«آوانتاژ» فیلمنامه‌ای برای سریال‌ خانگی/ قوانین فقط برای افرادی است که رابطه ندارند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۳
پیمان ناجی در گفتگو با صبا:

«آوانتاژ» فیلمنامه‌ای برای سریال‌ خانگی/ قوانین فقط برای افرادی است که رابطه ندارند

پیمان ناجی فیلمنامه‌نویس از کارگردانی فیلم کوتاه «آخرین روز قرنطینه» تا آخر سال جاری خبر داد.

پیمان ناجی فیلمنامه‌نویس و فیلمساز در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت:در حال حاضر مراحل تدوین فیلم «وودی آلن انتقام می‌گیرد» به پایان رسیده‌است و منتظریم تا مراحل پخش داخلی و بین‌الملل این اثر که به عهده موسسه پخش بین‌الملل کا فیلم به مدیریت میدیا کیاست است انجام شود و بعد از آن کار را در پکیج سینمای هنر و تجربه و یا به صورت مستقل اکران کنیم.

یکی از نویسندگان فیلمنامه «چهارشنبه» افزود: فیلمنامه بلندی در دست داشتم که قرار بود در اول تابستان آن‌را کارگردانی کنم ولی درنهایت به این نتیجه رسیدم، بهتر است تغییراتی داشته باشد به همین دلیل فعلا برای ساخت اثر صبر کرده‌ام.

او ادامه داد: در این فاصله یک فیلمنامه ۱۵ دقیقه‌ای به نام «در قرنطینه» را نوشتم که تا زمان ساخت این فیلم بتوانم فرصتی هم برای بازنویسی فیلم بلندم داشته باشم.

ناجی اظهار کرد: «در قرنطینه» یک اثر تک لوکیشن بود که با یکسری تغییرات در بازنویسی اخیر آماده شده و منتظر اعلام زمان از طرف تهیه کننده برای شروع کار هستیم.

این هنرمند درباره روند ساخت آثارش توضیح داد: در اصل برنامه این بود که «در قرنطینه» را اوایل سال بسازم و در تابستان فیلم بلندم را کارگردانی کنم اما چون فیلمنامه فیلم بلند بعد از اتمام از نظر خودم نیاز به تغییر پایه‌ای داشت کلا برنامه تغییر کرد و تصمیم بر این شد که فیلم کوتاه را آخر سال بسازم و فیلم بلند را برای بهار ۱۴۰۱ کار کنم که هم عوامل بیشتری وقت آزاد برای کار دارند و هم زمان کافی برای رساندن کار به فصل جوایز داشته باشم.

پیمان ناجی درباره موضوع فیلم کوتاهش مطرح کرد: من کل حقوق فیلمنامه «در قرنطینه» را به فردی واگذار کردم که اصلا در جریان اینکه بخواهد آن را بسازد یا نه نیستم اما فیلمنامه ۱۵ دقیقه‌ای با نام «آخرین روز قرنطینه» را در دست دارم و همانطور که گفتم طرح دیگری است که خودم دوست داشتم و در واقع این اثر در ادامه فیلمنامه «وودی آلن انتقام می‌گیرد» است و به صورت تلفیق قصه‌های غربی با فرهنگ خودمان است.

کارگردان «وودی آلن انتقام می‌گیرد» گفت: در کنار بازنویسی این فیلم و آمادگی برای تهیه فیلم کوتاه «آخرین روز قرنطینه» الان بیشتر درگیر تدریس و ترجمه هستم تا گذران زمان و زندگی و پیدا کردن عوامل مناسبی که بعدا با آن‌ها در کار فعالیت کنم و تا به زمان فیلمبرداری کار برسم.

ترجمه مقالاتی درباره سینما

او درباره فعالیتش در زمینه ترجمه بیان کرد: یکسری خرده مقالات درباره فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی برای من ارسال می‌شود که آن‌ها را می‌خوانم و هر کدام که به نظر منبع و ارزش بهتری دارند ترجمه می‌کنم.

وی ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌ای برای چاپ ندارم، شاید بعد از قرار دادن آن‌ها در یک پکیج اقدام به تهیه و چاپ کنم و یا به همین شکل رایگان و آزاد در صفحه مجازی‌ام قرار دهم چراکه هدف اولیه‌ام انتشار این مباحث به صورت پست در صفحه مجازی‌ام برای بهره‌گیری هنرجویانم بوده است.

