چگونگی به قدرت رسیدن قاجارها در «تاریخ ملک‌آرا» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۱۲

چگونگی به قدرت رسیدن قاجارها در «تاریخ ملک‌آرا»

کتاب «تاریخ ملک‌آرا» نوشته میرزا علی قلی چلاوی (اقبال) با تصحیح جمشید قائمی و رامین یلفانی در انتشارات ندای تاریخ منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «تاریخ ملک‌آرا» نوشته میرزا علی قلی چلاوی (اقبال) با تصحیح جمشید قائمی و رامین یلفانی با همکاری شقایق فتحعلی‌زاده و رقیه آقابالازاده به همت انتشارات ندای تاریخ به چاپ رسید.

در مقدمه ناشر درباره ویرایش رسم‌الخط و نگارش امروزی نسخ قدیمی در این کتاب آمده است: «تاریخ ملک‌آرا چگونگی به قدرت رسیدن قاجارها را بیان می‌کند، که در بررسی تاریخ ایران دارای اهمیتی وافر است. اطلاعات جامع و کافی درباره کتاب ملک‌آرا توسط مصححین در مقدمه آمده است، بر خود لازم می‌دانیم ضمن تشکر از مصححین به مواردی اشاره کنیم. کتاب «تاریخ ملک‌آرا» بر اساس سه نسخه تصحیح شده است. این سه نسخه عبارتند از: نسخه کتابخانه ملک، نسخه کتابخانه ملی و نسخه کتابخانه مجلس. در تهیه کتاب نسخه ملک اساس مطالعه قرار گرفته است. در معدودی، مطالب و اصطلاحات و اسامی که نسخه ملک با دو نسخه دیگر تفاوت داشت، دو نسخه مجلس و ملی ملاک قرار گرفته شده است. اغلاط املایی درون متن در زمان خوانش و تایپ تصحیح شده و اصل آن در پاورقی آمده است؛ نیم فاصله‌ها رعایت شده و تا حد امکان سعی شده از رسم‌الخط و نگارش امروزی استفاده شود،»

همچنین در مقدمه مصححان این کتاب نوشته شده است: «کتاب حاضر مربوط به مقطعی حساس و مهم از تاریخ ایران است، یعنی وقایع از اواخر دوران صفوی تا سال ۱۲۰۹ق در آن به رشته تحریر کشیده شده است. این کتاب موسوم به «تاریخ ملک‌آرا» است و علت نام‌گذاری را مولف آن «میرزا علی‌قلی بن محمد چلاوی» متخلص به «اقبال» به افتخار «محمدقلی میرزا ملک‌آرا» پسر سوم فتحعلی‌شاه قاجار و حاکم مازندران اعلام کرده و به دستور او آن را تصنیف نموده است.

«اقبال چلاوی» در فهرست این کتاب چنین می‌نویسد که مبنا را بر دو مجلد نهاده بود. در مجلد اول به بیان انساب اتراک و به‌خصوص ایل قاجار و وقایع دوران اجداد فتحعلی‌شاه تا پایان زمامداری آقامحمدخان و در مجلد ثانی به شرح وقایع دوران فتحعلی شاه اختصاص داده است؛ اما وجود مجلد دوم تا این زمان بر ما معلوم نیست و اصلاً دانسته نیست که تحریر شده باشد، مجلد اول نیز در هنگام توضیح وقایع سال ۱۲۰۹ق و لشکرکشی اول آقامحمدخان به قراباغ، به ناگهان متوقف شده و حتی به قضیه تفاهم او با ابراهیم خلیل خان جوانشیر هم اشاره نشده است.

از آنجا که این کتاب به دستور «محمدقلی میرزا ملک‌آرا» حاکم مازندران نوشته شده، بنابراین مؤلف بسیار سرسپرده سلسله قاجار بوده و یکسره چه به نظم و چه به نثر، از آنان تعریف و تمجید می‌نماید و آستان‌بوس درگاه ایشان بود.»

کتاب «تاریخ ملک‌آرا» با قیمت ۱۶۰ هزار تومان برای علاقه‌مندان به مطالب تاریخی روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است