بدون حمایت تماشاگران تئاتر را باید در کتاب‌های تاریخ مرور کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۷
کارگردان نمایش «انجمن نویسندگان مرده» در گفتگو با صبا:

بدون حمایت تماشاگران تئاتر را باید در کتاب‌های تاریخ مرور کنیم

مجتبی جعفری‌پور نمایش «انجمن نویسندگان مرده» را تلنگری برای جستجوی معنای زندگی در تماشاگر دانست.

مجتبی جعفری‌پور کارگردان نمایش «انجمن نویسندگان مرده» که از ۱۱ تا ۳۰ مهر ماه در سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره انتخاب این نمایش برای اجرا عنوان کرد: «انجمن نویسندگان مرده» اقتباسی از نمایش‌نامه «یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه» از مارتین مک‌دونا نمایشنامه‌نویس ایرلندی بریتانیایی است که من با توجه به تازگی و حرف‌های زیادی که متن برای گفتن داشت و البته برای نشان دادن جهان واقعی بدون ترس و رودربایستی به مخاطب آن‌را برای اجرا انتخاب کردم.

کارگردان نمایشنامه‌خوانی «شهر سوخته » با اشاره به شخصیت دلقک در نمایش جدیدش تصریح کرد: شخصیت اصلی این اثر را یک دلقک انتخاب کردم تا ترکیبی از جوکر و یک شخصیت فلسفی باشد و  به مخاطب این پیام را برساند که همه ما یک دلقک درون داریم.

او افزود: شخصیت دلقک در متن نبود و در واقع من از دلقک به عنوان یک شخصیت آنارشیست و هرج و مرج‌گرا بهره بردم تا بتوانم بسیاری از حرف‌هایی که نمی‌توان به راحتی و با صراحت بیان کرد را از زبان او بازگو کنم.

بازیگر نمایش «عمو قاتل» درباره سبک اجرای خود در کارگردانی نمایش «انجمن نویسندگان مرده» گفت: سبک کار فانتزی و گروتسک در یک فضای دارک است. سعی کرده‌ام با استفاده از طنز تلخ درونمایه اثر تماشاگر را به جایی برسانم تا خودش را به عنوان یکی از شخصیت‌های داخل نمایش بدانند.

مدیر تولید نمایش «تکرار» ادامه داد: ما از زبان دلقکی که شخصیت اصلی نمایش است و دیالوگ ‌«همه آدم‌ها دلقک هستند» را می‌گوید تماشاگر را به جستجوی معنای این جمله در درون خودش دعوت می‌کنیم.

نویسنده نمایش «مردگان» اظهار کرد: در این نمایش همراه هر نویسنده دلقکی را می‌بینیم که داستان‌هایش را می‌نویسند. در اصل نویسنده‌های این اثر آدم‌های تو خالی هستند که تنها به اسم‌شان تکیه دارند و فاقد هرگونه اندیشه‌‌ای هستند که حتی زحمت تفکرشان هم بر دوش دیگران است.

بازیگر و کارگردان نمایش «انجمن نویسندگان مرده» درباره زمان تمرین اثر مطرح کرد: ما برای روی صحنه آوردن نمایش با ۲۲ بازیگر زمانی حدود سه ماه را سپری کردیم.

این کارگردان با اشاره به دیالوگ محور بودن اثر افزود: برای اینکه سنگینی دیالوگ محوری در نمایش کم شود از گروه بازیگران فرم استفاده شد و با همراه کردن تماشاگر و وارد کردن او در روند بازی سعی شد تا ارتباط بیشتر و بهتری با مخاطب ایجاد شود.

کارگردان نمایش «اسب‌های پشت پنجره» با اشاره به دغدغه‌ای که ویروس کرونا برای جامعه هنری ایجاد کرده است مطرح کرد: گروه تندیس از زمان آغاز کرونا تا الان که واکسن تزریق می‌شود با تلاش برای زنده نگه‌داشتن تئاتر با قدرت به فعالیت و آماده‌سازی نمایش پرداخته‌‌است و با وجود مشکل‌تراشی و سنگ‌اندازی‌هایی که در این مسیر از طرف افراد هنرمندنما در مسیر کار گروه قرار دارد به مسیر رو به جلو خود ادامه خواهد داد.

جعفری‌پور در پایان گفت: از تمام عزیزانی که به هنر علاقه‌مند هستند و اخبار هنری را پیگیری می‌کنند تقاضا دارم تا حامی تئاتر باشند چرا که بدون حمایت آنها تئاتر را باید در کتاب‌های تاریخ مرور کنیم.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000