معرفی منتخبان نخستین فراخوان استعدادهای نمایشنامه‌نویسی «کتاب آواژ» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۰

معرفی منتخبان نخستین فراخوان استعدادهای نمایشنامه‌نویسی «کتاب آواژ»

بررسی آثار ارسالی به فراخوان استعدادهای نمایشنامه‌نویسی «کتاب آواژ» به پایان رسید و 6 اثر برگزیده مشخص شدند.

به گزارش صبا به نقل از روابط‌عمومی نشر آواژ، پس از بررسی آثار ارسالی به فراخوان استعدادهای نمایشنامه‌نویسی «کتاب آواژ»، ۶ اثر برگزیده مشخص شدند.

در این رویداد هنری، اعضای هیات انتخاب متن، متشکل از فرشته فرشاد و محمدرضا قلی‌پور،که هر دو از نمایشنامه‌نویسان، مدرسان دانشگاه و مدیران نشر آواژ هستند، با بررسی ٢٠٣ اثر ارسالی از سوی متقاضیان اعلام کردند: در هفته‌های گذشته تمام نمایشنامه‌های دریافت‌شده به دقت مطالعه شد و بر اساس ارزش‌های دراماتیک و قابلیت چاپ در دو مرحله نمایشنامه‌ها را مورد ارزیابی قرار دادیم. همچنین در برخی موارد، خوانش مجدد برخی آثار لازم بود که در جمع‌بندی نهایی به ۶ نمایشنامه برتر رسیدیم. آثار برتر نخستین دوره استعدادهای نمایشنامه‌نویسی کتاب آواژ بدون اولویت عبارتند از:

نمایشنامه «خالیگران ضحاک»/ نوشته دینا جادِری/ از فولادشهر

نمایشنامه «فلسفه فالش»/ نوشته میثم مظفری/ از مشهد

نمایشنامه «پروانه»/ نوشته ندا محمدیان/ از شیراز

نمایشنامه «ایستگاه مترو»/ نوشته سیدمحمد سجادی/ از تهران

نمایشنامه «بخش ۴۴ آسایشگاه آسایش»/ نوشته مهری عزیز محمدی/ از البرز

نمایشنامه «ارغوان»/ نوشته محمدمهدی جاویدان/ از بجنورد

تمامی آثار نام‌برده به صورت مشروط پذیرفته شده‌اند و چاپ آن‌ها در شماره‌های بعدی «کتاب آواژ» مستلزم اجرای برخی اصلاحات پیشنهادی در راستای ارتقای آثار و دریافت مجوز مربوطه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

فرشته فرشاد دبیر بخش استعدادهای نمایشنامه‌نویسی در این رابطه گفت: این ۶ اثر شایستگی‌هایی داشتند که باعث انتخاب‌شان شد و این مقدمه‌ای برای نگارش آثار در خور توجه بیش‌تر از سوی خالقان آن‌هاست. نکته دیگر آن‌که نمایشنامه‌نویسان مستعد دیگری هم بودند که نمایشنامه‌های‌شان اکنون در این فهرست نیست اما با تداوم تلاش و دقت نظر بیش‌تر در امر درام‌نویسی، امیدواریم آثارشان را در شماره‌های آینده «کتاب آواژ» معرفی کنیم و آروزمندیم در عرصه ادبیات نمایشی بدرخشند.

همچنین محمدرضا قلی‌پور مدیر نشر آواژ بیان کرد: ما با آثار بسیار خوبی روبه‌رو شدیم و این نویدبخش ظهور نویسندگان مستعد زیادی در جریان ادبیات نمایشی کشور است، ولی این پتانسیل‌های نهفته نیازمند آموزش و حمایتند و باید بسترهایی برای رفع اشکال‌ها و معرفی‌شان فراهم بشود تا شاهد قدکشیدن این استعدادهای هنری باشیم.

این نویسنده و کارگردان در پایان عنوان کرد: ما در نشر آواژ به صورت مستقل و به خاطر عشق و ارادت به تئاتر، همواره تلاش خود را داشته و خواهیم داشت تا در زمینه رشد و ارتقای متون نمایشی کوشا باشیم.

فراخوان استعدادهای نمایشنامه‌نویسی ابتکاری از سوی نشر آواژ است. آثار منتخب در گاه‌نامه «کتاب آواژ» چاپ می‌شوند و در فرایند عرضه عمومی قرار خواهند گرفت. همچنین ساز و کاری در نظر گرفته شده تا نویسندگانی که آثارشان پذیرفته نشده نیز بتوانند از نقاط قوت و ضعف نمایشنامه ارسالی‌شان مطلع بشوند.

«کتاب آواژ» گاه‌نامه‌ای است که با هدف بررسی و کنکاش در مسائل تئاتر با اولویت بخش نمایشنامه‌نویسی و نگاهی آسیب‌شناسانه منتشر می‌شود. این گاه‌نامه در شماره پیشین خود به مساله حقوق نمایشنامه‌نویسان و مترجمان آثار دراماتیک پرداخته بود که نسخه رایگان آن از سایت نشر آواژ در نشانی www.avazh.ir قابل‌دریافت است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است