این مدرس سینما درباره تدریس در آموزشگاه اظهار کرد: در این مدت تدریس به صورت خصوصی و مجازی است با توجه به شرایط کرونا در آموزشگاه رویداد هنرجو نمی‌پذیریم تا تکلیف واکسیناسیون به طور کامل مشخص شود.

ما به گله کردن و دوستان دست‌اندرکار هم به بی‌توجهی عادت کرده‌اند

پیمان ناجی درباره شرایط حاکم بر فضای فیلمنامه‌نویسی و تهیه آثار نمایشی گفت: حرف برای گفتن زیاد است اما وقتی هیچ تغییری حاصل نمی‌شود چه فایده؟! ما به گله کردن و دوستان دست‌اندرکار هم به بی‌توجهی عادت کرده‌اند.

این فیلمنامه‌نویس درباره جدیدترین فیلمنامه‌ سریالی‌اش مطرح کرد: ما طرح سریال خانگی به اسم «آوانتاژ» داریم که همراه با آقای پدرام مرادی کار کردیم و مدت طولانی زمان برای نگارش اثر صرف شد. قصه این کار را از تهیه‌کننده گرفته تا پلتفرم جذاب دانستند اما برای ساخت تنها پاسخی که به ما دادند این بود که چون سن و سال شخصیت‌ها سنی نیست که بتوانیم بازیگر چهره بیاوریم امکان همکاری وجود ندارد.

او درباره داستان «آوانتاژ» گفت: این قصه تلفیقی از نوجوانان فوتبالیستی است که دچار ماجرای قصاص می‌شوند و هرجا که می فرستیم می گویند قصاص تکراری است اما یک سال بعد می بینی که ۶ کار با موضوع قصاص بیرون می‌آید.

قوانین فقط برای افرادی است که رابطه ندارند

ناجی شرایط کار در این عرصه را سخت دانست و بیان کرد: بیشترین چیزی که در طی سال‌های فعالیتم در تئاتر، فیلم بلند و فیلم کوتاه باعث آزردگی من شده دوگانگی‌هاست. مثلا شما می خواهی اثری روی صحنه ببری ولی تنها به دلیل وجود یک عامل کوچک روی صحنه، کار رد می‌شود ولی بعد از مدتی کاری را تماشا می‌کنی که دقیقا عامل کنسلی کار تو در آن هست و تنها نتیجه ای که می‌توانی از این موضوع بگیری وجود رابطه‌هاست.

نویسنده «آخرین روز قرنطینه» ادامه داد: شما با رابطه می‌توانی کارهایی با پایین‌ترین کیفیت ولی با بالاترین تضمین کاری و مالی اجرا کنی ولی بدون رابطه کارهایی با بالاترین کیفیت هم به جایی نمی‌رسد. نمونه بارز میزان بالای مافیا در رسانه خانگی است و افرادی که برای هر قسمت از فیلمنامه سریال هایی با کمترین کیفیت مبالغ بالایی دریافت می کنند و مخاطب گاهی خجالت می‌کشد ببیند، اما باز ساخته می‌شود و به لطف پلتفرم‌ها دوستانی با سرعت بالا و کیفیت پایین به تولید فیلم و سریال می‌پردازند.

ناجی در پایان با اشاره به نیاز تجربه کردن با مثالی از بازیگری خاطرنشان کرد: در بحث بازیگری می‌گویند فلان بازیگر در مرز چهل سالگی به مرز پختگی رسیده‌است ولی چرا به اینجا رسیده برای اینکه شما به او اجازه تجربه داده‌اید. در اوایل شیوع کرونا بازیگرانی را می‌دیدیم که همزمان در چهار سریال خانگی بازی می‌کردند درست در زمانی که  کلا چهار سریال خانگی تولید می‌شد، بعضی از این افراد معتقدند مسئولان به میزشان چسبیده‌اند و حاضر به اینکه نیروهای جدید جایگزین‌شان بشوند نیستند ولی خودشان در عرصه هنر هم این روال را ادامه می‌دهند. کاش قوانین یا برای همه رعایت می‌شد یا برای همه چشم‌پوشی صورت می‌گرفت.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است