برترین‌های چهارمین رویداد ملی «ایده‌آزاد» اسباب‌بازی معرفی شدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۷

برترین‌های چهارمین رویداد ملی «ایده‌آزاد» اسباب‌بازی معرفی شدند

برترین‌های چهارمین رویداد ملی «ایده‌آزاد» اسباب‌بازی روز ۲۱ مهر ۱۴۰۰ معرفی شدند.

به گزارش صبا به نقل از اداره‌کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، برترین‌های چهارمین رویداد ملی «ایده‌آزاد» اسباب‌بازی روز ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در حالی معرفی شدند که دبیر این رویداد خبر از همکاری‌های چند جانبه برای افزایش کمی و کیفی در تولیدات این حوزه داد.

آیدین مهدی‌زاده دبیر این رویداد با ذکر این نکته که دبیرخانه رویداد در این دوره آثاری از ۲۸ استان را دریافت و بررسی کرده، سخنان خود را این‌چنین آغاز کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرگز در مقام تولیدکننده متکثر فعالیت نکرده و هدف خود را جریان‌سازی دانسته و می‌داند. کانون همواره نقش حامی را بازی کرده است. این رویکرد در حوزه سرگرمی نیز ادامه داشته است. آنچه که در قالب رویداد ایده آزاد نیز مطرح و پیگیری می‌شود همین جریان‌سازی است.

وی ادامه داد: بر این باوریم که در پی این جریان، ایده‌های فرهنگی‌بومی سبب توجه بیشتر مخاطبان به باورهای سنتی و احیای فرهنگ فولکلور خواهد شد.

وی در این نشست صمیمانه که با ارائه ۱۲ طرح راه‌یافته به دور پایانی همراه بود همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با این رویداد را نکته‌ای قابل تامل دانست و گفت: با این همکاری گروه‌های اعتبارسنجی به بررسی ایده‌ها و بازی‌ها خواهند پرداخت و با انجام کار پژوهشی دانشگاهی امکان دریافت برچسب مهارتی شناختی برای بازی‌ها فراهم خواهد آمد.

رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی ضمن اعلام این خبر که این شورا برای حمایت از ایده‌پردازان این رویداد ثبت رایگان طرح‌ها را اجرایی  کرده است، گفت: برای حفظ مالکیت فکری آثار، ثبت این ایده‌ها در بانک اطلاعاتی ضروری است. با این نگاه شورا آثار رسیده را برای حفظ حقوق معنوی ایده‌پردازان به صورت رایگان ثبت خواهد کرد.

مهدی‌زاده پیش از شروع ارائه آثار بار دیگر بر ضرورت توجه به بازی‌های بومی فرهنگی اشاره داشت و در این زمینه خبر از انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در این راستا داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی تفاهم‌نامه‌هایی با موزه ملی ایران باستان و پژوهشگاه باستان‌شناسی آماده بازطراحی بازی‌های باستانی است و امید دارد ایده‌پردازان در این راه کانون را همراهی کنند.

در ادامه این برنامه ۱۲ ایده‌پرداز به معرفی آثار خود پرداختند. اقبال هژبرالساداتی طراح اسباب‌بازی «دیوهای یاقوت» در معرفی طرح خود گفت: دیوهای یاقوت از یاقوت‌های پنهان شده در جنگل‌های گیلان حفاظت می‌کنند. با این حال جستجوگران در پی یافتن این گنج هستند. این بازی رقابتی برای ۲ تا ۶ نفر طراحی شده است. بازیکنان با استفاده از کارت‌ها یاقوت‌های خود را پنهان می‌کنند یا یاقوت دیگران را پیدا می‌کنند. آن‌ها نباید به جستجوگران امکان دسترسی به این گنج را بدهند.

سیدامیرعلی حسینی‌اخگر ایده‌پرداز اسباب‌بازی «تکثیر» نوجوان ۱۱ ساله‌ای بود که ایده خود را با توجه به همه‌گیری دو سال اخیر طراحی کرده است. وی در تشریح بازی خود گفت: در این بازی ویروس‌ها در حال تکثیر هستند و واکسن و قرنطینه راهکار پیروزی بر ویروس است. باید از خروج افراد از شهر که همواره در سفر هستند جلوگیری کرد.

بازی این ایده‌پرداز جوان با استفاده از صفحه و مهره‌هایی به رنگ قرمز (‌ویروس) و آبی(واکسن) قابل اجراست

سعیده حلاج‌زاده از همکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از استان آذربایجان‌غربی با ایده اسباب‌بازی عمو نوروز در این رویداد حضور داشت. وی ضمن بیان این نکته که عروسک او سبک و نخی است به تشریح مواد ساخت عروسک که کاملا در دسترس و بهداشتی است، پرداخت.

وی تفاوت اثر خود را استفاده از وزنه‌های تعادل برای ایستایی، اسکلت چوبی، دوری‌کردن از تولید عروسک بغلی و استفاده از رویه نمدی با ۴۶ قطعه نمد در ۷ رنگ عنوان کرد.

محمد مدللیان با تکیه بر ترس کودکان از شب، اسباب‌بازی «شب یار» را طراحی کرده است. این طراح نیز به معرفی اثر خود در چهارمین رویداد ملی «ایده‌آزاد» اسباب‌بازی پرداخت: این سرگرمی شامل یک صفحه حساس به نور، قلم نوری و تعدادی شابلون با رنگ‌های مختلف است. کودک با استفاده از قلم نوری می‌تواند بر تابلو شب‌تاب نقاشی کند. شابلون اعداد و حروف علاوه بر کمک به تمرین نوشتاری امکان بازی تک نفره و چند نفره را فراهم آورده است.

