«بازتاب» درک من از جهان پیرامون است/ بیان انتزاعی موقعیتی که در آشوب مسیرش را طی می‌کند

مهین منفرد هنرمند نقاشی که نمایشگاه آثار او به نام «بازتاب» این روزها در نگارخانه نگر برپا است در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، درباره شکل‌گیری این مجموعه توضیح داد: پس از اتمام مجموعه قبلی ام که در مهر ماه ۱۳۹۹ به نمایش گذاشته شد، مشغول بررسی و مطالعه روی مجموعه آثار جدیدم بودم و همین‌طور می‌دانستم که این مجموعه جدید نمی‌تواند فارغ از شرایط بحرانی کنونی باشد.

او درباره نگاه خود به طبیعت در این آثار تشریح کرد: طبیعت فارغ از عوامل متضاد بیرونی و در موقعیت بی‌مکانی و بی‌زمانی به حیات خودش ادامه می‌دهد و در بحرانی‌ترین شرایط زیستی این قدرت را دارد که به بازسازی خود بپردازد. نگاه من به طبیعت در این شرایط یک نگاه لطیف و شاعرانه نیست، بلکه بیان انتزاعی موقعیتی است که در آشوب‌ها و سایر عوامل مخرب مسیر خود را طی می‌کند.

این هنرمند نقاش درباره سبک، فرم و شیوه اجرایی این آثار عنوان کرد: در این مجموعه، آزادی طراحی و رفتارهای اکسپرسیو و درهم‌‌آمیختگی فرم‌ها باتوجه به اِلمان‌های نقاشی مانند رنگ، فضا، کمپوزیسیون و سایر کیفیات بصری برایم اهمیت داشت. همچنین شیوه اجرایی این مجموعه، انتزاع نزدیک به آبستره است که با رفتارهای اکسپرسیو بیانگر درهم‌ریختگی این جهان آشفته است و در بستر این آشوب و تلاش برای ادامه حیات در انتخاب رنگ‌هایم، که بیانگر حرکت و زایش و بقا باشد، اهمیت داشت.

او با بیان اینکه «بازتاب» روایتگر درک او از جهان پیرانون است، خاطرنشان کرد: بی‌شک هر انسانی در جستجوی راه‌های ارتباطی برای روایت آنچه که بر او گذشته است و این مجموعه علیرغم غیرروایی بودن، بیانگر آمیختگی و درک من از جهان پیرامونم است.

منفرد در پایان با اشاره به اینکه قصد دارد در مجموعه جدید به یک شیوه اجرای جدید برسد، بیان کرد: برای قطعی کردن شیوه اجرایی مجموعه جدید هنوز به نتیجه قطعی نرسیدم ولی قطعا سعی خواهم کرد برای دوری از تکرار به یک اجرای متفاوت برسم.

ندا زنگینه

انتهای پیام/