واکنش توییتر به جایزه رومن پولانسکی/ او را به نزدیک‌ترین زندان بفرستید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۲

واکنش توییتر به جایزه رومن پولانسکی/ او را به نزدیک‌ترین زندان بفرستید

کاربران توییتر به اهدای جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره ونیز به رومن پولانسکی واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری صبا، شب گذشته جوایز هفتاد و ششمین دوره جشنواره ونیز در حالی به برگزیدگان اهدا شد که جایزه اصلی جشنواره موسوم به شیر طلا به فیلم «جوکر» ساخته تاد فیلیپس با بازی خواکین فینیکس و رابرت دنیرو رسید.

این جایزه به این دلیل که برای اولین بار فیلمی با اقتباس از داستان های کمیک توانست اصلی ترین جایزه جشنواره ونیز را کسب کند تا اندازه ای عجیب بود هر چند که فیلم از همان روز نمایشش در جشنواره با استقبال منتقدان مواجه شده بود.

اما جنجالی ترین جایزه این دوره جشنواره مربوط به بهترین فیلم نبود بلکه «جایزه بزرگ هیات داوران» بود که به جدیدترین ساخته رومن پولانسکی کارگردان مطرح سینمای جهان یعنی فیلم «یک افسر و یک جاسوس» رسید. جایزه ای که از همان لحظه اهدایش به همسر پولانسکی (رومن پولانسکی خودش به دلیل احتمال استرداد به آمریکا به ونیز نیامد) در فضای مجازی با انتقادات زیادی مواجه شد.

در یکی از نخستین واکنش ها، جوزف گات بازیگر و صداپیشه انگلیسی در صفحه توییترش نوشت: خیلی ناراحت کننده است که جشنواره ونیز تصمیم می گیرد از مردی تجلیل کند که از سال ۱۹۷۷ به این طرف به جرم تجاوز از آمریکا فرار کرده است. به خاطر بیاورید که رومن پولانسکی سال ۱۹۷۷ به ۵ مورد تجاوز به یک دختر ۱۳ ساله دستگیر شده بود. گفته می شود این تجلیل از یک شخص نیست و تجلیل از فیلم است. بنابراین شما با این کارتان اعلام می کنید کسی که تجاوز کرده و از قانون فرار کرده موردی ندارد. اصل حرف شما این است «گور بابای» قربانیان تجاوز.

کاربران عادی توییتر نیز هر کدام به نحوی به این جایزه پولانسکی که متهم به تجاوز است واکنش نشان دادند.

کاربری نوشت: باید به پولانسکی بلیت نزدیک ترین زندان داده می شد.

کاربر دیگری نوشت: پولانسکی در ۴۴ سالگی با مصرف مواد مخدر به یک دختر ۱۳ ساله تجاوز می کند بعد امسال می آید و فیلمی درباره ماجراهای دریفوس (شخصیت اصلی فیلم پولانسکی) می سازد و می گوید این من هستم، پس از آن نیز جشنواره ونیز به او جایزه می دهد. به من بگویید چگونه این قدر از جنبش #من_هم_همینطور فاصله گرفته ایم.

یک کاربر دیگر گفت: درک نمی کنم چگونه کسی می تواند با پولانسکی و وودی آلن کار کند، یا از آنها حمایت کند یا به آنها جایزه بدهد.

کاربرانی هم بوده اند که برای پولانسکی آرزوی مرگ کرده اند مثل این فرد که نوشته است: اگر نیاز دارید به یاد بیاورید که دنیا جای آشغالی است همین که پولانسکی زنده است و آلن ریکمن (بازیگر «هری پاتر») مرده کفایت می کند!

کاربر دیگری البته نظر متعادل تری نسبت به دیگران توییت کرده و نوشته است: پولانسکی یک بیمار لعنتی است اما این به این معنی نیست که هنرش بد باشد.

در پایان باید بگوییم فیلم پولانسکی در جدول امتیاز دهی منتقدان رتبه بسیار بالایی را از آن خود کرده است و به نظر می رسد هیات داوران جشنواره برخلاف نظر عموم چشم خود را بر سابقه فیلمساز بسته و صرفا به فیلم رای داده اند.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است