تماشاخانه سنگلج ۵۶ ساله شد/ سعدی افشار الگو بوده و هست | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۳

تماشاخانه سنگلج ۵۶ ساله شد/ سعدی افشار الگو بوده و هست

مراسم گرامیداشت پنجاه و ششمین سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج و پاسداشت مقام استاد سعدی افشار با حضور عوامل این تماشاخانه و همراهی جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، مراسم تاسیس تماشاخانه سنگلج و گرامیداشت مقام استاد سعدی افشار روز یکشنبه ۱۸ مهرماه ساعت ۱۷:۳۰ در پارک شهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج ضمن تشکر از حضور هنرمندان و اصحاب رسانه، درباره تماشاخانه سنگلج گفت: امروز ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در محله سنگلج، عمارت مستوفی الممالک، مسجد چهارحصار و موقوفات معیرالممالک همچنان قلب تپنده تئاتر ایران هستیم. تماشاخانه سنگلج، تماشاخانه‌ای مملو از حضور بزرگانی مانند عزت الله انتظامی، داوود رشیدی، علی نصیریان، فخری خوروش، محمدعلی کشاورز، مهین شهابی و دنیای تماشا، دنیای صورتک‌های ماندگار بر صحنه، دنیای بزک‌های بیادماندنی، دنیای روحوضی‌ها و سیاه بازی‌ها و دنیای نمایش ایرانی است.

او ادامه داد: امروز اینجا جمع شدیم تا پنجاه و شش سالگی تماشاخانه سنگلج و تاریخ تئاتر معاصر ایران را با یاد استاد سعدی افشار و کاشت درختی به نام او گرامی بداریم.


پس از آن رحمت امینی کارگردان تئاتر ضمن اشاره به نقش تماشاخانه سنگلج در حفظ نمایش ایرانی به بیان اهمیت و لزوم ساخت مرکزی برای ثبت عملی و ضبط آثار بازماندگان این آثار برای آیندگان اشاره کرد.

او اظهار کرد: کاشت درخت حرکت بسیار خوبی است اما باقیات و صالحاتی که می‌توانیم انجام دهیم این است که با یاری همکارانی که از شورای شهر در این برنامه حضور دارند، در همین حوالی، سالنی به نام سعدی افشار به منظور ثبت و ضبط توانمندی های بزرگان هنر در قالب آثار ویدیویی و سپس عرضه آن ها به سایر نقاط ایران و همچنین دانشگاه‌ها تاسیس کنیم.

امینی گفت: صدای سیاه قبل از سعدی افشار، صدای خود افراد بوده است. او براساس یک اتفاق سورمه‌ای که ماده ای برای سیاه کردن صورت بوده است، می‌خورد و این سرمه باعث می شود تا حنجره‌‌اش آسیب ببیند و بعد از این اتفاق، نوع صدای او یکی از شاخصه‌های نمایش سیاه در سیاه بازی می‌شود. یعنی حتی یک اتفاق که برای هنرمند پیش می‌آید و ویژگی او محسوب می‌شود، تبدیل به الگویی برای دیگر افراد می‌شود.

امینی همچنین بیان کرد: سعدی افشار حداقل ۳۰ سال روی صحنه درخشید و با کمترین امکانات زندگی، مثل اغلب هنرمندان از دنیا رفت ولی اثری از خود به جا گذاشت که ما همچنان می‌توانیم از او یاد کنیم. امیدوارم که این مراسم بعد از کاشت این درخت به شکل حرکتی عظیم و اساسی‌تر ادامه پیدا کند.

بعد از صحبت‌های رحمت امینی، مراسم کاشت نهال و امضای پوستر توسط هنرمندانی چون جواد انصافی، اسماعیل خلج، میثم یوسفی و… انجام شد.

سپس با حضور شرکت کنندگان در سالن، ویدیوی کوتاهی از شاهنامه خوانی زنده یاد عزت الله مهرآوران که شنبه ۱۷ مهر بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت، پخش شد.

در پایان مراسم حضار به تماشای نمایش «شب طولانی یلدا» به کارگردانی ناصر آویژه نشستند.

نگار امیری

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است