«از ریشه تا امروز» به بازار کتاب رسید/ پژوهشی در تاریخ و اسناد سه ناشر | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۵

«از ریشه تا امروز» به بازار کتاب رسید/ پژوهشی در تاریخ و اسناد سه ناشر

انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «از ریشه تا امروز» را به قلم معراج قنبری منتشر کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی، کتاب «از ریشه تا امروز» ‎پژوهشی در تاریخ و اسناد سه ناشر انتشارات فرانکلین، بنگاه ترجمه و نشر کتاب و  انتشارات علمی و فرهنگی با پژوهش و تألیف معراج قنبری و زیر نظر علی دهباشی به تازگی در قطع رحلی و ۶۴۸ صفحه توسط انتشارات ‌علمی و فرهنگی منتشر شده‌است.

با گذر از حوادث گوناگون تاریخی در هفت دهه از عمر انتشارات فرانکلین، اسناد و مستندهای تاریخی گران‌بهایی انباشته شده‌است و این اسناد ارزشمند در سال‌های گذشته در استخر و انباری دور ریخته می‌شوند و در معرض پوسیدن و از بین رفتن قرار می‌گیرند.

در پی این اتفاق انتشارات علمی و فرهنگی برای نجات، جمع‌آوری، دسته‌بندی و اسکن آن اسناد خاک‌گرفته و ارزشمند تصمیم می‌گیرد تا سرانجام تاریخچه‌ سه ناشر ریشه‌دار برآمده از این منابع تاریخی را در دستور تدوین و تألیف کتابی نو یعنی «از ریشه تا امروز» قرار دهد.

این کتاب نو منتخبی از نامه‌ها، قراردادها، طرح جلدها، دست‌خط‌ها، تصاویر و اسناد سه ناشر از سال ۱۳۳۳ تا ۱۴۰۰ شمسی است که در آن  ۵۶۳ نامه، سند و تصویر تاریخی و ۲۸۷ طرح جلد آورده شده است.

فصل اول

فصل اول کتاب «از ریشه تا امروز» به تاریخچه‌ و تحولات انتشارات فرانکلین، زندگی همایون صنعتی‌زاده و فعالیت‌های متنوع این سازمان انتشاراتی از جمله سازمان کتاب‌های جیبی، سازمان چاپ افست، کتاب‌های درسی، کاغذ پارس، نشریه‌ کتاب امروز و… اختصاص دارد.

در ادامه تاریخچه‌ بنگاه ترجمه و نشر کتاب و زندگی احسان یارشاطر و در انتهای فصل نخست نیز تاریخچه‌ انتشارات علمی و فرهنگی بررسی شده است.

فصل دوم

در فصل دوم نامه‌ها و اسناد مربوط به مترجمان، نویسندگان، ویراستاران و طراحان گرافیک مرتبط با این ناشران آورده شده است. از همایون صنعتی‌زاده و احسان یارشاطر گرفته تا ایرج افشار، کریم امامی، نجف دریابندری، منوچهر انور، محمدابراهیم باستانی پاریزی، سیدمحمدعلی جمال‌زاده، سیدحسن تقی‌زاده، ژاله آموزگار، پوری سلطانی، محمدرضا شفیعی کدکنی، سیمین دانشور، عبدالحسین زرین‌کوب، غلامحسین یوسفی، حمید عنایت، اسماعیل فصیح، بهمن فرسی، پرویز کلانتری، مرتضی ممیز، عباس زریاب خویی، محمود بهزاد، بهمن فرزانه، احمد آرام، فروغ فرخ‌زاد، شاهرخ مسکوب، غلامحسین مصاحب، سعید نفیسی، مجتبی مینوی و…  شخصیت‌هایی که شمارشان در کتاب بیش از صد نفر است.

فصل سوم

فصل سوم به اسناد روابط فرانکلین با دیگر ناشران شاخص اختصاص دارد.

مدیریت هنری و طراحی جلد این کتاب را مجید کاشانی در استودیو دفتر انجام داده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است