«شب طولانی یلدا» راوی نامه‌های عاشقانه یک رزمنده به همسرش است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۱
ناصر آویژه در گفتگو با صبا:

«شب طولانی یلدا» راوی نامه‌های عاشقانه یک رزمنده به همسرش است

ناصر آویژه نمایش «شب طولانی یلدا» را داستان روابط انسان ها دانست.

ناصر آویژه کارگردان نمایش «شب طولانی یلدا» نوشته گیتا داوودی درباره این نمایش که مهر و آبان سال جاری در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است، در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا بیان کرد: جذابیت این نمایش پرداختن به قصه ارتباط انسان‌ها است؛ انسان‌هایی که از ابتدای آشنایی با نگاهی لطیف و عاشقانه زندگی را آغاز می‌کنند و گاهی ارتباط شان با رخدادهایی تبدیل به یک فاجعه می‌شود.

او افزود: پرداختن به روابط انسان‌ها برای من خیلی جذاب است و فکر می‌کنم این موضوع از مواردی است که ما در هر زمانی می توانیم به آن بپردازیم.

این کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره داستان نمایش گفت: نمایش «شب طولانی یلدا» روایتگر ارتباط زن و مردی در زمان جنگ و بمباران شهرهاست.

بازیگر نمایش «تئاتر در پناهگاه» با اشاره به زمانی که نمایشنامه به نگارش درآمده است، توضیح داد: نمایشنامه «شب طولانی یلدا» را همسرم گیتا داوودی سال ۱۳۸۳ نوشت. اولین انگیزه نگارش این اثر، نامه‌های عاشقانه شهید باکری به همسرش بود، رزمنده‌ای که در فضای متشنج جنگ، خارج از تصور ما برای همسرش نامه‌هایی عاشقانه می‌نوشت.

آویژه درباره شیوه اجرایی مطابق با فضای متن تصریح کرد: در اجرا سعی شد تا با کمک میزانسن و طراحی نور در راستای تشخیص بهتر واقعیت و کابوس برای مخاطب، واگویه‌ها و مرور قصه‌های ذهن منصور شخصیت اصلی نمایش با همسرش در فضایی سوررئال اجرا شود.

وی درباره اجرای این نمایش در سال‌های قبل عنوان کرد: «شب طولانی یلدا»  سال ۸۳ در جشنواره تئاتر بانوان اجرا شد و جوایز زیادی از جمله جایزه کارگردانی،جایزه بهترین متن، بازیگری دوم زن، بازیگری مرد و عناوین دیگر را برای گروه به ارمغان آورد.

بازیگر نمایش «بچه های خوب جنگ» با تصریح این موضوع که اجرای جدید با تغییرات قابل توجه‌ای بازتولید شده است، اظهار کرد: در اجرای اخیر که با بازی دخترم رها آویژه روی صحنه است، سعی شد تا با تغییر در طراحی صحنه، کم کردن دیالوگ‌ها به بار تصویری متن افزوده شود.

این کارگردان درباره مراحل  آماده‌سازی اثر مطرح کرد: زمانی که خانم پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج به من پیشنهاد اجرا در این تماشاخانه را دادند، مراحل ارائه متن و تمرین در طول دو ماه سپری شد تا به اجرا رسیدیم. البته با توجه به اینکه کار قبلا روی صحنه رفته بود و می‌دانستم قرار هست چه کاری انجام بدهم، خیلی راحت تر بودم.

وی ادامه داد: فکر می‌کردم با ۷ الی ۸ جلسه تمرین به نتیجه برسیم اما تغییرات اعمال شده در کم کردن گفتگو‌ها، تحلیل جدید نمایشنامه و بالاخره تغییر زمان که باید برای روی صحنه بردن کار مورد توجه قرار می‌گرفت، دوماه به طول انجامید.

موسس گروه نمایش بازی سازان ویژگی‌های نمایش «شب طولانی یلدا» را این چنین توصیف کرد: بزرگترین ویژگی نمایش متن خوب آن است که به سادگی و با صمیمیت قصه‌اش را تعریف می‌کند. قصه آدم‌ها و روابط آنها  و اوج و فرودی که در ارتباط شان با هم دارند. به اذعان مخاطبان باید بگویم که ویژگی بارز اجرا نیز سادگی، صمیمیت و صداقتی است که در جهت متن پیش می‌روند.

او افزود: تلاش کردم که در همه ارکان نمایش از جمله کارگردانی، بازی، دکور، نور، سادگی متن را حفظ کنم و کل اجزا نمایش با هم هماهنگ باشد.

آویژه نقطه قوت دیگر کار را بازی بازیگران دانست و گفت: بازیگران با انرژی تمام بازی می‌کنند و به نظرم متن را خوب درک کردند و درست در راستای محتوای متن حرکت کردند.

کارگردان نمایش «شب طولانی یلدا» یکی دیگر از ویژگی‌های بارز کار را نگاه غیر کلیشه‌ای به مقوله جنگ و بحث دفاع برشمرد و مطرح کرد: ما در اجرای نمایش سعی کردیم به شکل تحلیلی و به دور از کلیشه‌های رایج با مخاطبان عامی که شاید با موضوعات این چنینی حالت دفاعی می‌گیرند، ارتباط برقرار کنیم و خوشبختانه تماشاگرانی که در سالن حضور داشتند، از جمله حدود ۳۰ نفر از اعضای تیم بسکتبال که همگی جوان بودند و هیچ خاطره‌ای از جنگ نداشتند ارتباط خوبی با فضای نمایش برقرار کردند و این نشان از سعی ما برای روایت درست و خوب قصه برای مخاطب بوده‌است.

نمایش «شب طولانی یلدا» مهر و آبان ۱۴۰۰ با بازی علی یعقوب زاده، رها آویژه و عباس افشاریان روی صحنه تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است