اصغر فرهادی: هیچ جامعه‌ای را نمی‌توان بر اساس یک فیلم قضاوت کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۱
ترجمه اختصاصی از صبا؛

اصغر فرهادی: هیچ جامعه‌ای را نمی‌توان بر اساس یک فیلم قضاوت کرد

اصغر فرهادی در گفتگو با ددلاین درباره فیلم جدیدش گفت هیچ اثری نمی تواند ادعا کند که نشان‌دهنده کل جامعه یک کشور است.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ددلاین، وقتی اصغر فرهادی فیلمنامه نویس و کارگردان فیلم «جدایی نادر از سیمین» قصد داشت داستان فیلم جدیدش «قهرمان» را روایت کند، این ایده را داشت که مسیر زندگی یک مرد را که بر اثر یک اقدام ظاهرا بی اهمیت پر فراز و نشیب شده است، بررسی کند. «قهرمان» در اولین نمایش جهانی خود در جشنواره فیلم «کن» با استقبال ۵ دقیقه ای تماشاگران روبرو شد و جایزه بزرگ جشنواره را نیز از آن خود کرد.

داستان این فیلم در ایران می گذرد و قصه رحیم (امیر جدیدی) را روایت می کند که به دلیل بدهی در زندان به سر می برد. رحیم در مرخصی دو روزه از زندان سعی می کند با بدهکار خود معامله کند تا زمانی که دوست دخترش یک کیف دستی پر از سکه طلا پیدا می کند تا بخشی از بدهی اش را پس دهد. اما همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود.

فرهادی درباره ایده داستان فیلم گفت: وقتی کار روی فیلمنامه را شروع کردم، که اتفاقا مدت زیادی طول کشید-در حدود دو سال پیش شروع کردم-ایده های زیادی به ذهنم رسید، یکی از ایده های اصلی که به ذهنم رسید این بود که شخصیت اصلی فیلم به سرعت بالا می رود و مانند یک سقوط آزاد، پایین می آید. (فرهادی در مصاحبه دیگری نیز به این موضوع اشاره و تاکید کرده بود صحنه ابتدایی فیلم که بالا رفتن امیر جدیدی و پایین آمدن سریعش با آسانسور را نشان می دهد عملا نشان دهنده کل قصه فیلم است.)

کارگردان «درباره الی» در ادامه تاکید کرد: آنچه برای من در این داستان بسیار جالب است این است که وقتی کسانی چنین کارهای خوبی انجام می دهند، ما دیگر اجازه اشتباه را از آنها نمی گیریم.

فرهادی افزود: آنها دیگر نمی توانند هیچ اشتباهی انجام دهند و باید همیشه مانند آن لحظه در زندگی خود رفتار کنند.

کارگردان ایرانی که دو بار با فیلم هایش جایزه اسکار بهترین فیلم «بین الملل» را دریافت کرده است با وجود آنکه فیلمش به وضوح ایران و فرهنگ ایران را به تصویر می کشد در برابر ایده تعریف فرهنگ هر کشور از طریق یک فیلم ایستادگی کرد و گفت: هیچ فیلمی واقعا نمی تواند ادعا کند که کل جامعه یک کشور را نشان می دهد به ویژه کشوری مانند ایران که یک تاریخ بلندبالا دارد.

فرهادی در پایان خاطرنشان کرد: اگر شما یک فیلم را خوب بسازید، آن فیلم می تواند نشان دهنده یک بخش بسیار کوچکی از آن جامعه باشد برای همین است که من واقعا دوست ندارم هیچ جامعه ای را بر اساس یک فیلم قضاوت کنم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است