شاعرانگی و سکوت آثار ایران درودی مخاطب را دربرمی‌گیرد/ همزیستی او با مرگ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۱
پیام رییس موزه هنرهای معاصر برای ایران درودی:

شاعرانگی و سکوت آثار ایران درودی مخاطب را دربرمی‌گیرد/ همزیستی او با مرگ

رییس موزه هنرهای معاصر تهران طی پیامی درباره ایران درودی و نگرس او به دنیا و مرگ و بازنمایی آن در آثارش گفت.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران، در پیامی که برای درگذشت ایران درودی نقاش معاصر ایرانی نوشت، او را انسانی چند ساحتی خواند و گفت که او سعی داشت همزیستی با مرگ را به زبان ساده به فهم عمومی دربیاورد.

متن پیام او به شرح زیر است:

«در اندوه درگذشت ایران دَرّودی؛

اگرچه ایران دَرّودی در فضای هنرهای دیداری بالید و شناخته شد ولی محدود به آن نماند. آشنایی و ارتباط گسترده‌ او با ادبا و شعرای ایرانی و فرانسوی همچنین علاقه‌ وافر درونیَش به عرفان؛ از وی انسانی چند ساحتی ساخته بود؛ از این رو مخاطب به هنگام مواجه با آثارش، در همان برخورد نخست، با اثری سوررئالیستی مواجه می‌شود که گویی با آنچه که از سوررئالیسم می‌شناخته متفاوت است؛ شاعرانگی و سکوت، مخاطب را دربرمی‌گیرد و آنات عرفان شرقی، خود را می‌نمایاند.

درودی با بهره‌مندی از معرفتی درونی، برای خود رسالتی فرهنگی و اجتماعی قائل بود که تلاقی این رسالت با توانایی‌هایش در هنر و ادراک ویژه‌اش از هستی، زندگی و مرگ همچنین ادبیات ایران و جهان در کنار باور به رسالت خود، از او انسانی «فرهنگ‌مند» ساخته بود‌. استقبال عموم مردم از او، سخنان و شیوه‌ نگرشش طی سال‌های اخیر که مبتنی بر جوهره‌ «در فاصله‌ دو نقطه» بود، نشان داد که رسالت دنیوی خود را به نیکی به فرجام رسانده است.

بر این باورم که درک عمیق او از انسان و رسالتش در این دنیا، موجد رهیافتی شده بود که به همزیستی با مرگ نائل آمده بود و سعی داشت این ادراک را با زبانی ساده به فهم عمومی درآورد. هرگاه در بین گفتگوها، شوقش برای زندگی را در عین پذیرش مرگ می‌دیدم، این بیت از جلال‌الدین محمد بلخی به ذهنم متبادر می‌شد:

مرگ اگر مرد است گو نزد من آی
تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ

روحش قرین رحمت و آرامش؛
احسان آقایی
ربیس موزه‌ هنرهای معاصر تهران»

هشت اثر نفیس ایران درودی در گنجینه‌ موزه‌ هنرهای معاصر تهران و دیگر موزه‌های ایران جهان نگهداری می‌شود. در ادامه تابلوی «رستاخیز» او از مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران را می‌بینید.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است