سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به ایستگاه پایانی رسید/ اسامی برندگان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۳

سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به ایستگاه پایانی رسید/ اسامی برندگان

مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان امروز 21 مهرماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان امروز ۲۱ مهرماه در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار شد.

این مراسم با حضور نامزدها و منتخبان سی و چهارمین جشنواره و همچنین محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برپا شد.

در ابتدای این مراسم اختتامیه علیرضا تابش دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان عنوان کرد: شما در این چند روز شاهد نتیجه‏ تلاش های جمعی من و همکارانم، برای برگزاری جشنواره‏ ای در شان مخاطبان بودید اما تشخیص اینکه تا چه میزان در انجام این امر موفق بودیم را باید بر عهده‏ مخاطبان و کارشناسان دانست. ما هر چه در توان داشتیم صرف کردیم تا چند روزی لبخند بر لب کودکان و نوجوانان کشورمان بنشیند و رضایت جامعه‏ سینماگران و هنرمندان، حاصل شود. حضور و همراهی ۲۲۲۰ داور کودک و نوجوان از سراسر کشور در این دوره از جشنواره، افتخاری برای همه ما بود. هم‌چنین امیدوارم نتیجه نیز، به کام شما و مخاطبان جشنواره شیرین آمده باشد.

او ادامه داد: داستان جشنواره‏ و داستان درخت تنومند سینمای کودک و نوجوان ایران، بسیار بلندتر از عمر مدیریت مدیران و سیاستگذاران حوزه فرهنگ است، در هر دوره و زمانی، گروهی و جمعی، به حراست از این درخت می‏‌پردازند و تلاش می‏‌کنند با آبیاری و هرس این درخت تنومند، آن را به شکل زیباتری بیارایند و مسیر رشدش را هموار کنند؛ اما همه‏، از جمله من و همکارانم، می‌‏دانیم که ریشه‌‏های گسترده این درخت تنومند، با بطن فرهنگ ایران زمین نسبت دارد و از میراث فرهنگی ایرانی و اسلامی با قدمتی چندهزار ساله تغذیه می‌‏کند؛ چنین نهاد ریشه‏‌داری، هم پیش از عمر مدیریتی ما، زیست و بقا داشته و هم پس از ما به رشد و بالندگی خود ادامه خواهد داد. امیدوارم ثمرات این شجره طیبه، در سال‌های پیش رو، درخشان‌‏تر، به یادماندنی‌‏تر و موفق‌‏تر از تمام افتخارات و دستاوردهای این سال‌هایی باشد که وظیفه‏ حراست از آن بر دوش ما سنگینی می‌‏کرد. اطمینان دارم تقویت ارتباط میان مخاطب و سینما، حضور نسل جوان پویا و نوجو‏ در جامعه‏ سینماگران، و بسط و ترویج فناوری‌های نوین و اندیشه‌‏های نو، آینده‏ای درخشان برای این گونه‏ سینمایی رقم خواهد زد.

دبیر جشنواره در پایان گفت: گمان مبر که به پایان رسید کار مغان/ هزار باده‏ی ناخورده در رگ تاک است به امید پیشرفت و شکوفایی سینمای کودک و نوجوان در سال‌های آینده.

جوایز بخش بین‌الملل

در بخش جایزه سیفژ، پوران درخشنده دیپلم افتخار و پروانه زرین را به فیلم «یدو» ساخته مهدی جعفری اهدا شد.

در بخش پویانمایی کوتاه، با اعلام مهرداد اسکویی فیلم «مادربزرگ من ماتیلده» ساخته میگوئل آنایا بوریا از کشور مکزیک برنده دیپلم افتخار شد. در ادامه پیام ویدیویی از این کارگردان پخش شد.

دیپلم افتخار و پروانه زرین بخش فیلم کوتاه داستانی، به فیلم «سکوت رودخانه» ساخته فرانچسکا کانه‌پا از کشور پرو اهدا شد. در ادامه پیام ویدیویی از این کارگردان پخش شد.

دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری به مرتضی نجفی برای فیلمبرداری فیلم «یدو» اهدا شد.

دیپلم افتخار دستاورد هنری برای موسیقی متن با علام بهرام دهقانیار به روهن روهن برای فیلم «سوومی» ساخته امول وسانت‌گل از کشور هندوستان اهدا شد.

پروانه زرین بهترین دستاورد فنی یا هنری هم به کارگردانان فیلم «پدربزرگ من یک فضایی است» از کشور کرواسی رسید.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر برای فیلم «محافظ برادر» ساخته فرید کراهان از کشور ترکیه با اعلام گلاره عباسی اهدا شد به نماینده این کشور.

دیپلم افتخار و پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان به یاسین حبیب‌پور برای فیلم «پسران دریا» از ایران اهدا شد.

