«سخن و سخنوران» فرصت آشنایی با ادبیات درست را می‌دهد/ عاشق رادیو هستم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۳
بهروز رضوی در گفتگو با صبا:

«سخن و سخنوران» فرصت آشنایی با ادبیات درست را می‌دهد/ عاشق رادیو هستم

بهروز رضوی گوینده پیشکسوت رادیو درباره برنامه جدید «سخن و سخنوران» که در آن حضور دارد، توضیح داد.

بهروز رضوی گوینده پیشکسوت رادیو که اجرای برنامه جدید «سخن و سخنوران» رادیو فرهنگ را بر عهده دارد، در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا گفت: شنیدن نوع سخنرانی و شعرخوانی استادان شعر و ادب فارسی و آشنایی با ادبیات آنها برای شنوندگان علاقه‌مند به حوزه شعرخوانی و سخنرانی به عنوان الگو و مرجعی باشد. از سویی علاقه‌مندان به گویندگی نیز باید آشنایی و علاقه به ادبیات داشته باشند و همچنین یک گوینده حرفه‌ای برای خوش‌خوانی و خارج شدن شعر از حالتی معمول، باید بهتر از هر فرد دیگری شعر بخواند و با بزرگان سخن و آثار آنها آشنا باشد.

این پیشکسوت رادیو با بیان اینکه این برنامه می تواند الگویی برای شنونده‌های رادیو باشد ادامه داد: گویندگی‌های درست، استفاده از واژگان مناسب و چینش صحیح کلمات باعث ایجاد علاقه به ادبیات در مخاطب می‌شود. نیم‌نگاهی به چگونگی صحبت کردن دیگران و توجه به نوع اندیشه سخنواران و ادیبان، باعث می‌شود شخص سبک و سیاق خود را در گویش روشن و معلوم کند.

وی درباره نام برنامه بیان کرد: نام برنامه برگرفته از کتاب «سخن و سخنوران» نوشته بدیع‌الزمان فروزانفر است که در شرح احوال و نقد و سنجش آثار ۵۵ تن از نامورترین شاعران پارسی‌گوی قرن‌های سوم تا ششم هجری است و در چند برنامه نخست این مجموعه برنامه که از اول آبان ماه تا چهارم آبان ماه ادامه دارد، سخنرانی منحصر به فرد استاد عبدالحسین زرین کوب در دانشگاه هارواد انتخاب شده که این سخنرانی درباره «رابطه شمس و مولانا» است و با پخش یک مقدمه از احمد مهدوی دامغانی استاد دانشگاه هارواد، درباره زندگی و خدمات ادبی و فرهنگی زرین کوب همراه است.

گوینده برنامه «سخن و سخنوران» تاکید کرد: تهیه کنندگی این برنامه را سیدمحمد حسینی باغسنگانی برعهده دارد که در چندین برنامه دیگر نیز با او همراه هستم. باغسنگانی در این برنامه نیز مانند دیگر برنامه های خود به دنبال بخش های کمتر شنیده شده است و تلاش می کند به سخنان کمتر شنیده شده ای تمرکز کند که ارزش وقت شنوندگان مشتاق علم و هنر خود را داشته باشد.

رضوی از پخش سخنان ناب و ارزنده بزرگانی چون بدیع‌الزمان فروزانفر، پرویز ناتل خانلری، ذبیح‌الله صفا، مهدی حمیدی شیرازی، عبدالحسین زرین‌کوب، غلامحسین یوسفی، احمد مهدوی دامغانی، محمدرضا شفیعی کدکنی، سیمین دانشور، محمود نشاط، منوچهر ستوده، منوچهر مرتضوی، علی اشرف صادقی، مهدی محقق، ایرج افشار، سید جلال الدین آشتیانی، جلال الدین همایی، مهدی اخوان ثالث، محمد محیط طباطبایی و بسیاری دیگر از سخنوران نامدار در این مجموعه برنامه خبر داد.

رضوی تصریح کرد: در هر قسمت از این برنامه به یکی از سخنوران نامدار ایران و کشورهای فارسی‌زبان پرداخته می‌شود و من بخش روایت پرتره و زندگی آنها را برعهده دارم سپس یکی از سخنرانی‌ها و یا گفتگوها و گفتارهای ضبط‌شده چهره‌های زبان و ادبیات فارسی و هنر و اندیشه و علم روی آنتن می‌رود.

این پیشکسوت رادیو در پایان گفت: من از آذر سال ۱۳۴۷ تاکنون در سازمان صدا و سیما مشغول به کار هستم و هیچ وقفه‌ای در کارم نیفتاده است چراکه من عاشق رادیو هستم و امیدوارم مردم این برنامه جدید که از رادیو فرهنگ روی آنتن می رود بپسندند و برای آنها مفید باشد.

«سخن و سخنوران» از اول آبان ماه ساعت ۲۰ به مدت ۳۰ دقیقه ‌از رادیو فرهنگ پخش می‌شود و از وب سایت رسمی رادیو فرهنگ و دیگر سامانه‌های رادیویی در سراسر جهان قابل دریافت است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است