بازگشایی موزه ایران درودی حداقل کاری‌ست که می‌توان برای شادی روح او انجام داد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۶
حبیب الله صادقی با صبا مطرح کرد:

بازگشایی موزه ایران درودی حداقل کاری‌ست که می‌توان برای شادی روح او انجام داد

حبیب الله صادقی در پی درگذشت ایران درودی گفت که او یکی از هنرمندان ارزشمند ایران بود و عمل به درخواست او مبنی بر بازگشایی موزه ایران درودی حداقل کاری‌ست که می‌توان کرد.

حبیب الله صادقی نقاش و عضو گروه تجسمی فرهنگستان هنر در واکنش به درگذشت ایران دوردی نقاش معاصر ایرانی در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا گفت: ابتدا از طرف گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر درگذشت ایران درودی را تسلیت می‌گویم. وقتی هنرمندانی به این بزرگی و در این سطح کیفیت که سال‌ها در عرصه فرهنگ و هنر کشور نقش‌آفرینی کرده‌اند، رخ در نقاب خاک می‌کشند، واقعا برای ما جای تاسف دارد. خانم درودی هم مانند نام نازنینش «ایران» برای مردم ما افتخارآفرین بود؛ البته که مطالب و عناوین زیادی در ارتباط با این هنرمند وجود دارد اما او واقعا یکتا و ماندگار بود.

این نقاش درباره نمایشگاه آثار ایران درودی که سال ۸۷ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، تشریح کرد: درخواست او برای برگزاری نمایشگاه با برگزاری یک نمایشگاه دیگر در موزه هنرهای معاصر تهران همزمان شده بود که در آن زمان ایران درودی در پی این بود که آثارش را به فرانسه ببرد. از او خواستم قبل از اینکه این‌ نمایشگاه را در فرانسه برگزار کند، نمایشگاه مروری بر این آثار در موزه هنرهای معاصر تهران داشته باشیم،  هرچند که کارهای بسته‌بندی تمام آثار هم انجام شده بود اما او گفت که من در اینجا یک‌سری مخالف دارم و من هم گفتم که «ما در فرهنگستان هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر هنرهای تجسمی به دنبال این نیستیم که اخلافات را دامن بزنیم، شما هم در بلندای تاریخ هنرمندی هستید که در حوزه هنرهای معاصر ایران فعالیت‌های زیادی دارید و برگزاری این نمایشگاه ارزشمند است». او هم‌ بنا به لطفی که به بنده داشت، قبول کرد و یک‌ نمایشگاه بسیار بزرگ از آثار ایران درودی را سال ۸۷ در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشتیم.

وی افزود: بعد از این که این نمایشگاه برگزار شد محمدباقر قالیباف امکانی را فراهم کرد تا یک موزه انفرادی برای این هنرمند در خیابان یوسف آباد تهران ساخته شود اما متاسفانه عمر او به دیدن این موزه و افتتاح آن قد نداد. باید این نکته را بگویم که ما در سیاست‌های کلان مدیریتی بعد از انقلاب این نگاه احترام‌آمیز و همراه با محبت به هنرمندان را مشاهده می‌کنیم که یک نمونه آن هم همین موزه خانم درودی که امکان ساختن آن فراهم شد. همچنین ما باید در سیاست‌گذاری‌های خود در پی این باشیم که هنرمندانی که در این شراط اقتصادی و شرایط خاص امکان تجلی یافتگی ندارند هم بیابیم. امیدوارم فرهنگستان هنر، شورای فرهنگی انقلاب و دولت جدید بتواند نگاهی مهربان و جامع نسبت به هنرهای تجسمی و هنرمندان داشته باشد.

