قرارداد دورکاری / چطور نیروی دورکار قانونی بگیرید! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۳

قرارداد دورکاری / چطور نیروی دورکار قانونی بگیرید!

قرارداد دورکاری یکی از انواع مهم قرارداد است که امروزه بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. حتما این مقاله را بخوانید.

به گزارش واحد بازرگانی صبا، دور کاری یا کار در منزل به دنیای امروز اختصاص ندارد، در زمان‌های گذشته نیز افراد بسیاری به اقتضای شغلشان در محل معینی به نام محل کار حضور نمی‌یافتند بلکه در خانه و محل سکونتشان، کارهای مرتبط با شغلشان را انجام می‌دادند. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و به ویژه امکان برقراری ارتباط تصویری، شغل‌هایی که انجام آن‌ها با دور کاری ممکن باشد نیز افزایش پیدا کرده است. به ویژه از سال ۲۰۲۰ میلادی که با توجه به شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا تمایل به دور کاری افزایش پیدا کرد. دور کاری مانند دیگر اقسام کار برای رسمیت پیدا کردن باید در قالب قرارداد امضا شود که در اصطلاح به آن قرارداد دورکاری گفته می‌شود.

قرارداد دورکاری چیست؟

برای دور کاری یا در اصطلاح عامیانه آن، کار در منزل، تعاریف متعددی ارائه شده است اما تمامی این تعاریف در مجموع به معنای کار کردن در مکانی دور از محل کارفرما است. در دورکاری، فرد به جای حضور یافتن در محل کار، کار مورد نظر کارفرما را در مکان دیگری انجام می‌دهد و برای ارتباط با او نیز از فناوری‌های اطلاعاتی مانند ارسال ایمیل، پیام کوتاه و شبکه‌‌های اجتماعی مانند واتس آپ استفاده می‌کند.

بسیاری از مشاغل مانند ویراستاری و کارهای هنری به واسطه ماهیتی که دارند از طریق دورکاری قابل انجام هستند. همچنین بسیاری از زنان خانه دار و صاحب فرزند یا افراد معلول که امکان حضور در محل کار را ندارند به واسطه دور کاری وارد چرخه‌‌ی اقتصادی جامعه می‌شوند و چه بسا که در توسعه اقتصادی، نقش مفیدی را ایفاء کنند.

در دور کاری، فردی به عنوان کارفرما فرد دیگری را به عنوان کارگر یا پیمانکار به کار می‌گیرد و رابطه حقوقی میان آنان شکل می‌گیرد.

شرایط دورکاری با توافق طرفین آن یعنی کارفرما و کارگر یا کارمند مشخص می‌شود و بعد از آن، نمونه قرارداد دورکاری با توجه به شرایط و توافقات طرفین تنظیم و امضا می‌شود.

آیا نمونه قرارداد دورکاری و برون سپاری به یک معنا هستند؟

دور کاری را در مطالب گذشته توضیح دادیم و گفتیم که به معنای کار کردن در مکانی دور از محل کارفرما و برقرای ارتباط میان کارفرما و کارپذیر از طریق وسایل ارتباط جمعی است.

برون سپاری به این معنا است که برخی از امور یک شرکت یا سازمان به فرد، موسسه یا شرکت دیگر سپرده می‌شود. در برون سپاری نیز میان طرفین قرارداد تنظیم و امضا می‌شود. به طور معمول، اموری که با موضوع اصلی شرکت ارتباط دارند به فرد یا شرکتی که در آن حوزه از دانش و مهارت لازم برخوردارند سپرده می‌شود. برای مثال یک شرکت معماری تنظیم دفاترتجاری خود را به یک شرکت حسابداری برون سپاری می‌کند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که برون سپاری و نمونه قرارداد دورکاری از لحاظ ماهیت کاملاً مستقل از یکدیگر هستند و هریک موضوع قرارداد خاصی را تشکیل می‌دهند. یکی از تفاوت‌های عمده میان برون سپاری و دور کاری این است که کارپذیر در دورکاری تنها شخص حقیقی است اما در برون سپاری، اشخاص حقوقی نیز می‌توانند به عنوان کارپذیر طرف قرارداد قرار بگیرند.

با توجه به این مطالب بهتر است در هنگام تنظیم متن قرارداد دورکاری یا قرارداد برون سپاری، طرفین منظورشان را به طور واضح بیان کنند و بگویند قصد امضای قرارداد دورکاری یا قرارداد برون سپاری را دارند.