در ادامه اهدای جوایز بخش بین‌الملل فرهاد توحیدی روی صحنه آمد و دیپلم افتخار و پروانه زرین بهترین فیلمنامه را به فیلم «پسران دریا» از ایران نوشته افشین هاشمی و حسین قاسمی‌جامی اهدا کرد.

افشین هاشمی پس از دریافت جایزه خود در سخنانی عنوان کرد: خوشحالم که ۴۶ سالگی‌ من با جایزه‌ای از جشنواره فیلم کودک آغاز شد. می‌دانم که فرشته طائرپور بیرون این در هست و از ما مراقبت می‌کند. جایش در میان ما خالی است اما می‌دانم که در اینجا حضور دارد.

با اعلام رسول صدرعاملی پروانه زرین بهترین کارگردانی بخش بین‌الملل به مهدی جعفری برای فیلم «یدو» از ایران اهدا شد.

رسول صدرعاملی کارگردان سینما در این آیین اختتامیه بیان کرد: اگر قرار است سهمی از بازار جهانی داشته باشیم که از آن عقب افتاده‌ایم، مسیرمان از سینمای کودک می‌گذرد و دنیای خیال‌انگیز سینما است که به ما کمک خواهد کرد و اگر تمرکزمان را روی این بخش بگذاریم باعث رونق سینما و ارزآوری خواهیم شد.

دیپلم افتخار و پروانه زرین جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «لوسیا» ساخته خوان پاتو از کشور اسپانیا رسید.

دیپلم افتخار و پروانه زرین جایزه داوران کودک و نوجوان به فیلم «پدربزرگ من یک فضایی است» به کارگردانی دراژن ژارکوویچ و مارینا آندره‌ی اسکوپ تعلق گرفت.

در ادامه، پروانه زرین بهترین فیلم بخش بین‌الملل توسط محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی به محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم «یدو» اهدا شد.

برگزاری جشنواره در این شرایط کار دشواری بود

رییس سازمان سینمایی در بخشی از این مراسم عنوان کرد: از آقای تابش و همکارنشان تشکر می‌کنم که در شرایط سختی تلاش کردند که چراغ این جشنواره روشن بماند. به نظرم رسانه‌ها در نقد آقای تابش موقعیت او را ارزیابی نکردند چرا که برگزاری جشنواره در چنین شرایط سخت، کاری بسیار هنرمندانه بود. شرایط تولید، کمبود پول و نبود اعتبار کافی شرایط برگزاری این جشنواره را سخت کرد.

او خاطرنشان کرد: درواقع باید بگویم من امشب اینجا مهمان هستم و جای آقای حسین انتظامی خالی است زیرا این جشنواره حاصل مدیریت او است. سینمای کودک احیا شده و امیدوارم بیشتر احیا شود.

جوایز بخش ملی

علیرضا تابش دیپلم افتخار بهترین فیلم کرونا روایت را به ایلیا رمضانی برای فیلم «فضای زندگی» اهدا کرد.

دیپلم افتخار بداعت و نوآوری به حبیب احمدزاده کارگردان فیلم «داستان‌های هزار و یک روز؛ افسانه بُناسان و غول چراغ جادو» تعلق گرفت.

همچنین بهروز مفید کارگردان فیلم «بام‌بالا» دیپلم افتخار بخش کسب و کار و ترغیب مخاطبان کودک و نوجوان را دریافت کرد.

دیپلم افتخاری برای ارایه تصویری متفاوت از نوجوانان خطه سیستان و بلوچستان به حسین ریگی کارگردان «لیپار» اهدا شد.

او بعد از دریافت دیپلم خود درباره تصویر سیستان و بلوچستان در سینما اظهار کرد: درواقع سینما به سیستان و بلوچستان بدهکار است، پنجاه سال است تصویری متفاوت از این خطه در سینما می‌بینم اما این بار از زاویه دیگری این استان را ببینید. این جایزه را به علی لندی و جوانانی که جان خود را برای سربلندی کشور دادند، تقدیم می‌کنم.

نکوداشت زنده‌یاد محمد ابوالحسنی

در ادامه ویدیویی برای نکوداشت یاد و خاطره زنده‌یاد محمد ابوالحسنی تهیهکننده «دیرین دیرین» و مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری که در پی ابتلا به کرونا درگذشت برای حضار به نمایش درآمد و در ادامه با حضور علیرضا تابش از خانواده او تجلیل به عمل آمد.

در ادامه حسین شیخ‌الاسلامی کارشناس سینمای کودک و از همکاران او گفت: ابوالحسنی سه اصل در رفتار خود داشت که اول از همه راه تبدیل خیال به آرزو و آرزو به رویا و رویا به محصول را بلد بود و ما با کمک او توانستیم جریان وب‌سری را به رسمیت بشناسیم. او تا لحظه آخر رویای خود را دنبال می‌کرد و به همه توصیه داشت که رویای خود را فراموش نکنید. او تپه‌ها را به قله تبدیل و به مخاطب معرفی می‌کرد. روزی که انیمیشن سینمایی «تهران ۱۵۰۰» را شروع کرد، فضای غیر صنعتی این حوزه را به حوزه صنعتی تبدیل کرد. کار او دنبال کردن حوزه‌های مغفول مانده بود. او از نفرت فراری بود، گاهی با موانع مواجه شد اما امید را رها نکرد. این سه نکته به ما در حوزه حرفه‌ای صنعت سینما کمک می‌کند.

