«نگارخانه‌» هر آنچه را می‌بینید بررسی می‌کند/ برنامه‌ای خبری با رویکرد آموزشی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۷
رضا غیور در گفتگو با صبا:

«نگارخانه‌» هر آنچه را می‌بینید بررسی می‌کند/ برنامه‌ای خبری با رویکرد آموزشی

تهیه‌کننده برنامه «نگارخانه» درباره این برنامه و اهداف آن توضیح داد.

رضا غیور تهیه‌کننده برنامه «نگارخانه» رادیو فرهنگ در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا توضیح داد: «نگارخانه» به هنرهای تصویری می‌پردازد یعنی هرآنچه که می‌بینیم. به عنوان مثال مبلمان شهری و پیاده‌روی خیابان ولیعصر از هنرهای تصویری‌اند. در این برنامه هرآنچه به صورت بصری در جامعه با آن در تماس هستیم از هنر شهری تا هنرهای تجسمی و هنرهای نوین مانند ویدیو آرت و دیجیتال آرت و… بررسی می‌شوند.

او افزود: کارشناس این برنامه امیر راد رییس انجمن هنرمندان نقاش است که محتوا و اجرای «نگارخانه» را برعهده دارد و هر هفته به مهم‌ترین رویدادهای هنرهای تصویری می‌پردازد مثلا یک هفته به دیوارنگاری اتوبان صدر می‌پردازیم، هفته‌ای به یک نمایشگاه نقاشی و هفته دیگر به پرفرمنس آرت. به صورت کلی این برنامه به شکل گسترده‌ای به هنرهای تصویری می‌پردازد.

این تهیه‌کننده درباره بخش‌های «نگارخانه» بیان کرد: این برنامه به سه بخش کلی تقسیم می‌شود؛ بخش ابتدایی که یک درس‌گفتار به صورت مونولوگ و با اجرای کارشناس برنامه است که درباره هنرهای معاصر صحبت می‌کند، بخش دوم «آیتم» نام دارد و به معرفی یک اثر یا یک هنرمند می‌پردازد و گاهی به صورت بخشی مستقل است و گاهی در امتداد درس‌گفتار ابتدایی برنامه، بخش دیگر برنامه یعنی بخش گفتگو از مهم‌ترین بخش‌های «نگارخانه» است و یک مهمان یه صورت تلفنی روی خط برنامه می‌آید و درباره مهم‌ترین رویدادی که در هفته اتفاق افتاده است با او گفتگو می‌کنیم.

او افزود: این سه بخش گاهی به یکدیگر مرتبط هستند و در راستای هم پیش می‌روند گاهی نیز به صورت سه بخش کاملا مستقل به موضوعات متفاوتی می‌پردازند.

تهیه‌کننده «نگارخانه» درباره شکل پرداخت به مشکلات هنرمندان حوزه هنرهای تصویری و تجسمی در این مدتی که کرونا کشور را درگیر کرده است، عنوان کرد: در این دوران سعی کردیم با هنرمندان درباره مشکلاتشان و دغدغه‌هایی که دارند و مدیرانی که می‌توانند راهکاری برای حل این مشکلات ارایه دهند صحبت کردیم همچنین به بحث آموزش آنلاین در دانشگاه‌ها و تاثیرات و نکات ضعف و قوت آن نیز پرداختیم.

غیور درباره هدف و افق پیش روی این برنامه توضیح داد: «نگارخانه» برنامه‌ای خبری و آموزشی است. این برنامه در کنار اطلاع‌رسانی که در حوزه هنرهای تصویری و تجسمی برعهده دارد مانند گالری‌هایی که میزبان نمایشگاهی جدید و مهم هستند را به مخاطبان خود معرفی می‌کند، بخش مهم دیگری با محتوای آموزشی دارد که در این بخش سعی می‌کنیم به افرادی که در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند و دسترسی به منابعی برای یادگیری یا آشنایی با این هنرها ندارند، اطلاعات لازم را انتقال دهیم.

او ادامه داد: این بخش برای من اهمیت بسیار بالایی دارد چراکه تلاشمان این است تا بتوانیم همه افراد را با هنرهای تصویری اعم از هنرهای شهری، تجسمی و… آشنا کنیم و مردم را به یک شناخت کافی درباره این حوزه برسانیم.

غیور در پایان درباره برنامه «سینمافرهنگ» که تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشت و درحال حاضر پخش آن به اتمام رسیده است، گفت: سری گذشته این برنامه به سینمای دفاع مقدس می‌پرداخت و تعداد قسمت‌هایی که برای آن درنظر گرفته شده بود به پایان رسیده است اما سری جدید آن که قرار است به حوزه سینما به صورت کلی چه در جهان و چه در ایران بپردازد به زودی راهی آنتن رادیو فرهنگ می‌شود.

برنامه «نگارخانه» به همت گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ، به تهیه کنندگی رضا غیور و کارشناسی و اجرای امیر راد سه‌شنبه هر هفته ساعت ۲۱ روی آنتن می‌رود.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است