بدونِ بازخوانی دقیق تاریخ در جنگ روایت رسانه‌ای بازنده‌ایم/ لزوم روایت دراماتیک فرازهای مهم تاریخ

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، محسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش با نزدیک شدن به پخش مجموعه نمایشی «دیدار در وقت اضافه» تأکید کرد: اکنون سال هاست که جمهوری اسلامی ایران در معرض یک جنگ هوشمند و پیچیده ترکیبی و هیبریدی قرار گرفته است؛ از تحریم های اقتصادی و سیاسی گرفته تا تهدیدهای نرم و سخت. اما مهم ترین قطعه ی این پازل تهاجم همه جانبه، جنگ نرم رسانه ای، خصوصا جنگ روایت است.

سوهانی افزود: از منظر قدرت نرم می توان گفت با یک مثلث سه ضلعی مواجهیم که شامل اطلاعات، امنیت و رسانه می شود. شاید از نگاه سنتی به دلیل طبقه بندی خاص حفاظتی، دو ضلع رسانه و امنیت در تضاد هم به شمار آیند اما اطلاعات وجه اشتراک هر دوی آن هاست. باید توجه داشت که با ظهور اینترنت و شبکه های اجتماعی این حوزه ها دچار تحول جدی شده، تا جایی که دیگر نمی توان خط مرزی میان سه ضلع این مثلث قائل شد چراکه به شدت روی هم دیگر اثرگذارند، بنابراین لازم است نهادهای امنیتی و دستگاه های اطلاعاتی در نگرش سنتی خود نسبت به رسانه تغییر جدی ایجاد کنند و تعامل نزدیک تری با این حوزه داشته باشند.

مدیر رادیو نمایش خاطرنشان کرد: بدون بازخوانی دقیق تاریخ، در جنگ روایت رسانه ای بازنده ایم و زمین را به دشمن واگذار کرده ایم. زمانی که مدیریت رادیو و تلویزیون بالکان شبکه سحر را برعهده داشتم، دیدم که در حوزه روایت و رسانه ای زمین را واگذار کرده ایم. در شهر سارایوو با نسل جوانی مواجه شدم که نه تنها منکر حمایت های ایران هستند، بلکه آمریکای جنگ افروز در ماجرای بوسنی را منجی خود می دانند! حماسه کمک های ایرانی در خاطره دور پیرمردها و پیرزن های عمدتا روستانشین بوسنیایی حبس شده بود و به نسل جوان نرسیده بود. این طور است که جای جلاد و قربانی در جنگ روایت و با جادوی رسانه عوض می شود.

سوهانی در پایان عنوان کرد: پرداختن به موضوعات راهبردی به ویژه روایت دراماتیک فرازهای مهم تاریخی برای نسل جوان جزو سیاست های اصلی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو است و در این زمینه آمادگی کامل برای تعامل با نهادهای مسئول را داریم.

مدیر رادیو نمایش در پایان از میرطاهر مظلومی کارگردان و هنرمندانی که با عشق و علاقه تولید نمایش رادیویی «دیدار در وقت اضافه» را بر عهده داشتند ، تشکر کرد.

مجموعه نمایشی «دیدار در وقت اضافه» را که به زندگی و مبارزه های شهید سیدکاظم کاظمی می پردازد، میرطاهر مظلومی کارگردانی کرده است و شهلا دباغی نویسندگی و سردبیری آن را بر عهده دارد.

«دیدار در وقت اضافه» از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه ساعت ۲ بامداد و ساعت ۱۶ از رادیو نمایش پخش خواهد شد. بازیگران این اثر مجتبی طباطبایی، مجید واشقانی، سیروس همتی، محمد رضا رهبری، احمدهاشمی، علی استادی، عباس توفیقی، قربان نجفی، ناهید مسلمی،محمد رضاعلی، نگین خواجه نصیر، مجید سهرابی، محمد پورحسن، امیر فرحان‌نیا، محمدمجدزاده، رویا فلاحی و مسعود زنوزی راد هستند.

این نمایش رادیویی به تهیه کنندگی فرشاد آذرنیا، افکتوری نرگس موسی پور و صدابرداری علی حاجی نوروزی به تازگی در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است.

انتهای پیام/