تصویرسازی و نقاشی روایاتی از واقعه کربلا بر اساس کتاب «وَقَعَهُ الطَّف» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۶

تصویرسازی و نقاشی روایاتی از واقعه کربلا بر اساس کتاب «وَقَعَهُ الطَّف»

دبیر کتاب «وَقَعَةُ الطَّف» از تصویرسازی این اثر تاریخی و برگزاری نمایشگاهی از آثار آن در فرهنگستان هنر خبر داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، کتاب «وَقَعَهُ الطَّف» از نسخه‌های ارزشمندی است که درباره واقعه کربلا نگارش شده و قرار است به همت فرهنگستان هنر تصویرسازی شود. مهدی مکی‌نژاد عضو هیات‌علمی فرهنگستان هنر که دبیری هنری این رویداد را بر عهده دارد، درباره موضوع این کتاب توضیح داد و گفت: «وَقَعَهُ الطَّف» کتابی بازسازى‌شده از کتاب مفقود ابومخنف اَزْدى (متوفی ۱۵۷ق)، درباره واقعه کربلاست که تا به حال چندین نسخه بار ترجمه شده است.

مکی‌نژاد درباره معتبرترین نسخه این کتاب خاطرنشان کرد: یکی از این کتاب‌ها را آیت‌الله محمدهادی یوسفی‌غروی تصحیح و گردآوری کرده است که با بررسی‌های انجام‌شده، این نسخه دارای اعتبار بیشتری است و ما آن را برای تصویرسازی انتخاب کرده‌ایم.

دبیر هنری این رویداد ادامه داد: واقعه کربلا موضوعی بسیار مهم در وقایع تاریخی و مناسک مذهبی ماست و برای تاریخ تشیع اهمیت بسیاری دارد. قریب ۱۴۰۰ سال از این واقعه تاریخی می‌گذرد و مانند هر واقعه تاریخی دیگری روایت‌های مختلفی از آن در طول تاریخ نقل شده است. بر اساس تحقیقات ما و بررسی تطبیقی‌ای که انجام شده است، روایت‌های این کتاب مستندترین روایت‌هایی است که با فاصله‌ای نزدیک از واقعه کربلا توسط ابومخنف جمع‌آوری و نقل شده است.

او هدف از تصویرسازی این کتاب را این‌گونه بیان کرد: علاوه بر ادای دین به ساحت امام سوم شیعیان، امام حسین(ع)، هدف از تصویرسازی این کتاب ادامه‌دادن سنت تصویرسازی و نقاشی است که در ایران وجود داشته است. بر این اساس، فرهنگستان هنر تصمیم گرفت این متن تاریخی به دست نقاشان قهوه‌خانه‌ای تصویرسازی شود.

عضو هیات‌علمی فرهنگستان هنر درباره تحریف‌های صورت‌گرفته عنوان کرد: اصولاً حادثه‌های بزرگ تاریخی، به دلیل گستردگی و اهمیتشان، دچار دخل و تصرف و گاهی تحریف نیز می‌شوند. با نگاه به گذشته تاریخی درمی‌یابیم راویان این واقعه، از قبیل نقالان، نقاشان، مداحان و روضه‌خوانان، تحریف‌هایی صورت داده‌اند، لذا فرهنگستان هنر وظیفه دارد که متن اصلی را در اختیار هنرمندان قرار دهد و از آنها بخواهد این متن را با خلاقیت هنری برای نسل آینده به تصویر بکشند تا هم سنت مصورسازی کتاب حفظ شود و هم از تحریف‌های احتمالی جلوگیری شود.

او ادامه داد: با موافقت رییس فرهنگستان هنر، تصویرسازی این کتاب را هنرمندان قهوه‌خانه‌ای انجام خواهند داد که از لحاظ اجرایی به این تم و محتوا نزدیک‌ترند، چون نقاشان قهوه‌خانه‌ای، به‌طور سنّتی، درباره موضوعات رزمی و بزمی و مذهبی کار می‌کنند که حوادث کربلا در شاخه مذهبی‌شان زبانزد است.

مهدی مکی‌نژاد در پایان به برگزاری نمایشگاهی از آثار و نشر تصویرسازی‌ها در قالب کتاب به‌عنوان دستاوردهای این کار اشاره و درباره چگونگی اجرای آن تصریح کرد: این کتاب روایت‌های مختلفی را تصویر کرده است که بر اساس تعداد هنرمندان و توانایی آنها، بین دوازده تا چهارده روایت انتخاب شده و این روایت‌ها را هنرمندان نقاشی می‌کنند. تا به امروز دَه هنرمند شناسایی شده و اعلام مشارکت کرده‌اند و امیدواریم بتوانیم روند تولید اثر را نیز مستندسازی کنیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است