انتشار گفتگوی محمد عبدی و شیرین نشاط در قالب یک کتاب در ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۹
معرفی کتاب؛

انتشار گفتگوی محمد عبدی و شیرین نشاط در قالب یک کتاب در ایران

گفتگوی محمد عبدی با شیرین نشاط در قالب کتاب در نشر بیدگل به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «شیرین نشاط» که شامل گفتگوی بلند محمد عبدی با این هنرمند است، به همت نشر بیدگل منتشر شد.

در توضیح این کتاب آمده است: «مفتون رویا عنوان برازنده‌ای است برای شیرین نشاط، هنرمندی که در آخرین اثرش، سرزمین رویاها، شخصیت اصلی را برای ثبت و ضبط رویاهای مردم بیرون می‌فرستد و به‌نوعی _مثل همیشه_ تصویری از خودش ارائه می‌دهد؛ هنرمندی که با عکس‌ها و ویدیوهایش، به شناخته‌شده‌ترین هنرمند اهل خاورمیانه در زمینه هنرهای تجسمی بدل شد و مهم‌ترین جوایز این حیطه، از جمله شیر طلای بی‌ینال (دوسالانه ونیز)، را به خانه برد؛ ضمن اینکه ورودش به سینما با فیلم بلند «زنان بدون مردان» هم با موفقیت همراه بود و جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان جشنواره ونیز را برایش به ارمغان آورد.

حالا در این گفت‌وگو به صادقانه‌ترین شکل ممکن، درباره زندگی، تجربیات، موفقیت‌ها و شکست‌هایش برایمان می‌گوید، به دغدغه‌ها و درون‌مایه‌های تکرارشونده در آثارش می‌پردازد، و این‌گونه راه را برای درک دنیای رویاگون، شخصی و متفاوتش هموار می‌کند.»

در قسمتی از متن این کتاب می‌خوانیم: «فکر می‌کنم نمی‌شود انکار کرد که همیشه دو چیز به‌طور موازی باید در درون یک هنرمند باشد: یکی زندگی درونی اوست، احساساتش و انسان بودنش، شکنندگی‌اش، ترس‌هایش و اضطراب‌هایش و همه چیزهایی که وجود یک شخص را می‌سازند، دومی جهان بیرون است و زندگی‌ای که داشته و جهانی که هنرمند به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد. هنر می‌شود ترکیبی از پاسخ درون تو به چیزهای اطرافت، چیزهایی که حتی در مورد آنها منطقی نداری و دیوانه‌وار به نظر می‌رسند. یادم هست تارکوفسکی گفته هنر چیزی است که تو خدمتکار آن هستی و چیزی نیست که تو درباره‌اش برنامه‌ای داشته باشی. چیزی است که در درون تو اتفاق می‌افتد و تو درکش نمی‌کنی. من به این باور دارم. یعنی برای بخشی از هنرمند بودن هیچ توضیحی وجود ندارد. مسائل و واقعیت‌هایی هست که هنرمند به آن پاسخ می‌دهد و در این بخش نیاز به دانش هست و تحقیق و پختگی که با تجربه به دست می‌آید.»

پیش‌تر هم گفتگوهایی با رضا قاسمی و سوسن تسلیمی از این مجموعه به چاپ رسیده بود و اکنون کتاب «شیرین نشاط» در ۱۴۴ صفحه با قیمت ۴۵ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است