«کموس» دیگر بازی معرفی شده در این رویداد بود. محمد آزادپور در باره طرح خود گفت: این بازی حاصل کشف و پژوهش یک بازی رومیزی از دل فرهنگ‌شناسی مردم ایران در استان فارس است و شیوه بازی تلاش برای برای صحنه و زمین بازی رقیب است. این بازی با ابزاری چوبی همراه شده است. مهره‌ها به صورت متقارن حرکت می‌کنند و براساس ۵ سازوکار صلح، کشمکش، جدال، جنگ و بخشش بازی پیشروی خواهد کرد.

در ادامه این برنامه سیدشهروز میرحسینی با اسباب‌بازی «نورون»، محمدکاظم هوشمند با اسباب‌بازی «کمد»، محدثه فرامرزی با اسباب‌بازی «راوی شو»، محمدحسین قانیان با اسباب‌بازی «ناجینو»، ساجید کوجل با اسباب‌بازی «سلطان زباله‌ها»، ماجده شریفی‌نیا با اسباب‌بازی «خشم آگاهان» و مهدی رزاقی‌ها با اسباب‌بازی «چیکد» در جمع تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران به معرفی ایده‌های راه یافته به دور پایانی این رویداد پرداختند.

براین اساس بازی «نورون» یک بازی شناختی با تمرکز بر کارکردهای اجرایی است. بازیکنان در هر مرحله باید سعی کنند تا براساس الگوی کارت‌ها موارد مورد نظر را از درون کیسه‌های موجود بیرون بیاورند. این اجسام متفاوت آنها را به چالش خواهد کشید و شیوه رهایی از مساله بیان پاسخ سریع و درست است. در انتها هر فردی که کارت بیشتری داشته باشد برنده خواهد شد.

اسباب‌بازی «کمد» یک بازی فکری و استراتژیک است. هر بازیکن برای خود یک کمد دارد و از آنجا که تعداد لباس بازیکنان زیاد است و ظرفیت کمدها محدود، بازیکنان با چالش روبرو می‌شوند. شیوه مدیریت باید به گونه‌ای باشد که تمام لباس‌ها در کمد جا شوند. انجام کارهای خیریه و صرفه‌جویی راهی برای مدیریت این چالش است.

«راوی شو» ایده بعدی معرفی شده در این برنامه بود. محدثه فرامرزی درباره ایده خود توضیح داد: این بازی شامل بدنه اصلی، ال ای دی، عدسی، گردونه قرارگیری لایه‌ها و لایه‌های شفاف پازل شکل است. عنصر اصلی بازی، لایه‌های شفاف است که عامل داستان‌سرایی کودک و بازی است. کودک لایه‌ها را با هم جور می‌کند و داستان سرایی آغاز می‌شود.»

بازی «ناجینو» ایده‌ای برای معرفی پزشکی هسته‌ای، شیمی درمانی، فناوری نانو، زیست فناوری و دارورسانی هدفمند است. محمدحسین قانیان در معرفی این ایده عنوان کرد: صحنه بازی، هزار تویی از بدن انسان با بدن سالم و سرطانی است و بازیکن نقش درمانگری را ایفا می‌کند که با حرکت گوی‌ها پیش خواهد رفت. این بازی بر پایه مهارت‌های حرکتی‌شناختی است.

اسباب‌بازی «سلطان زباله‌ها» یا lord of bins اثری گروهی است که مسئولیت این گروه را VENKAT LYER بر عهده داشته است. در معرفی این محصول عنوان شد: این ایده یک سرگرمی راهبردی است و با جمع‌آوری مجموعه کارت همراه است. در این بازی بازیکنان باید با توجه به دسته‌بندی زباله‌ها، کارت‌های هر دسته را در ردیف خود بچینند. باید در نظر داشت که چینش اشتباه با امتیاز منفی همراه است. این بازی امکان به دست‌آوردن الماس را به بازیکنانش می‌دهد.

ماجده شریفی‌نیا با اسباب‌بازی «خشم آگاهان»، و مهدی رزاقی‌ها با اسباب‌بازی «چیکد» آخرین ایده‌پردازانی بودند که علاوه بر ارائه اثر خود به پرسش حاضران پاسخ دادند.

براین اساس «خشم آگاهان» همان‌طور که از نام آن پیداست به مهارت کنترل خشم می‌پردازد. این بازی که یک صفحه و چند دسته کارت دارد به کودک فرصت می‌دهد تا در نقش یک کارآگاه حاضر شود. او باید دنبال نشانه‌های خشم بگردد و وظیفه دارد تا از بروز خشم ناسالم جلوگیری کند.

در پایان این برنامه بازی «چیکد» به حاضران معرفی شد. این بازی آموزشی با هدف تسهیل یادگیری برنامه‌نویسی رایانه‌ای، از طریق رسم اشکال طراحی شده است. بازیکن با انتخاب یک شکل، مراحل رسم را با چیدمان کارت‌های بازی به ترتیب نمایش می‌دهد. پس از آن دستورات کارت‌ها را به نرم‌افزار برنامه‌نویسی منتقل می‌کند و برنامه‌ای ایجاد می‌شود. با اجرای برنامه شکل در صفحه نمایشگر رسم می‌شود. در صورت یکسان بودن رسم‌ها چالش با موفقیت پایان می‌گیرد.

در پایان این برنامه از ایده‌پردازان حاضر قدردانی شد و حاضران در نمایشگاه جنبی این رویداد توانستند از بازی‌های ارائه شده دیدن کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است