برگزیدگان دومین سالانه ساتین معرفی شدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۶

برگزیدگان دومین سالانه ساتین معرفی شدند

مراسم اختتامیه دومین سالانه هنرهای تجسمی ساتین جمعه 30 مهرماه برگزار شد.
به گزارش صبا، دومین سالانه هنرهای تجسمی ساتین به پایان راه خود رسید و در مراسم اختتامیه این رویداد که در سالن ایران موسسه صبا برگزار شد، هادی آذری دبیر سالانه ساتین گفت: دومین سالانه را نیز با وجود محدودیت‌ها و شرایط سخت اقتصادی پیش بردیم و از همه هنرمندانی که سالانه ساتین را شایسته ارسال آثار خود دانستند، تشکر می‌کنم. همچنین از داورانی که اعتبار خود را در اختیار ما گذاشتند نیز تشکر می‌کنم.
آذری ادامه داد: رویدادهای هنری مختلفی پیش از این برگزار شده است، اما هنر ما نیازمند این است که تنها یک رسانه را نبینیم، بلکه رسانه‌های مختلف باید در کنار هم و در پیوند با یکدیگر ارائه شوند. یکی از ویژگی‌های سالانه ساتین این است که آثاری از رشته‌های مختلف به نمایش درآمد و توانستیم ارتباط بین رسانه‌های مختلف را بهتر درک کنیم.
دبیر این رویداد خاطرنشان کرد: سالانه ساتین مانند رویدادهای دولتی ردیف بودجه ندارد اما به رغم همه مشکلات سعی می‌کند به راه خودش ادامه دهد و در این مسیر نیازمند حمایت است. البته این حمایت تنها مادی نیست و نیاز به حمایت معنوی نیز دارد. پس از برگزاری نخستین سالانه، این حمایت را کاملا احساس کردیم و هنرمندانی به ما اعلام کردند، حاضر هستند در مراحل مختلف کار با ما همکاری کنند. این که به نقطه‌ای رسیدیم که هنرمندان خودشان را بخشی از این رخداد می‌دانند برای ما بسیار ارزشمند است. مطمئنا سالانه ساتین اعتبار خود را از هنرمندانی که به ما اعتماد می‌کنند و از هیات داوران خودش می‌گیرد. سالانه ساتین به عنوان یک نهاد مستقل و خصوصی سعی کرده فارغ از جهت‌گیری‌ها یا منافع شخصی، رویدادی را برگزار کند که تا حدی به استانداردهای حرفه‌ای پایبند باشد و مطمئنا نقدها و نظرات شما می‌تواند به ما کمک کند که در گام‌های بعدی بهتر شویم و در کنار هم این رشد را تجربه کنیم.
او با بیان اینکه در نمایشگاه امسال شاهد رشد کیفی و کمی بودیم، بیان کرد: این مسئله نشان از این دارد که ساتین به آرامی جای خود را در فضای هنرهای‌تجسمی ایران باز می‌کند. همچنین شاهد اتفاق خوبی بودیم و بخشی به هنرمندان کشور افغانستان اختصاص داده شد. پیوندهای ما و این عزیزان آن‌قدر زیاد است که حتی می‌توانیم از آن‌ها به عنوان هم‌میهن خودمان یاد کنیم چون یکی از نکات پیوند دهنده ما زبان و تاریخ مشترک است و شباهت‌هایی که میان کار هنرمندان ایرانی و افغانستانی وجود دارد نیز قابل توجه است.
در ادامه بدریه بحرینی سرپرست مدیریت هنری منطقه آزاد کیش، پشت تریبون رفت و گفت: مهم‌ترین هدف سازمان منطقه آزاد کیش ارائه خدمات گردشگری به گردشگرانی است که سالانه به جزیره کیش سفر می‌کنند. اگرچه گردشگری دریا محور مهم‌ترین جاذبه این منطقه محسوب می‌شود، با این وجود برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری از جمله برنامه‌های خوبی است که می‌تواند این منطقه را به اهداف خود نزدیک کند. فعالیت‌های هنری درصد قابل توجهی از تولید ناخالص ملی کشورهای مختلف را به خود اختصاص می‌دهند و برای اینکه ما هم بتوانیم از این ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را بکنیم ابتدا باید مقدماتی فراهم شود که یکی از آن‌ها شناسایی و حمایت از هنرمندان خلاق و مبتکر است. سازمان منطقه آزاد کیش وظیفه خود می‌داند از رویدادهای هنری نظیر سالانه ساتین حمایت کند و امیدوارم به زودی شاهد برگزاری نمایشگاه این رویداد در جزیره کیش باشیم.
