حاشیه‌ها جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه دارد/ نامه‌ای با ۱۲۰ امضا برای خزاعی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۵

حاشیه‌ها جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه دارد/ نامه‌ای با ۱۲۰ امضا برای خزاعی

جمعی از فعالان فیلم کوتاه در نامه‌ای خطاب به رییس سازمان سینمایی اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، سی‌وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران فردا ۲۷ مهرماه درحالی فعالیت خود را آغاز می‌کند که سیاست‌های برگزاری این دوره و حذف برخی فیلم‌ها موجب اعتراض اهالی فیلم کوتاه شده است. همچنین حذف هیات انتخاب و جایگزینی آن با گروهی از سینماگران و مدیران سینمایی به عنوان مشاوران انتخاب به دلیل شفاف نبودن موجب شد که پیگیری علت حذف فیلم‌ها از جشنواره سخت و عملا ناممکن شود.

حال در نامه‌ای که از سوی برخی از فعالان فیلم کوتاه خطاب به محمد خزاعی رییس سازمان امور سینمایی به دست ما رسیده است، حاکی از اعتراض به ساست‌های برگزاری جشنواره است که در سی‌وهشتمین دوره با توجه به اتفاقات اخیر به اوج خود رسیده است.

متن این نامه بدین شرح است: «بسمه‌تعالی
جناب آقای محمد خزاعی
ریاست محترم سازمان امور سینمایی و سمعی بصری کشور
با سلام و احترام
قطعا در روزهای اخیر، خبرهایی از اعتراض جامعه فیلم کوتاه را در رابطه با سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران شنیده اید. اتفاقی که در حال رخ دادن است، نتیجه یک دهه مدیریت نادرست این نهاد است که در این دوره از جشنواره به اوج خود رسیده.
در دهه اخیر مدیریت انجمن سینمای جوان به عنوان مهم‌ترین نهاد دولتی متولی فیلم کوتاه، کارنامه غیرقابل قبولی در انجام وظایف اساسی خود داشته است. مدیریت غیر شفاف این نهاد نه تنها به رشد فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه کمک شایانی نکرده، که در عمل باعث بروز آسیب‌های بسیار در این حوزه شده است. در سالهای اخیر، همواره چهره‌هایی با کمترین تخصص و آشنایی در حوزه فیلم کوتاه به صورت ثابت در جایگاه‌های مختلف انجمن سینمای جوان حضور داشته‌اند و سیاست‌های کلان آن را تعیین کرده‌اند. این اشخاص صاحب نفوذ، بدون آنکه در مرکز توجه باشند در کنار مدیران با اتخاذ تصمیمات فراقانونی و سلیقه‌ای در تمام حوزه‌ها مانع از عملکرد درست این نهاد شده‌اند و ترجیح دادن روابط دوستانه بر صلاحیت و تخصص افراد تنها گوشه‌ای از نابسامانی امروز است.
در جشنواره سی و هشتم دغدغه مدیر انجمن سینمای جوان حذف حداکثری فیلم‌ها از جشنواره و افتخارش قرار گرفتن جشنواره فیلم کوتاه تهران در لیست آکادمی اسکار است. طرفه آنکه اگر هم این اتفاق افتخاری محسوب شود، ماحصل کیفیت آثار فیلمسازان فیلم کوتاه است و نه مدیران انجمن سینمای جوان.
این تصمیمات در دوره اخیر به بدترین وضع ممکن رسیده، باعث شده که بسیاری از فیلمسازان با هزاران مشکل فیلم‌های خود را بسازند و تنها انتظارشان از این نهاد برگزاری به موقع و استاندارد جشنواره فیلم کوتاه تهران باشد. اما مدیریت فعلی انجمن سینمای جوان از سه سال پیش با حذف و سانسور فیلم‌های کوتاه راه یافته به جشنواره، بدعتی عجیب را پایه گذاشت تا همین انتظار حداقلی هم محقق نشود. انجمن سینمای جوان با ایجاد روند حذف و سانسور فیلم‌های کوتاه کار را به جایی رسانده که بسیاری از فیلم‌های با کیفیت، امکان حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران را ندارند و هرگز رنگ پرده سینما را در کشور خودشان نخواهند دید. حتی فیلم‌های برخی از همان فیلمسازانی که زمینه‌ساز حضور جشنواره فیلم کوتاه تهران در لیست مورد تایید آکادمی اسکار شده‌اند.
مدیر انجمن سینمای جوان و دبیر جشنواره در دوره سی و پنجم اعلام کرد که فیلم‌های راه یافته به جشنواره، نیاز به دریافت پروانه نمایش دارند. پس از آن دبیرخانه جشنواره به بهانه عدم دریافت پروانه نمایش برای چند فیلم‌های کوتاه، سازندگان این فیلم‌ها را مجبور به حذف و سانسور بخش‌هایی از فیلم خود کرد. حتی در یک مورد یکی از فیلم‌ها به طور کامل از جشنواره کنار گذاشته شد. این اقدام، موجب اعتراض شدید جامعه فیلم کوتاه شد.
اما این بدعت خطرناک، نه تنها اصلاح نشد که امسال به حد اعلای خود رسیده. در دوره اخیر جشنواره فیلم کوتاه تهران، دبیر جشنواره یک تنه تمام قواعد مرسوم برگزاری جشنواره فیلم کوتاه را کنار گذاشت تا بتواند اختیار کامل را در انتخاب فیلم‌های راه‌یافته داشته باشد. مدیر انجمن سینمای جوان و دبیر جشنواره، به طور کلی هیات انتخاب جشنواره را حذف و شیوه‌ای من‌درآوردی به نام «مشاوران انتخاب» را جایگزین کرد. در این شیوه، مشاوران به صورت منفرد فیلم‌ها را دیده و فیلم‌های مورد نظر خود را به دبیر جشنواره پیشنهاد داده‌اند. پس از آن هم دبیر جشنواره شخصا از بین این فیلم‌ها، فیلم‌های مورد نظر خود را انتخاب و معرفی کرده است. در حالی که نه تنها هیچ کس به جز دبیر جشنواره از لیست ارائه شده توسط مشاوران مطلع نیست، که حتی خود مشاوران نیز نمی‌دانند که دیگر اعضای مشاور چه فیلم‌هایی را پیشنهاد داده‌اند.
با توجه به نکات گفته شده، ما امضاکنندگان این نامه اعتراض شدید خود را نسبت به اتفاقات پیش آمده و به طور ویژه نسبت به شیوه برگزاری سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه اعلام کرده و از شما مصرانه می‌خواهیم که در خصوص به موارد ذیل اقدامی در خور توجه نشان دهید:

