برترین‌های فراخوان «آواز ققنوس» معرفی شدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۰

برترین‌های فراخوان «آواز ققنوس» معرفی شدند

دبیرخانه فراخوان ادبی «آواز ققنوس» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برترین بازآفرینی‌های داستان‌ها و منظومه‌های کهن ادبی را معرفی کرد.

به گزارش صبا به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دبیرخانه فراخوان ادبی «آواز ققنوس» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با داوری ۱۴۰ اثر رسیده، برترین بازآفرینی‌های داستان‌ها و منظومه‌های کهن ادبی را معرفی کرد.

این فراخوان به همت مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری و به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و نکوداشت مهدی آذریزدی کار خود را با موضوع بازآفرینی داستان‌ها و منظومه‌های کهن ادبی آغاز کرده بود.

در ادامه، برای شرکت اعضا و مربیان، فراخوان این مسابقه در تیر ۱۴۰۰ به استان‌های مختلف ارسال شد و تا ۲۶ شهریور در مجموع ۱۴۰ اثر به دبیرخانه رسید.

در این فراخوان که در دو بخش «مخاطبان کانونی» و «مخاطبان آزاد» و بخش ویژه (طنز) برگزار شده، ۸۷ اثر از مربیان و کارشناسان کانون و ۵۳ اثر از شرکت کنندگان غیرکانونی دریافت شده که در بخش شرکت‌کنندگان کانونی ۲ اثر برگزیده و در بخش آزاد ۱ اثر برگزیده و ۱ اثر شایسته تجلیل معرفی شده است.

بر این اساس راضیه احمدی با اثر «قصه بزغاله آوازه‌خوان» مرزبان‌نامه از استان فارس، فاطمه شهبا با داستان «خروس عاقل» مرزبان‌نامه از استان کرمان در بخش کانونی به ترتیب اول و دوم شدند.

در بخش آزاد نیز صباح سیاسی با داستان «عبدو ماهی می‌گیرد» گلستان سعدی از استان لرستان برگزیده و اثر مطهره طاهری با عنوان «کمپانی هفتواد و پسران» برگرفته از شاهنامه فردوسی از استان تهران شایسته تقدیر شناخته شد.

همچنین در بخش ویژه مسابقه که حول محور بازآفرینی حکایت‌ها و متون کهن در قالب داستان طنز بود، آثار ارسالی به شکل جداگانه داوری و بهترین آثار شرکت‌کنندگان کانونی و آزاد به صورت مشترک انتخاب شدند. در این بخش در مجموع ۴ اثر برگزیده و ۲ اثر شایسته تجلیل معرفی شده است.

بر همین اساس اسماعیل الله‌دادی با داستان «خال زیر بال چپ» از داستان طوطی و بازرگان مثنوی معنوی از استان لرستان، پروانه آهنگرپورآزاد با داستان «طوطی» از مثنوی معنوی از خوزستان رتبه اول و دوم و مریم کوچکی با اثر «رجبعلی نانوا و انگشتر استاد» برگرفته از تذکره‌الاولیا عطار از استان تهران و مریم اسلامی با اثر «اتحادیه تنبل‌ها» برگرفته از گلستان سعدی به صورت مشترک رتبه سوم را به دست آوردند.

در همین بخش دو اثر شامل «بزبزقندی» از دنیا اسکندرزاده از تهران و «دماغ پردردسر» از صفورا سلمانیان از فیه‌مافیه از استان اصفهان شایسته تجلیل بخش طنز شناخته شدند.

هما اجتهادی و شراره هاشم دباغیان کارشناسان مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در بخش «کارگاه داستان» علی خانجانی نویسنده، پژوهشگر و از مدیران و کارشناسان پیشکسوت کانون، جعفر توزنده‌جانی نویسنده و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و مرجان فولادوند نویسنده، پژوهشگر و شاهنامه‌شناس هیات داوری این جشنواره را تشکیل می‌دهند.

بر اساس متن این فراخوان، جایزه‌ ویژه‌ این مسابقه، انتشار اثر برتر در قالب کتابی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که این جایزه به اتفاق آرا، به راضیه احمدی مربی ادبی کانون استان فارس تعلق گرفت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است