برگزاری نمایشگاه آثار ایران درودی در فرهنگستان هنر

این مدیر فرهنگی درباره برگزاری نمایشگاه آثار ایران درودی در فرهنگستان هنر عنوان کرد: ما در شورای سیاستگذاری فرهنگستان هنر قصد داشتیم در زمان حیات این هنرمند یک نمایشگاه از آثار او برگزار کنیم اما متاسفانه این توفیق حاصل نشد و اکنون همچنان در پی برگزاری این‌ نمایشگاه هستیم.

صادقی درباره مصاحبه مفصلی که به تازگی با زنده‌یاد ایران درودی داشته است، بیان کرد: ماه گذشته مصاحبه‌ای حدودا ۲ ساعته با ایران درودی داشتیم و این مصاحبه به زودی به عنوان یکی از عملکردهای گروه تجسمی فرهنگستان هنر به نمایش درمی‌آید.

بازگشایی موزه ایران درودی حداقل خواسته این هنرمند بود

این عضو فرهنگستان هنر با تاکید بر اهمیت بازگشایی موزه ایران درودی و عمل به حداقل خواسته آن مرحوم، تصریح کرد: اگر وصیت ایران درودی این بود که در موزه خودش دفن شود، وظیفه ماست که شرایط وقوع این کار را فراهم کنیم. این حداقل کاری‌ست که می‌توانیم انجام دهیم تا روح این بانوی ارزشمند و مبارز که برای فرهنگ و هنر ایران آثار ارزشمندی خلق کرده است، شاد شود. امیدوارم مسئولان و دست‌اندرکاران به نوعی به نگاه و فرامین این هنرمند احترام بگذارند و اگر او درخواست کرده مقبره‌اش در موزه خودش باشد، باید این‌ امکان را با همکاری شهرداری و بازماندگان او فراهم کنیم. درودی حتی در مصاحبه‌ای که با فرهنگستان انجام داد هم به اهمیت موزه خود اشاره کرد و دوست داشت هرچه سریع‌تر بازگشایی شود. این موزه مشکل عجیب و پیچیده ای هم ندارد و امیدوارم به حداقل درخواست این نقاش نازنین عمل کنند که گنجینه باارزشی برای هنر ایران به جای گذاشته و حیف است که این کار را به فراموشی بسپاریم.

نگاهی شاعرانه و بلندمرتبه به تاریخ، فرهنگ و ادبیات کشور

او درباره عشق و احترامی که ایران درودی به جامعه و ارزش‌های مردم کشورش داشت، اظهار کرد: ایران درودی یکی از نقاشانی است که حضور ارزشمندی برای جامعه داشت و آثار مهمی در حوزه هنرهای تجسمی در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی خلق کرد و نگاه ارجمندی به فرهنگ ایران داشت و همچنین تابلوهای زیادی با موضوع ایران، نفت و خلیج فارس خلق کرد. زمانی که نمایشگاه این استاد هنرمند در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد گفت که من دو تابلوی مهم دارم که یکی با موضوع خلیج فارس است و یکی بمباران مردم دزفول. این نقاش مدرن و تاثیرگذار پای ارزش‌های ملی و فرهنگی ملت می‌ایستاد، نام خلیج فارس را یاد می‌کرد و به شهدای دزفول احترام می‌گذاشت. این شخصیت نگاهی عاطفی، شاعرانه و بلندمرتبه به تاریخ و ادبیات و فرهنگ ایران زمین داشت و آثار مهمی در این زمینه از خود به جای گذاشت.

صادقی در پایان با اشاره به برپایی نمایشگاهی از گنجینه هنرمندان در فرهنگستان هنر خاطرنشان کرد: امیدوارم با توجه به گنجینه ارزشمندی که در فرهنگستان هنر داریم، بتوانیم آثار هنرمندان بزرگ را کنار هم به عنوان یک‌ گنجینه بزرگ نمایش دهیم. همچنین می‌توانیم کارهای زیادی در زمینه نکوداشت و بزرگداشت این هنرمندان معاصر انجام دهیم به طور مثال آثار آن‌ها را نشانه‌شناسی و روان‌شناسی کنیم و در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است