محمدرضا اصلانی: پیداشدن «شطرنج باد» برایم یادآور داستان یوسف پیامبر بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۴

محمدرضا اصلانی: پیداشدن «شطرنج باد» برایم یادآور داستان یوسف پیامبر بود

محمدرضا اصلانی فیلمساز شناخته شده کشورمان در مصاحبه با «فیلم استیج» یافتن نسخه اصلی فیلم «شطرنج باد» را یادآور داستان یوسف پیامبر خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صبا، محمدرضا اصلانی فیلمساز کهنه کار کشورمان روز ۲۸ اکتبر درباره فیلم تازه ترمیم شده «شطرنج باد» یک مصاحبه مفصل با نشریه سینمایی «فیلم استیج» انجام داد.

در بخشی از این مصاحبه درباره چگونگی پیدا شدن نسخه اصلی فیلم چنین شرح داده شده است.

*فیلم «شطرنج باد» شما بعد از نمایش اولیه اش به مدت چهار دهه مفقود شده بود تا اینکه پسرتان نگاتیو اصلی فیلم را در یک مغازه عتیقه فروشی در تهران پیدا کرد. وقتی فهمیدید فیلم تان پیدا شده است چه واکنشی داشتید؟

اصلانی: وقتی متوجه شدم فیلم پیدا شده است، این اتفاق معجزه آسا مرا یاد داستان یوسف و یعقوب پدرش انداخت. برای ما در ادبیات ایران و همینطور در عهد عتیق، یوسف مظهر زیبایی است. او برای چهل سال گم شد و پدرش نیز بینایی اش را از دست داد.

ما استعاره زیبایی درباره عطر و بوی یوسف برای این فیلم داریم. در ادبیات شعر ما نیز به این موضوع اشاره می شود که بوی یوسف چگونه بینایی پدرش را برگرداند. من وقتی دوباره فیلم را دیدم همین حس را داشتم.

«شطرنج باد» به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا اصلانی محصول سال ۱۳۵۵ با بازی فخری خوروش، محمدعلی کشاورز و شهره آغداشلو است. این فیلم سال ۲۰۲۰ توسط سینماتک بولونیا با پشتیانی بنیاد فیلم مارتین اسکورسیزی و با کمک مالی بنیاد جرج لوکاس مرمت شد‌.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است