سرنوشت زنان وابسته به داعش و کودکانشان در «مهمان‌سراى بیوه‌هاى جوان»/ تنها زن ایرانی داعشی چگونه گریخت؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۳
معرفی کتاب؛

سرنوشت زنان وابسته به داعش و کودکانشان در «مهمان‌سراى بیوه‌هاى جوان»/ تنها زن ایرانی داعشی چگونه گریخت؟

کتاب «مهمان‌سراى بيوه‌هاى جوان» نوشته آزاده معاونی با ترجمه محبوبه حسين‌زاده به همت نشر تاریخ ایران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «مهمان‌سراى بیوه‌هاى جوان» نوشته آزاده معاونی با ترجمه محبوبه حسین‌زاده به همت نشر تاریخ ایران به چاپ رسید.

این کتاب با عنوان فرعی «در میان زن‌های داعشی» در پنج فصل با عنوان‌های «میراث خارها»، «دختران ناپدید شده»، «ختم کلام»، «شهروندان خانه اسلام»، عشق، عزا، تکرار» و در سخن آخر با عنوان «در میان ریاکاران» برای مخاطبان ارایه شده است.

آزاده معاونی در قسمتی از مقدمه این کتاب خطاب به خوانندگان فارسی‌زبان نوشته است: «اکنون که این کتاب را به زبان فارسى مى‌خوانید، حدود یک سال از چاپ کتاب اصلى به زبان انگلیسى در پاییز سال ۲۰۱۹ گذشته است. مخاطبان این کتاب، غربى‌هایى هستند که تا امروز همچنان این سوال را مى‌پرسند که چرا دخترانى با تمایلات مدرن غربى به خاطر آرمان‌شهر دروغین و ویران‌گرى که به داعش تبدیل شد، از راحتى و آسایش خانه و وطن‌هایشان دست کشیدند. این کتاب، و پژوهشى که براى تالیفش انجام شده، اثر برجسته‌اى درباره مشارکت زنان در داعش، و در نتیجه بنیانى براى بحث بیشتر درباره چگونگى مواجهه با مشکل آزاردهنده‌اى است که هنوز شصت کشور در سراسر جهان با آن روبرو هستند: سرنوشت زنان وابسته به داعش و کودکانشان.

در اوایل سال ۲۰۲۰، همچنان ۱۳ هزاروپانصد زن خارجى وابسته به داعش و کودکانشان در دو کمپ در شمال شرقى سوریه در بازداشت به سر مى‌برند. کمپ بزرگ‌تر با نام الهول، فاجعه‌اى انسانى است لبریز از بیمارى، محروم از کمک‌هاى شدیدا ضرورى، و عرصه‌اى براى رویارویى‌هاى همیشگى خشن بین زنان وفادارمانده به داعش و نگهبانان کمپ. این زنان وفادار به داعش در چادرها دادگاه‌هاى شریعت را برگزار مى‌کنند، زنانى را که کافر مى‌نامند به قتل مى‌رسانند، و از برادران‌شان در داعش مى‌خواهند که براى آزادى‌شان اقدام کنند. غرب تا به امروز تا حدود زیادى نپذیرفته است که شهروندانش را که در این کمپ هستند، هم زنان و هم کودکان‌شان، به کشور بازگرداند. برخى کشورها مانند روسیه، قرقیزستان، و تعدادى از جمهورى‌هاى آسیاى مرکزى عملکرد بهترى داشته‌اند. ایالات متحده، تحت فشار هم‌پیمانان کُردش در شمال شرق سوریه، که وظیفه مراقبت از این مراکز بازداشت‌گاهى را برعهده دارند، از اروپا خواسته است که شهروندانش را برگرداند، ولى اروپا سرسختانه موضعش را تغییر نداده است.

بریتانیا به صورت قانونى، شهروندى بریتانیایى زنانش را لغو و آن‌ها را بى‌وطن کرده است، و بقیه کشورها هم فقط با برگرداندن کودکان یتیم، یا کودکان بدون مادران‌شان موافقت کرده‌اند. کُردها تحت تأثیر سیاست جداسازى اعضاى خانواده قرار نگرفته‌اند، ولى بیش از پیش چاره‌اى جز موافقت با این گزینه ندارند.

اکراه اروپا تا حدود زیادى سیاسى است، افکار عمومى در بیشتر اروپا مخالف بازگرداندن این شهروندان به کشورهایشان هستند، و دولت‌هاى اروپایى که با فشارهاى مختلفى مواجه هستند، فایده چندانى نمى‌بینند که سرمایه سیاسى‌شان را صرف انجام کارى کنند که درست و یا قانونى است. در مرکز این بحث پیچیده و بغرنج، این واقعیت وجود دارد که اکثر این زنان اصالتا از نسل دوم و یا سوم مهاجرند، و عموم اروپایى‌ها آن‌ها را به خاطر مسلمان و غیرسفید بودنشان، اروپایى واقعى نمى‌دانند. بسیارى پیش‌بینى مى‌کردند که تهاجم ترکیه به سوریه در پاییز سال ۲۰۱۹ که باعث شد ارتش دمکرات سوریه به نوعى با دولت سوریه به توافق قابل توجهى برسد، شاید باعث پیچیده‌شدن موضوعات شود. اما در حقیقت، اصلا چیز چندان زیادى تغییر نکرد. برخى از دولت‌هایى که با دمشق روابطى دارند، برایشان آسان‌تر شد که شهروندانشان را برگردانند، ولى این دولت‌ها در اقلیت هستند، و مراکز بازداشتگاهى همچنان پر از خارجى‌هاست.»

او در بخش دیگری از این مقدمه به نهال تنها زن ایرانی داعش اشاره کرده و درباره گفتگوی با او و شرح فرار نهال از دست داعش آورده است: «ما در تابستان سال ۲۰۱۷، تا حدودى به صورت تصادفى همدیگر را دیدیم. من به اربیل سفر کرده بودم و از مقامات آنجا خواهش کردم که براى مصاحبه با هرکدام از زنان داعشى که در بازداشت‌شان بودند، به من مجوز بدهند. در آن زمان، بیشتر قلمروى داعش هنوز از هم نپاشیده بود و تعداد کمى زن فرار کرده و یا دستگیر شده بودند. مشخص شده بود که تعداد نادرى هم در شمال عراق بازداشت شده و حزب دمکرات کردستان از آن‌ها نگهدارى مى‌کرد. ما در ساعات اولیه بعدازظهر در اوج گرماى سوزان تابستان، به بازداشتگاه اربیل رسیدیم. مقام امنیتى از ما خواست در اتاق پذیرش منتظر بمانیم و گفت که خیلى زود با ام سیاف برمى‌گردد.»

نهال یک دختر کرد ایرانی بود که به دلیل فقر با اکبری ازدواج کرد و همسر او بعدها به داعش پیوست و به تبع آن به عراق رفتندو بعد از کشته شدن اکبری نهال به بیوه‌خانه می‌رود و بعد از چند ماه به او می‌گویند که باید دوباره ازدواج کند و نهال نیز برای فرار از این سرنوشت از دست داعش فرار می‌کند.

کتاب «مهمان‌سراى بیوه‌هاى جوان» در نوبت چاپ اول و با قیمت ۹۵ هزار تومان منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است