«‏عاشقانه میرغضب» عاشقانه‌ای کلاسیک است/ خودم را محک می‌زنم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۷
امیر امیری در گفتگو با صبا:

«‏عاشقانه میرغضب» عاشقانه‌ای کلاسیک است/ خودم را محک می‌زنم

نمایشنامه‌خوانی «‏عاشقانه میرغضب» به نویسندگی و کارگردانی امیر امیری در تماشاخانه ملک خوانش می‌شود.

امیر امیری نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در گفتگویی با خبرنگار تئاتر صبا درباره نمایشنامه‌خوانی «عاشقانه‌ میرغضب» که یکم آبان ماه ساعت ۱۸ در تماشاخانه ملک خوانده می‌شود، گفت: «عاشقانه‌ میرغضب» پنجمین اثر من است که در سال‌های اخیر نوشته‌ام و با کارگردانی خودم روی صحنه می‌رود.

این نمایشنامه‌نویس ادامه داد: «ملاقات مرد دوزخی»، «چیزی شبیه حسین پناهی»، «مجلس قتل رییس جمهور» و «عمولاورف» دیگر نوشته‌های من هستند که با کارگردانی خودم روی صحنه اجرا شده‌اند.

کارگردان نمایش «مجلس قتل رییس جمهور» درباره موضوع و هدف نمایشنامه اخیرش عنوان کرد: ‏هدف اصلی نمایش پاسخ به این پرسش است که چگونه یک آدم دارای احساسات، عواطف و محبت انسانی تبدیل به یک جلاد و جنایتکار می‌شود.

امیری ادامه داد: این سوال در قالب قصه‌ای طنز از کمپین‌های اعدامش کنید و نکنید روایت می‌شود؛ یعنی رخداد و قصه‌ای امروزی با زبان صد و اندی سال پیش گفته می‌شود و این چالش مهمی برای من به عنوان نویسنده کار بود تا برای نگارش این رخداد استحکام متن و ارزش ادبی اثر دچار اختلال نشود.

نمایشنامه‌نویس نمایش «چیزی شبیه حسین پناهی» با اشاره به آخرین نمایشی که روی صحنه برده است مطرح کرد: ‏در اردیبهشت و خرداد امسال نمایش «عمولاوروف» را در تماشاخانه ایرانشهر اجرا کردم که اجرای موفقی داشت و بسیار حال خودم و بخشی از تماشاگران اثر را خوب کرد.

نمایشنامه نویس « ملاقات مرد دوزخی» دلیل انتخاب نمایشنامه‌خوانی برای آثارش را این چنین توصیف کرد: همواره دوست دارم متن جدیدی را که می‌نویسم ابتدا نمایشنامه‌خوانی کنم تا بازخورد لازم را از مخاطبان بگیرم و سپس بازنویسی نهایی را روی آن انجام دهم  و روی صحنه ببرم.

کارگردان نمایشنامه‌خوانی «عاشقانه‌ میرغضب» افزود: ‏شاید نمایشنامه‌خوانی تاثیر چندانی در جذب مخاطب نداشته باشد و بیشتر  شبیه به یک معرفی اولیه است تا بتواند زمینه‌ای برای آشنایی مخاطبان با نام نمایش ایجاد کند.

او افزود: هدف من از نمایشنامه‌خوانی جذب مخاطب نیست، بلکه بیشتر به دنبال بازخوردگیری و محک زدن متون جدیدم در این قالب هستم.

این کارگردان و نویسنده تئاتر درباره مدت زمان تمرین و آماده‌سازی اثر عنوان کرد: با توجه به محدودیت‌های کرونایی و تعدد شخصیت‌ها بیش از یک ماه وقت برای تمرین و آماده‌سازی صرف شد که برای نمایشنامه‌خوانی زمان زیادی محسوب می‌شود ولی خوشبختانه حاصل این زمان طولانی پختگی اثر شده است.

امیر امیری در پایان با اشاره به اینکه نمایشنامه «‏عاشقانه میرغضب» یک عاشقانه کلاسیک است، گفت: نمایشنامه عشقی از جنس عشق‌های پاک و خاطره‌انگیز قدیم را به تصویر می‌کشد و  به نظر من حرف زدن از عشقِ درست بین زن و مرد از جمله رسالت‌هایی است که بر عهده هنرمند است و نباید بگذاریم مدرنیته و فرهنگ پاپ امروزی جامعه را از عشق و عاشقی که اساس خانواده اصیل هست دور کند.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000