جزییات فراخوان چهارمین جشنواره موسیقی کیش اعلام شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۸

جزییات فراخوان چهارمین جشنواره موسیقی کیش اعلام شد

دبیر علمی چهارمین جشنواره موسیقی کیش «یامال» جزییات فراخوان این رویداد هنری را شرح داد.

به گزارش صبا ، حمید هادی دبیر علمی چهارمین جشنواره موسیقی کیش که از ۱۹ تا ۲۱ آبان‌ماه ۱۴۰۰ با بزرگداشت هنرمند پیشرو هرمزگان ابراهیم منصفی به مناسبت روز کیش برگزار می‌شود گفت: منطقه آزاد کیش به عنوان برگزار کننده جشنواره و پایه‌‎گذار یک گردهمایی فرهنگی و هنری فاخر، بزرگ و سالیانه در سطح کشور در جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی و تقویت صنعت توریسم بین‌الملل در راستای معرفی جزیره زیبای کیش به عنوان مقصد و کالای برتر گردشگری در راستای گردشگری هنری است و با این تفکر این جشنواره را نیز اجرایی خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره یامال در نظر دارد به معرفی فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و سنت‌ها بر اساس رنگ‌آمیزی در سواحل جنوبی از دریای عمان تا خلیج فارس شامل استان‌های جنوبی ایران بپردازد، گفت: موضوع محوری جشنواره موسیقی «یامال» آفرینش آثار با کلام و بدون کلام، مبتنی بر اشعار حماسی با گویش و زبان قومی به همراه حرکات آیینی و بومی با مضامین حماسی و صلح و مهرورزی است.

این عضو شورای سیاست‌گذاری چهارمین جشنواره موسیقی کیش درباره بخش‌های این جشنواره گفت: این جشنواره شامل دو بخش «اصلی» و «جنبی» است که در بخش اصلی موضوع محوری؛ آفرینش مقام‌هایی با مضامین و با رویکرد موسیقی جنوب ایران (حماسی، لالایی‌ها، صلح و مهرورزی و آیین‌های مناطق جنوبی) با تاکید بر معاصر بودن موضوع شعر به زبان و لهجه بومی جنوب کشور است و اجرای میدانی موسیقی (موسیقی میدانی و خیابانی) لحن موسیقایی، می‌بایست مبتنی بر فرهنگ موسیقایی اصیل قومی این منطقه باشد.

وی از بخش جنبی رویداد گفت و تصریح کرد: اجرای یکی از گروه‌های موسیقایی غیررقابتی براساس جدول زمان‌بندی که توسط دبیرخانه‌ جشنواره برنامه‌ریزی و اعلام خواهد شد به همراه گروه‌های منتخب در سطح کیش در این بخش گنجانده شده است.

بخش «پیشکسوت برتر» در جشنواره موسیقی کیش

این عضو هیات انتخاب جشنواره یامال از برگزاری بخش «پیشکسوت برتر» در این گردهمایی هنری خبر داد و افزود: شرکت‌کنندگان این بخش توسط ستاد جشنواره انتخاب و دعوت خواهند شد و نیازی به ارسال اثر نیست. در این بخش از رویداد استادانی از موسیقی جنوب ایران دعوت خواهند شد و به رسم یابود از آنان تجلیل می‌شود.

هادی با اشاره به جوایز چهارمین جشنواره موسیقی کیش بیان کرد: گروه‌ها به صورت برگزیده با توجه به ویژگی‌های خاص اجرایی هر منطقه توسط هیات انتخاب جشنواره معرفی می‌شوند و به گروه‌های برگزیده جشنواره علاوه بر تندیس و لوح تقدیر، ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی اعطا خواهد شد.

وی اضافه کرد: ارسال آثار به دبیرخانه‌ جشنواره از ۲۰ مهر آغاز شده است و به مدت ۱۰ روز می‌باشد و صرف تکمیل و ارسال فرم درخواست تعهدی برای دبیرخانه جشنواره درباره دعوت از گروه ایجاد نمی‌کند.

دبیر علمی چهارمین جشنواره موسیقی کیش عنوان کرد: مدارک ارسالی در دبیرخانه محفوظ مانده و به فرستنده مسترد نمی‌شود و پس از پایان مهلت ارسال آثار بررسی نمونه‌ آثار ارسالی آغاز و اسامی گروه‌ها و نفرات پذیرفته‌شده از طریق پایگاه رسمی جشنواره اعلام خواهد شد، ضمن اینکه هزینه اقامت و پذیرایی و ایاب و ذهاب راه‌یافتگان به مرحله نهایی جشنواره به عهده ستاد جشنواره است.

وی اضافه کرد: هرگونه اطلاع‌رسانی تکمیلی درباره جشنواره تنها از طریق پایگاه‌های رسمی جشنواره به نشانی www.festival.kish.ir خواهد بود و مسئولیت پیگیری اخبار و اطلاعات این پایگاه بر عهده‌ی متقاضیان است.

این فعال عرصه موسیقی کیش ادامه داد: دبیرخانه‌‎ چهارمین جشنواره موسیقی کیش «یامال» با شماره تلفن ۰۹۳۶۳۰۹۹۳۳۹ آماده‌ پاسخگویی به سوالات احتمالی متقاضیان شرکت در جشنواره است و آدرس پستی دبیرخانه این رویداد کیش – مدیریت امور هنری- معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش است.

وی درباره اهداف این جشنواره گفت: از بزرگترین اهداف جشنواره این است که کیش با سابقه تاریخی و دیرینه خود از نظر فرهنگی و موسیقایی باز هم در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

هادی هدف از برگزاری این رویداد مهم را رونق کسب و کار در جزیره، ایجاد جاذبه‌های گردشگری، آشنایی با فرهنگ بوم‎گردی، طبیعت زیبای جزیره کیش، توسعه و معرفی گردشگری طبیعت و اکوتوریسم، گردش کار اماکن، تاسیسات گردشگری جزیره کیش، تشویق و ترغیب هنرمندان موسیقی نواحی کشور به آفرینش نغمات جدید مبتنی بر فرهنگ موسیقایی بومی جنوب، به منظور حفظ و انتقال ویژگی‌های موسیقی جنوب ایران به آیندگان و ایجاد فضای مناسب به منظور عرضه‌ی آثار خلق شده‌ی موسیقی جنوب ایران در جزیره کیش برشمرد.

هادی در پایان عنوان کرد: بسط و تعمیق موسیقی آوازی، سازی و گسترش نغمات موسیقی نواحی سواحل جنوب ایران، بررسی موضوع خلاقیت و آفرینش هنری در موسیقی نواحی جنوب ایران، بررسی آیین‌ها در موسیقی جنوب ایران و اشاعه فرهنگ جمع ی در قالب هنر آیینی، پیوند خرده فرهنگ‌ها و ارتباط فرهنگ سرزمین‌های جنوبی ایران، اشاعه هنر آیینی نواحی ایران و جلوگیری از تحریف و فراموشی آن، تبلیغ گردشگری هنری از طریق هنر جذاب موسیقی و مطرح کردن کیش به عنوان پایلوت گردشگری موسیقی جنوب ایران از اهداف دیگر برگزاری این جشنواره هستند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است