یوسف اسحاق‌پور جستارنویس و متفکر ایرانی-فرانسوی درگذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۱

یوسف اسحاق‌پور جستارنویس و متفکر ایرانی-فرانسوی درگذشت

یوسف اسحاق‌پور جستارنویس و متفکر ایرانی-فرانسوی که بیش از چهل عنوان کتاب درحوزه‌های سینما، نقاشی، فلسفه و ادبیات‌ منتشر کرده بود، درگذشت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از بی‌بی‌سی، یوسف اسحاق‌پور جستارنویس و متفکر ایرانی-فرانسوی در ۸۱ سالگی در منزلش در پاریس درگذشت. این متفکر ایرانی-فرانسوی از ۱۸ سالگی در فرانسه زندگی کرد و تمام آثارش را به این زبان نوشت.

اسحاق‌پور در پاریس ابتدا به مدرسه سینما رفت و سپس در رشته‌‌های جامعه‌شناسی و فلسفه ادامه تحصیل داد.

از وی بیش از چهل عنوان کتاب منتشر شده که عمدتا درحوزه‌های سینما، نقاشی، فلسفه و ادبیات‌اند. شاید مجموعه آثار او را بتوان حاصل یک عمر تامل در مورد «تصویر» دانست.

مفصل ‌ترین اثر اسحاق‌پور، کتابی است دو هزار صفحه‌ای در سه مجلد درباره اورسن ولز، که حاصل سی‌ سال پژوهش درباره این سینماگر بزرگ است. او در کنار مقالات و جستارهای تئوریک و زیباشناختی در حوزه فیلم، کتاب‌هایی هم درباره سینماگرانی همچون لوکینو ویسکونتی، یاسوجیرو ازو و ساتیا جیت رای منتشر کرده است.

از اسحاق‌پور همچنان تک‌نگاری‌هایی متعددی درباره نقاشان بنام اروپایی و نیز آثاری درباره متفکران و نویسندگانی همچون الیاس کانتی، تئودور آدورنو، پل نیزان و مارکس بر جای مانده است.

از جستارهای یوسف اسحاق‌پور در عرصه هنر و فرهنگ ایران می‌توان به عناوینی همچون «مینیاتور ایرانی»، «بر مزارصادق هدایت»، «کیارستمی پشت و روی واقعیت»، «سرگذشت فکری شاهرخ مسکوب» و «شهره فیض‌جو» اشاره کرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است