۱٫ ایجاد تغییرات کلی در سازوکار مدیریت انجمن سینمای جوان در جهت شفافیت و کارایی بیشتر.
۲٫ پایان دادن به روند غیر استاندارد برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران. برای رسیدن به این منظور، لازم است تا یک هیات انتخاب از میان افراد واجد شرایط و متخصص تعیین شده و فیلمها در یک روند شفاف و بر اساس ارزش سینمایی آن‌ها مورد ارزیابی و انتخاب قرار گیرند نه سلیقه شخصی و سانسور .

به شما اطمینان می‌دهیم که ادامه روند مدیریت فعلی انجمن سینمای جوان و برگزاری سی و هشتمین دوره جشنوراه فیلم کوتاه تهران با شرایط فعلی، به جز خسران معنوی، اتلاف بیت‌المال و ناامیدی و سرخوردگی نسل جوان فیلمسازان نتیجه دیگری ندارد.
ما بر این باوریم که هیچ ارزشی بالاتر از عدالت و شفافیت وجود ندارد و این ارزش‌ها نباید قربانی هیچ مصلحتی شوند. حتی اگر آن مصلحت، حضور یک جشنواره در لیست آکادمی اسکار باشد.
همچنین لازم به ذکر است که ما به عنوان فعالان حوزه فیلم کوتاه و سینمای کشور، در صورت عدم توجه به مطالباتمان این حق را برای خود قائلیم که تلاش‌های خود را برای توقف این مسیر انجام دهیم. در این صورت مدیرانی که مایل به ادامه این مسیر باشند را شایسته همکاری نمی‌دانیم و در صورت لزوم تخلفات جشنواره فیلم کوتاه تهران از استانداردهای سینمایی را به اطلاع آکادمی اسکار خواهیم رساند.
با امید آنکه شما در مسئولیت جدیدتان، همراه جامعه فیلم کوتاه ایران باشید.