او خاطرنشان کرد: ما ابوالحسنی را زود از دست دادیم اما راهش ادامه دارد و امیدوارم دیگران هم به این مسیر خیال بپیوندند.

ادامه جوایز بخش ملی

در ادامه حوایز بخش ملی این دوره جشنواره اهدا شد.

نامزدهای بخش وب‌سری توسط مقدسیان اعلام شدند و «مهین جواهریان» روی صحنه آمد

در بخش «وب‌سری» با اعلام مهین جواهریان فریاد بیات برای فیلم «آشمچز- یک اشتباه دیجیتالی» دیپلم افتخار را به دست آورد.

دیپلم افتخار بهترین فیلم‌ پویانمایی کوتاه هم به فهیمه قبادی کارگردان فیلم «آی‌دی» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اهدا شد.

در ادامه سهیل موفق یکی دیگر از اعضای هیات داوران روی صحنه آمد و پروانه زرین بهترین فیلم‌ داستانی کوتاه را به متین رکن کارگردان فیلم «منم سمیرا» اهدا کرد.

در ادامه بهروز شعیبی پروانه زرین بهترین فیلم بلند داستانی را به «راز قلعه» به کارگردانی کریم رناسیان اهدا کرد.

جایزه شهید بهنام محمدی به نبی قلی‌زاده برای فیلم «پسرم رسول» تعلق گرفت.

در بخش بعدی مراسم، دهقان‌یار پروانه زرین بهترین دستاورد فنی را به مسعود ‌سخاوت‌دوست سازنده موسیقی متن فیلم «لیپار» اهدا کرد.

رضا درستکار منتقد و عضو هیات داوران جشنواره دیپلم افتخار جایزه «زاون قوکاسیان» را به فیلم «بام‌بالا» اهدا کرد.

در ادامه گلاره عباسی پروانه زرین بهترین بازیگر کودک را به آندیا یحیی‌پور برای بازی در فیلم «میان صخره‌ها» اهدا کرد.

دیپلم افتخار و پروانه زرین بهترین فیلمنامه به امیر محمد عبدی نویسنده فیلم «بام‌بالا» رسید.

فیلم «لیپار» ساخته حسین ریگی دیپلم افتخار و پروانه زرین بخش کارگردانی را دریافت کرد.

ریگی پس از دریافت این جایزه گفت: پنج بازیگر اهل سیستان و بلوچستان در این فیلم بازی کردند که بازیگران آینده سینمای ایران خواهند شد.

دیپلم افتخار و پروانه زرین ویژه هیات داوران به مختار عبدالهی کارگردان فیلم «میان صخره‌ها» رسید.

نکوداشت زنده‌یاد فرشته طائرپور

در ادامه مراسم پایانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، نکوداشت زنده‌یاد فرشته طائرپور تهیه‌کننده و کارگردان فقید سینمای ایران برگزار شد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما خاطرنشان کرد: از زحمات همه دوستانم در جشنواره تشکر می‌کنم. سرمایه‌های ما در جامعه در حال فراموشی هستند و جز فعالان عرصه فرهنگ و هنر، کسی نمی‌تواند راه نجاتی برای آن پیدا کن. بچه‌های سینما روزهای سختی را طی می‌کنند و ما هیچ نداریم، جز اینکه به همه آنها بگوییم این سرزمین پل فیروزه‌ای است که محل عبور فرهنگ و تمدن و عشق و صمیمیت است. آنقدر به خودمان بد نکنیم.

او در ادامه درباره فرشته طائرپور گفت: هیچ چیز جای فرشته را نمی‌گیرد. او به پاس قدمی که در راه فرهنگ برداشت، به یاد خواهد ماند.

در ادامه علیرضا تابش از علی شاکری پسر زنده‌یاد طائرپور با اهدای لوحی قدردانی کرد.

علی شاکری درحالی که با بغض صحبت می‌کرد، گفت: مادرم برای فرهنگ این سرزمین زحمت کشید و مطمئن هستم که جاودانه خواهد بود و امیدوارم همه ما برای آینده کودکان سرزمینم و تمام دنیا به نیکی و درستی قدم برداریم‌.

در بخش پایانی مراسم، محمد خزاعی و علیرضا تابش پروانه زرین بهترین فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران را به بهروز نشان برای فیلم «پسران دریا» اهدا کردند.

سپس ویدیویی برای نکوداشت یاد شهید علی لندی نوجوان فداکار ایذه‌ای به نمایش درآمد.

این‌ گزارش در حال تکمیل است…

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است