انواع این قرارداد

این قرارداد بسته به توافق طرفین یا ماهیت کاری که به وسیله دور کاری انجام می‌شود می‌تواند به شیوه‌های مختلفی امضا شود که ما در اینجا هریک را بررسی می‌کنیم.

  • به صورت قرارداد کار: در این روش، این قرارداد مطابق با قانون کار تنظیم و امضا می‌شود و دورکار به عنوان کارگر به استخدام کارفرما در‌می‌آید. در قرارداد کار (روی لینک قبل بزنید) روابط میان کارگر و کارفرما مطابق با شرایط و احکام ذکر شده در قانون کار است.
  • ‌به صورت قرارداد پیمانکاری تک نفره: در این روش، این قرارداد به صورت قرارداد پیمانکاری تک نفره تنظیم و امضا می‌شود و طرفین آن نیز کارفرما و پیمانکار هستند. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که در قرارداد دورکاری پیمانی تک‌ نفره تنها اشخاص حقیقی هستند که می‌توانند به عنوان پیمانکار، یکی از طرفین نمونه قرارداد دورکاری قرار بگیرند. با ذکر مثالی این مبحث را روشن‌تر می‌کنیم: فرض کنید یک شرکت معماری به عنوان پیمانکار، پروژه نقشه کشی یک واحد تجاری را برعهده گرفته است و برای انجام پروژه یک مهندس معمار را به کار می‌گیرد و این قرارداد را به صورت قرارداد پیمانکاری تک نفره تنظیم و امضا می‌کنند.

در هنگام تنظیم متن این قرارداد، چه نکاتی رعایت می‌شود؟

تنظیم صحیح و اصولی متن قراردادهای دورکاری به دلیل عدم حضور فیزیکی طرفین در محل کار از اهمیتی دوچندان برخوردار است. بنابراین لازم است موارد زیر را در هنگام تنظیم متن قرارداد رعایت کنید:

موضوع قرارداد

در صورتی که قرارداد دورکاری یک قرارداد کار موقت (روی لینک قبل بزنید) باشد لازم است که وظایف و تکالیفی که برعهده کارگر قرار می‌گیرد به طور مشخص و واضح نوشته شوند و در صورت تنظیم به صورت قرارداد پیمانکاری تک نفره لازم است که مشخصات و ویژگی‌های پروژه‌ای که پیمانکار می‌خواهد به صورت دورکاری آن را انجام دهد، مشخص شود.

مدت قرارداد

در قرارداد دورکاری به صورت قرارداد کار، لازم است که دایم یا موقت بودن کار مشخص شود و اگر به صورت قرارداد پیمانکاری تک نفره امضا می‌شود نیز لازم است که مدت قرارداد پیمانکاری، مشخص شود.

تعداد ساعات کار

در قرارداد دورکاری به صورت قانون کار، حداکثر ساعت کاری ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه است و در قرارداد پیمانکاری تک نفره تعداد ساعات کاری موضوعیت ندارد ولی پیمانکار موظف است در موعد، پروژه را به کارفرما تحویل بدهد.

حق‌الزحمه و حقوق دورکار

در قرارداد دورکاری به صورت قانون کار، کارفرما موظف است حق‌الزحمه کارگر را مطابق با نرخ حقوق پایه اداره کار تعیین کند و در قرارداد پیمانکاری تک نفره، دستمزد پیمانکار مطابق با توافق طرفین تعیین می‌شود.

فسخ قرارداد

در فسخ قرارداد دورکاری که مطابق با قانون کار تنظیم و امضا شده، رعایت مقررات قانون کار الزامی است اما فسخ قرارداد پیمانکاری تک نفره به توافق طرفین آن بستگی دارد.

رکلا ؛ مرجع تخصصی تنظیم قرارداد

تیم حقوقی رکلا، مرجع تخصصی تنظیم قرارداد (روی لینک قبل بزنید) است. شما می‌تواند از بانک قرارداد این سایت، قرارداد مورد نظر خودتان را دریافت کنید. ضمن آنکه می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۰۲۱۴۳۰۰۰۳۷۳ یا ۰۹۱۰۸۹۰۷۲۹۴ تماس برقرار کنید.

3 دیدگاه


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000