امضاکنندگان:
۱٫ نظیر میرزایی
۲٫ وحید اسلامی
۳٫ امیر غلامی
۴٫ مهدی خلیلی
۵٫ علیرضا فرشی میلانی
۶٫ رامین فرزانه
۷٫ بهرام ارک
۸٫ آسمان طوسی
۹٫ محمد سجادیان
۱۰٫ فرشید عبدی
۱۱٫ فرزام طبیبی
۱۲٫ مهدی احمدیان
۱۳٫ ریحانه امینی
۱۴٫ فیاض بهرام
۱۵٫ محمدعلی حسینی
۱۶٫ حسین فلاح آبادی
۱۷٫ میلاد دل آسا
۱۸٫رضا جعفر زاده
۱۹٫ نسرین محمد پور
۲۰٫ سعید یزدانی
۲۱٫ جاوید فراهانی
۲۲٫ میثم پیرعلی
۲۳٫ نوید قهرمانی
۲۴٫ میلاد نسیم سبحان
۲۵٫ صمد علیزاده
۲۶٫مهدی تنگستانی
۲۷٫حسن اشرف
۲۸٫ امید رنجبر
۲۹٫محمدرضا‌گلپور
۳۰٫ علی احمدیان
۳۱٫ سید پیام حسینی
۳۲٫کامران جاهد
۳۳٫ وحید پرشاد
۳۴٫ مصطفی رستم پور
۳۵٫پوریا پیشوایی
۳۶٫ موسی نجوم طلب
۳۷٫ گشین محمدیان
۳۸٫ مهدی سقطچی
۳۹٫ عاطفه صالحی
۴۰٫ امیر مسعود سهیلی
۴۱٫امین تبار
۴۲٫منصور پارسازاده
۴۳٫ پوریا پروینی
۴۴٫ فرهاد سنندجی
۴۵٫ مهدی مهائی
۴۶٫ امید شمس
۴۷٫ مرتضی سامانی
۴۸٫ علی عتباتی
۴۹٫ آرمین شوقی
۵۰٫ سیوان صفری
۵۱٫ سینا قنادان
۵۲٫ پویا نبی
۵۳٫ بهروز خرم
۵۴٫ مهشید نظریان
۵۵٫ هادی شیبانی
۵۶٫ محسن نبوی
۵۷٫ داود عباسی
۵۸٫ صلاح صالحی
۵۹٫ یاسر احمدی
۶۰٫ حسن مختاری
۶۱٫ پیام کردستانی
۶۲٫حسین خامی
۶۳٫ پویان صدقی
۶۴٫ فرید طهماسبی
۶۵٫ اشکان چاوشی
۶۶٫ سید غلامرضا نعمت پور
۶۷٫مصطفی وزیری
۶۸٫یاسر قاسمی
۶۹٫ امیر جلالی
۷۰٫ مرضیه مجدی افشار
۷۱٫ میترا رحیمی
۷۲٫ صابر مصطفی پور
۷۳٫ شهاب ناصری
۷۴٫ نسترن عبدی
۷۵٫ قاسم عبداللهی
۷۶٫ علیرضا علویان
۷۷٫جلال ویسی
۷۸٫ یوسف یزدانی
۷۹٫وریا گلزاریان
۸۰٫ ارسطو مفاخری
۸۱٫ سهند نیک نژاد
۸۲٫الیاس عسکرپور
۸۳٫ صلاح الدین نوری
۸۴٫ زهرا ترکمنلو
۸۵٫ اله اسماعیلی
۸۶٫ ابوطالب روشنفکر
۸۷٫ حسین مقصودی
۸۸٫ احسان کفاش
۸۹٫ محمد علی مکری
۹۰ . شهرام جوادخانی
۹۱٫ حسین ترک جوش
۹۲٫هایده مرادی
۹۳٫ مهرناز یعقوبی
۹۴٫کامران محمدی
۹۵٫سحر میرزائیانفر
۹۶٫ حسن دهقان‌دوست
۹۷٫ دلارام اسدی
۹۸٫ علیرضا غدیری
۹۹٫اعظم مرادی
۱۰۰٫آرمان خوانساریان
۱۰۱٫ سینا کیان پور
۱۰۲٫ مهیار حمیدیان
۱۰۳٫ دانیال نمازی
۱۰۴٫ امیر مهندسیان
۱۰۵٫ افشین علیزاده
۱۰۶٫ کریم لک زاده
۱۰۷٫سوسن سلامت
۱۰۸٫بهزاد علوی
۱۰۹٫ لیلا نوروزی
۱۱۰٫ سلیم معزی
۱۱۱٫ هادی افشار
۱۱۲٫ مهدی میمندی
۱۱۳٫ هانی سلمانی
۱۱۴٫ فرشاد غفاری
۱۱۵ پویان شعله ور
۱۱۶ سروش علیزاده
۱۱۷. علیرضا قاسمی
۱۱۸. هومن نادری
۱۱۹. مهدی طهماسبی
۱۲۰ . هژیر اسعدی»

سید صادق موسوی دبیر جشنواره در نشست خبری روز شنبه ۲۴ مهرماه در واکنش به اعتراض فعالان فیلم کوتاه به حذف حداکثری فیلم‌ها از جشنواره گفت: «قبل از هرچیز مانند سلیقه، باند و… باید بدانیم یک جمعیت چهل هزار نفری داشتیم که فیلم‌هایشان بیرون مانده و باید آنها را درک کرد. اگر حتی ۱۲۵ فیلم بی نقص را هم انتخاب می‌کردیم بقیه نمی‌توانستند این موضوع را بپذیرند. امیدوارم جشنواره‌های دیگر، پلتفرم‌ها و دیگر رویدادها بتوانند این فرصت را برای جوانان فیلم کوتاه فراهم کنند تا این فیلم‌ها دیده شود این انتظار بزرگی نیست.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است