بررسی نقش زنان در پیشبرد نهضت عاشورا | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۵

بررسی نقش زنان در پیشبرد نهضت عاشورا

تهیه کننده برنامه «از چشمه سار شهادت» رادیو فرهنگ از پخش این برنامه با موضوع نقش زنان عاشورایی از شروع قیام تا تبیین پیام نهضت حسینی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ، مریم یوسفی پور تهیه کننده برنامه «از چشمه سار شهادت» درباره پخش ویژه برنامه ای که قرار است روز سه شنبه ۱۹ شهریورماه به مناسبت عاشورای حسینی از رادیو فرهنگ پخش شود، عنوان کرد: شبکه رادیویی فرهنگ سه گانه ای با نام «از چشمه سار شهامت» ویژه تاسوعا، «از چشمه سار شهادت» ویژه عاشورا و «از چشمه سار عبادت» ویژه برنامه ای برای شهادت امام سجاد (ع) را در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: در برنامه «از چشمه سار شهامت» ویژه تاسوعا نگاهی عرفانی به شخصیت حضرت عباس علیه السلام و آسیب شناسی تفاسیر عرفانی داریم. برنامه روز عاشورا متفاوت تر است و محور اصلی برنامه «از چشمه سار شهادت» نقش زنان در پیشبرد نهضت عاشورا در کربلا و نحوه الگوگیری زن مسلمان از این ۴۰ زن حاضر در کربلا است. زنان در حماسه بزرگ عاشورا در چند بعد، نقشی مستقیم و تاثیرگذار داشتند که از زمان حرکت کاروان امام حسین علیه‌السلام به سمت مکه و سپس کوفه این نقش‌ آفرینی آغاز شد و تا سال‌های بعد از عاشورا تداوم یافت. در نهضت صبر و روشنگری زنان عاشورایی، حضرت زینب (س) در قله ایستاده‌ است. زنی که در فاصله یک صبح تا شام داغ عزیزترین نزدیکان خود را به چشم می‌بیند و مسئولیت سنگین محفاظت از جان امام سجاد (ع)، حمایت و هدایت زنان و کودکان به اسارت رفته و تبیین و روشنگری در حین رنج طاقت‌ فرسای اسارت را برعهده دارد. حماسه‌هایی که از زنان عاشورایی در تاریخ به ثبت رسیده، همگی شعاع‌هایی از خورشید عظمت و صبر حضرت زینب (س) هستند که در این برنامه تلاش داریم با حضور کارشناسان به گوشه‌هایی از آن اشاره کنیم.

تهیه کننده برنامه «از چشمه سار شهادت» درباره مهمانان این برنامه نیز مطرح کرد: در این برنامه مرضیه محمدزاده که کارشناسی ارشد تاریخ تمدن ملل اسلامی و دکترای مردم شناسی دارد و محقق و پژوهشگر، استاد دانشگاه، صاحب آثار و تالیفات متعدد درحوزه تاریخ اسلام، ائمه معصومین و زنان مولف ۳۰ جلد کتاب در این زمینه ها و بیش از ۵۰۰ مقاله در دایره المعارف تشیع و دانشنامه جهان اسلام و مقالات متعدد در نشریات علمی تخصصی داخل و خارج از کشور دارد، ما را همراهی می کند تا در کنار یاسر هدایتی که دکترای فلسفه دین دارد بیشتر به موضوع نقش آفرینی زنان در تبیین نهضت حسینی بپردازیم.

یوسفی پور درباره بخش های دیگر این برنامه تشریح کرد: با توجه به اینکه حضرت زینب (س) اولین مرثیه خوان کربلا بودند و اولین مجلس روضه را برپا داشتند ما به این موضوع اشاره می کنیم و نقش مرثیه سرایی حضرت در الگودهی به ترکیب بند معروف باز این چه شورش است محتشم کاشانی را بررسی می کنیم و این موضوع زمینه ای می شود برای بررسی تاثیر قیام عاشورا در شعر و ادب فارسی که در این برنامه در بخشی کوتاه به آن می پردازیم.

وی در ادامه به مقل خوانی برای امام حسین علیه السلام و یارانشان اشاره کرد و گفت: مقتل خوانی از انواع قدیمی روضه و عزاداری است که از دیرباز رایج بوده و در این برنامه هم ما به معرفی مقاتل معتبر مبادرت می کنیم و علاوه بر پخش بخش هایی از مقتل روضه الشهدا به و به سیر تاریخی روضه خوانی در ایران اشاره می کنیم.

تهیه کننده «از چشمه سار شهادت» در پایان گفت: گزارش از عزاداری های سراسر کشور و پخش اقامه نماز ظهر عاشورا و ارتباط با استان ها از دیگر بخش های این برنامه است .

علاقه مندان می توانند «از چشمه سار شهادت» را سه شنبه ۱۹ شهریورماه ساعت ۱۱ بر روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است