منتظر تغییرات اساسی در شوراهای پروانه ساخت و نمایش باشید/ اسامی جدید در راهند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۱
صبا گزارش می‌دهد؛

منتظر تغییرات اساسی در شوراهای پروانه ساخت و نمایش باشید/ اسامی جدید در راهند

شوراهای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی، در حالی در انتظار انتصاب اعضای جدیدند که قرار است با برخی تغییرات ساختاری نیز همراه باشند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، در فصل جدید مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور که با حضور محمدمهدی اسماعیلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد خزاعی در سازمان سینمایی آغاز شده است، تغییرات قابل انتظاری در حال رخ دادن است.

پس از تغییرات گسترده و قابل توجه اعضای هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی که دیروز ۲۷ مهرماه رخ داد، صبح امروز نیز علیرضا تابش پس از ۷ سال سکان مدیریت این بنیاد را که یکی از موسسات مهم تابعه سازمان سینمایی به شمار می‌رود، به سیدمهدی جوادی واگذار کرد.

با این حال به نظر می‌رسد تغییرات در سطح مدیران سینمایی کشور در این حد متوقف نخواهد ماند و چهره‌های تازه‌ای در بخش‌های مختلف این سازمان مشغول‌به‌کار خواهند شد. یکی از این بخش‌ها، معاونت ارزشیابی و نظارت و شوراهای صدور پروانه ساخت و نمایش زیرمجموعه آن است.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در گفتگویی که پنجشنبه ۲۳ مهرماه در برنامه تلویزیونی «شهر فرنگ» داشت، گفت: وقتی می‌گویم قانون پروانه ساخت و نمایش مربوط به سال ۸۰ و دهه ۶۰ است، یعنی حتی اصطلاحات آن هم قدیمی است. داخل پرانتز نوشته شده ویدئو، اسلاید، نگاتیو و… این‌ها باید اصلاح شود و یکی از مشکلات این است که باید به هیات وزیران برود، جلسه بگذارند و پروسه طولانی باید طی شود. اولین اقدام من در سازمان سینمایی بازنگری آیین‌نامه‌ها بوده است تا اشکالات را برطرف کنیم و به هیات وزیران ارایه بدهیم. در برخی آیین‌نامه‌های دیگر خلاء قانونی داریم و یا سازمان سینمایی گاهی در اکران فیلم‌ها نقشی ندارد. به عنوان مثال، مدیرکل نظارت و ارزشیابی که باید تصمیم‌گیرنده باشد، نقشی در پروانه نمایش فیلم‌ها ندارد و شورا، پروانه نمایش را احراز می‌کند.

او همچنین درباره فیلم‌هایی که در دوره قبل پروانه نمایش نگرفتند، گفت: این فیلم‌ها باید توسط شورای پروانه نمایش جدید دیده شوند و توسط کارشناس‌ها مورد بررسی قرار گیرند.

همچنین دیروز ۲۷ مهرماه همچنین سعید رجبی فروتن معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ضمن ارایه وعده انتصاب اعضای این شوراها در روزهای آینده گفت: با یک مرور مجدد توسط اعضای جدید تلاش خواهد شد تا پروانه ساخت و نمایش این دسته از متقاضیانی که بسیاری از کارهایشان در گذشته انجام شده بود، زودتر بتوانند خدمات مورد نظر را از ما دریافت کنند.

به گزارش صبا، هم‌اکنون ۴ شورای پروانه ساخت و نمایش در حوزه آثار سینمایی و غیرسینمایی فعالیت می‌کنند.

هم‌اکنون همایون اسعدیان، سعید رجبی فروتن، مهدی سجاده‌چی، حسین کرمی و سیدضیا هاشمی اعضای شورای صدور پروانه ساخت سینمایی را تشکیل می‌دهند و محمد احسانی، حجت‌الاسلام حبیب‌الله ارزانی، حسن بلخاری، رضا پورحسین، حسن خجسته، فرشته طائرپور، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، حسین کرمی و محمدهادی کریمی اعضای شورای صدور پروانه نمایش سینمایی‌اند.

همچنین سیدحسین حقگو، مصطفی رستگاری، مسعود سفلایی، داود ضامنی، محمدهادی کریمی و مجید مغنیان به عنوان اعضای شورای صدور ساخت غیرسینمایی فعالیت می‌کنند و مسعود احمدیان، سیدحسین حقگو، محمد درمنش، فرشید سعیدی، علیرضا قاسم‌خان، محمدرضا مصباح و حجت‌الاسلام علی ملانوری در شورای صدور پروانه نمایش آثار غیرسینمایی عضویت دارند.

شوراهای صدور پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی در سال‌های گذشته به علت روال اداری حاکم، به عنوان ساختارهایی کند شناخته می‌شدند که گاه باعث تاخیری زیاد در بررسی درخواست‌های سینماگران بودند. اگرچه در یکی دو سال اخیر به‌روزرسانی سریع فهرست پروانه‌های صادره در سایت سازمان سینمایی، به نظر می‌رسید این شوراها ناگزیر به بالاتر بردن سرعت خود شده‌اند.

باید دید با تغییرات ساختاری و افراد این شوراها که خزاعی رییس جدید سازمان سینمایی وعده داده، آیا این اشکال بیش از پیش برطرف خواهد شد یا نه.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است