«مورس» سوال بی‌جواب از مردگان است/ سوررئالی از یک واقعیت | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۰
روناک جعفری در گفتگو با صبا:

«مورس» سوال بی‌جواب از مردگان است/ سوررئالی از یک واقعیت

روناک جعفری نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «مورس» را مواجهه زندگان با مردگان دانست.

روناک جعفری کارگردان فیلم کوتاه «مورس» که در بخش مسابقه ملی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره ایده اصلی این فیلم گفت: دو اتفاق باعث شد تا من به ایده مورس برسم یکی اینکه من خبری درباره فرار سه زندانی سیاسی از زندان خواندم و شروع کردم به خواندن زندگینامه‌های زندانیان سیاسی و از طرف دیگر مساله مرگ بود و مواجهه کسانی که زنده می‌مانند با آدم‌هایی که می‌میرند. من موتیفی را در کار آوردم، سوالی که می‌گوید همیشه اگر یک سوال بی‌جواب بود که دوست داشتی از کسی که مرده بپرسی چه بوده‌ است؟  این جمله در فیلم من سه بار از زبان کاراکترهای مختلف تکرار می‌شود این دو ایده در هم تنیده شد و در نهایت ایده مورس به وجود آمد.

کارگردان این اثر ادامه داد: داستان فیلم من داستان سه زندانی است که از زندان فرار می‌کنند و اینطور به نظر می‌رسد که یکی از هم بندهای آنها در زندان خودکشی کرده‌است و قصه ا اینجا آغاز می‌شود.

او با اشاره به معنای مورس افزود: مورس زبان مشترک زندانیان است که با هم در زندان هم بندها از طریق مورس ارتباط برقرار می‌کنند. ما سه نوع مورس داریم، مورس دیداری که با نور چراغ قوه یا چراغ انجام می‌شود. مورس ضربه‌ای و یک مورس نوشتاری که من هر سه را در این اثر استفاده کردم.

این نویسنده و فیلمساز با توجه به لوکیشن عجیب و غریب کار ادامه داد: طراحی صحنه توسط خانم ریحانه اسماعیلیان انجام شد ما در واقع لوکیشن خاصی را می‌خواستیم یک کارخانه عجیب غریبی بود که در واقع یکسری ساخت و ساز و دکور آنجا زدیم.

جعفری فرآیند پیش تولید و آماده شدن اثر را این چنین تشریح کرد: من حدود یکسال روی فیلمنامه اثر کار کردم و با توجه به اینکه آدم کندی در نوشتن هستم از مرحله‌ای که ایده در ذهنم می‌آید تا به چیزی که می‌خواهم برسد خودش یک مدت طولانی زمان می‌برد و البته خود پروسه پیش تولید هم طولانی شد چون من چندبار مجبور شدم تا عوامل را عوض کنم. دنبال بودجه و سرمایه‌گذار بودیم و در نهایت ۱۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۹  با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران و دو تهیه‌کننده کار کلید خورد و هفت جلسه فیلمبرداری انجام شد.

کارگردان فیلم کوتاه «بدل» درباره انتخاب بازیگران و عوامل این اثر اشاره کرد: درباره کاراکتری که هادی حجازی‌فر بازی می‌کند من خیلی دوست داشتم که حتما این بازیگر حضور داشته باشد چون معتقدم حجازی‌فر یکی از بهترین بازیگران مرد سینمای ایران است. در مورد فیلمبردار هم به شدت حساسم چون که به شدت جلوه‌های بصری برای من مهم است که حتما همه چیز خیلی درست برگزار شود.

او افزود: مسعود سلامی فیلمبردار کار زحمت بسیاری برای کار کشید به ویژه نورپردازی فوق العاده‌ای که با شمع انجام داد خیلی به کار کمک کرد. بقیه عوامل هم همگی از دوستان خوب حرفه‌ای بودند که در فیلم قبلی من خیلی از آنها حضور داشتند مثل امیر شاهوردی صدابردار بازیگران هومن رهنمون و صحرا اسدالهی که در فیلم کوتاه «بدل» همراه من بودند.

این فیلمساز درباره پلتفرم آنلاین جشنواره برای نمایش فیلم اظهار کرد: ترجیح من این بود که با توجه به حضور مردم و شور و حال سال‌های گدشته فیلم حضوری اکران شود اما متاسفانه با توجه به کرونا این اتفاق نیافتاد. من با توجه به اینکه هنوز پخش فیلمم را شروع نکردم با اکران آنلاین اثر موافقت نکردم.

جعفری با اشاره به برنامه جدیدش گفت: تصمیم دارم تا برای سال آینده فیلم بلندم را شروع کنیم و فیلمنامه را تقریبا نوشته‌ام و منتظرم که کم کم پروسه نگارش به اتمام برسد و سال آینده بتوانم کار را روی غلتک بیندازم. در مورد طرح فیلم بلندم هنوز به یک خطی که بتوانم آن را بیان کنم نرسیدم ولی آن هم یک فضای ذهنی و سوررئال دارد.

روناک جعفری در پایان بازخوردهای فیلم «مورس» در جشنواره را مثبت دانست و عنوان کرد: بازخوردها خیلی خوب بود، منتقدین و دوستان سینمایی فیلم را دوست داشتند و امیدوارم که فیلمبرداری، طراحی صحنه، بازیگری و کارگردانی کار دیده شود و اگر اینها دیده شود امیدوارم اتفاقات خوبی بیافتد.

فیلم کوتاه «مورس» به کارگردانی روناک جعفری با مدت زمان ۲۵ دقیقه اثری داستانی است که در بخش مسابقه ملی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اکران می‌شود.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است