ثبت دیوارها و شعارهای متضادی که روی آن‌ها نمایان می‌شد/ توصیه‌های انوار و ممیز | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۸

ثبت دیوارها و شعارهای متضادی که روی آن‌ها نمایان می‌شد/ توصیه‌های انوار و ممیز

امراله فرهادی درباره ثبت دیوارنوشته‌های سال 57 در کتاب «دیوارها سخن می‌گویند» توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، کتاب «دیوارها سخن می‌گویند» گزیده عکس‌های امراله فرهادی آردکپان از دیوارنوشته‌های انقلاب در تهران ۱۳۵۷- ۱۳۵۸ به‌طور مشترک توسط انتشارات کمیسیون ملی یونسکو- ایران و نشر نشان نوشت منتشر شده است.

این عکاس و طراح گرافیک در گفتگو با خبرنگار صبا درباره روند شروع این پروژه توضیح داد: من از اتفاقات سال ۵۷ که مردم در آن زمان آرام آرام شروع کرده بودند به اعتراض، عکاسی می‌کردم اما به تدریج شاهد خلق تصاویر و شعارهایی روی دیوارها بودیم که به عنوان یک طراح گرافیک برای من جذاب بودند و سعی کردم از این دیوارنوشته‌ها هم عکاسی کنم.

او ادامه داد: در آن زمان استادان من ایرج انواری و مرتضی ممیز من را تشویق کردند که به عنوان پروژه لیسانس دانشکده خود به طور جدی روی این موضوع کار کنم که به طور مثال یکی از این تصایر یک دیوار ۲۰-۳۰ متری پر از تصاویر و شعار بود که سعی کردم با عکس های متوالی به صورت پاناروما تصاویر این دیوار را ثبت کنم.

این عکاس درباره روند تحقیقاتی این پروژه تشریح کرد: سال ۵۸ یک پروژه تحقیقاتی با همکاری نفیسه بزرگزاده شهدادی آغاز کردم و مجلدی شد تحت عنوان رساله دانشگاهی من و حاصل کار عمل این پروژه چیزی حدود ۴۰ پوستر شد که به راهنمایی استاد ممیز و انواری جمع‌آوری شده بود.

فرهادی در پایان با بیان اینکه دیوارها جلوه‌گار شعارها و عقاید متفاوتی بوده‌ند، عنوان کرد: به طور مثال ما دیواری داشتیم که شب روی آن شعاری نوشته شده بود و صبح نیروهای امنیتی آن را پاک می‌کردند. من هم سعی کردم برخی از این شعارهایی را که شبانه نوشته می‌شد ثبت کنم اما مسلما نمی‌توانستم همه‌جا حضور داشته باشم بلکه سه خیابان اصلی انقلاب، خیابان طالقانی و خیابان جمهوری و کوچه پس کوچه‌های آن‌ها تقریبا اصلی‌ترین مکان‌هایی بودند که من عکاسی کردم. همچنین یکی از ویژگی های این کتاب این است که این‌عکس‌ها تاکنون جایی چاپ و نمایش داده نشده است.

صفحه‌بندی و طراحی کتاب «دیوارها سخن می‌گویند» را مجید عباسی به عهده داشته است و تصاویر این کتاب با روایت‌های کوتاه فرهادی از آن دوران همراه شده است. همچنین یونس شکرخواه، یوریک کریم مسیحی و عباس مجیدی هم هر کدام یادداشتی در تکمیل عکس‌ها و دیوارنوشته‌های این کتاب نوشته‌اند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است