در ادامه عباس شوکتی معاونت اصناف مرکز کار ایران، در سخنانی کوتاه عوان کرد: به برگزارکنندگان و همه شرکت‌کنندگان در این رویداد دست‌مریزاد می‌گویم. آثاری که در این نمایشگاه دیدیم با نگرش‌های بسیار متفاوتی بودند و خیلی مسرور هستم که چنین هنرمندانی در این جمع حضور دارند. مرکز کار ایران در خدمت شما است و امیدواریم بتوانیم از هنرمندان حمایت کنیم.
پس از آن سرور بختی رییس موسسه فرهنگی اکو، حامی معنوی دومین سالانه ساتین، در یک پیام ویدیویی اظهار کرد: خوشحالم که این جشنواره مورد استقبال نسل جوان و تمامی اهالی هنر قرار گرفته است. این‌جانب به عنوان رییس یک نهاد بین‌المللی معتقد هستم که هنرمندان جوان باید توسط تمام دستگاه‌ها و نهادها مورد حمایت قرار بگیرند و به این ترتیب مسیر را برای معرفی و شناساندن هنر آن‌ها به جهانیان هموار کنیم. هنرمندان با هنر خود مردم را به مهربانی و کار نیک دعوت می‌کنند و با خلق اثرشان روح و جان و عطر خوش را در فضای زندگی می‌گسترانند. هنرمند با هنرش آرامش و توازن را برای جامعه به همراه می‌آورد.
او تشریح کرد: من از علاقه‌مندان هنر و به ویژه هنرهای تجسمی هستم. هنرهای تجسمی علاوه بر اینکه از گستره وسیعی از نظر موضوعی و مفهومی برخوردار است، ارتباطی بی‌واسطه زبانی با مخاطب خود برقرار می‌کند و نیازمند ترجمه زبانی نیست. هنرهای تجسمی هنرهای انسانی و جهانی است و انسان امروز یا انسان صد سال آینده می‌تواند با این آثار ارتباط برقرار کند. از دستاوردهای این جشنواره را می‌توان معرفی نسلی نو و فضاسازی برای حضور آن‌ها در فضاهای بین‌المللی دانست. آثاری که در این جشنواره به نمایش درآمد بسیار تاثیرگذار است و موسسه فرهنگی اکو از این رویداد حمایت می‌کند تا این آثار بتوانند در سایر شهرهای اکو نیز به نمایش درآیند.
پس از آن محدثه وحیدی مهر مدیر موسسه ژرفا هنر کیش و مدیر سالانه ساتین، گفت: باعث افتخار ماست که دو سال توانستیم میزبان هنرمندان باشیم و امیدواریم که در کنار یکدیگر بتوانیم هر سال بهتر این رویداد را برگزار کنیم. کنار هم قرار گرفتن ما می‌تواند اتفاقی را رقم بزند که امروز هنرهای تجسمی کشور به آن نیاز دارد. امیدوارم قول‌هایی که توسط نهادهای مختلف برای نمایش آثار هنرمندان در مناطق گوناگون داده شده و همچنین قول‌هایی که برای خرید آثار هنرمندان داده شده است عملی شود، زیرا همه این تلاش‌ها و اتفاقات اگر بدون همراهی اقتصاد باشد نه هنرمند و نه ما توان ادامه دادن نداریم.
در ادامه این مراسم برگزیدگان پنج رشته هنری معرفی شده و لوح تجلیل، تندیس، جایزه هفتاد میلیون ریالی و جوایزی از سوی حامیان سالانه ساتین دریافت کردند. اسامی برگزیدگان بدون رتبه‌بندی به این شرح است:
نقاشی: پرستو طاهری و مجتبی کاکی
عکاسی: رومینا آغنده و شهروز کربلایی
چاپ دستی: کیانا آقاربیع و سمانه حسن خانی
مجسمه‌سازی: فاطمه موسوی منفرد و امیر دانایی
هنرهای جدید: سهند سرحدی و گروه سه نفره هومن هورسان، آرمان عطایی و مهدی بخشی
در پایان مراسم از هنرمندان کشور افغانستان که آثار آنها در بخش جنبی سالانه ساتین به نمایش گذاشته شده بود قدردانی شد و هدایایی به رسم یادبود به معصومه ابراهیمی، فاطمه احمدی، فرشته احمدی، محدثه احمدی، معصومه توکلی، فاطمه جعفری، ثریا حسنی، زارا حیدری، فاطمه حسینی، فرزانه حسینی، بتول رحیمی، تینا سادات، فاطمه علیزاده، حکیمه قنبری، فاطمه محسنی، عاطفه محمدی، محمدحسین احمدی، علی باقری، نثار احمد تاجیک، علی خان عبداللهی، بهرام شاه محمودی و فرید نورزهی اهدا شد.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است