تلویزیون و چالش بنزین در آبان/ این‌بار پوشش اخبار به جای انکار اتفاق | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۲
صبا گزارش می‌دهد؛

تلویزیون و چالش بنزین در آبان/ این‌بار پوشش اخبار به جای انکار اتفاق

واکنش صداوسیما به اختلال امروز در جایگاه‌های عرضه سوخت، متفاوت از رویه قبلی این رسانه نسبت به اتفاقات مهم روز بود.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، اتفاقاتی که امروز ۴ آبان ماه در جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور رخ داد و در رسانه‌ها با عنوان هک شدن سامانه مدیریت جایگاه‌ها بازتاب یافت، واکنش‌های فراوانی را در سطح رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دامن زد.

در این میان واکنش بخش خبری نیمروزی شبکه یک سیما جالب توجه بود و به علت سرعت و شیوه بازتاب خبر، رویه ای متفاوت از گذشته را نوید می داد.

بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک، در گزارشی ۳ و نیم دقیقه‌ای که در ابتدای اخبار پخش شد به این ماجرا پرداخت. در ابتدای این گزارش که به صورت تولیدی و از پمپ‌های بنزین در سراسر کشور تهیه شده بود، با شماری از مردم که برای سوخت‌گیری خودروهایشان دچار مشکل شده بودند، گفتگو شد.

همچنین تصاویری از اصفهان، بیرجند، مشهد، ارومیه، شیراز، یاسوج و… پخش شد که گزارشگران خبرگزاری صداوسیما در استان‌ها، با حضور در جایگاه‌های سوخت، مشکل را روایت می‌کردند.

نکته جالب، استفاده چندین نفر از گزارشگران خبرگزاری صداوسیما از دوربین سلفی تلفنی همراه یا چیزی شبیه به آن بود که نشان می‌داد شماری از این گزارشگران بدون استفاده از تصویربردار در محل رخداد حاضر شده‌اند؛ اتفاقی که می‌تواند در پی تلاش برای خبررسانی سریع رخ داده باشد.

این تلاش نتیجه هم داد و در حالی که نخستین اختلال‌ها از ساعت ۱۱ صبح به وجود آمده بود، این گزارش خبری تولیدی، پس از تدوین فیلم‌ها، به عنوان خبر نخست بخش خبری ساعت ۱۴ روی آنتن رفت.

بلافاصله پس از پخش این گزارش نیز یک ارتباط زنده با خبرنگار حاضر در یکی از جایگاه‌های پایتخت انجام شد تا نشان دهد مشکل تا لحظه پخش خبر، همچنان باقی است.

آنچه برای مخاطبان جالب توجه بود، علاوه بر واکنش سریع اخبار صداوسیما به این اتفاق، این بود که بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسید تلاشی برای نمایش تصنعی حل شدن مشکل رخ نداده و کاستی که در جایگاه‌های عرضه سوخت وجود دارد، تا حد زیادی پوشش داده شده است.

نقطه ضعف این گزارش آن بود که به احتمال هک سامانه که در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده بود، اشاره‌ای نشد.

عصر امروز نیز برنامه «در شهر» شبکه پنج سیما در گفتگوی تلفنی با فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به طرح این موضوع پرداخت. در این گفتگو که با بررسی ابعاد مختلف ماجرا همراه بود، مجری برنامه چندین بار بحث هک را هم پیش کشید، اگرچه به دریافت پاسخی صریح از سوی کاهی منجر نشد.

با همه آنچه گفته شد، اتفاقی که امروز تلویزیون در پوشش خبری و تحلیلی ماجرای از کار افتادن جایگاه‌های عرضه سوخت رقم زد، به نوعی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی، به عنوان رویکرد تازه سازمان صداوسیما در پرداختن به وقایع مهم روز تعبیر شد و تحسین‌هایی را برانگیخت. عده‌ای نیز این رویکرد را که به نظر، متفاوت از دوره‌های گذشته می‌رسد، به حضور علیرضا خدابخشی معاون جدید سیاسی رسانه ملی مرتبط دانستند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است