برنامه‌های هفته ملی کودک در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۷

برنامه‌های هفته ملی کودک در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به مناسبت فرارسیدن هفته ملی کودک برنامه های نهاد در این هفته را تشریح کرد.

به گزارش صبا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با توجه به اهمیت دوران کودکی در شکل گیری عادت به مطالعه و در راستای رویکرد ویژه نهاد به فعالیت‌های حوزه کودک در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد همزمان با فرارسیدن هفته ملی کودک (۱۶ لغایت ۲۱ مهر) برنامه‌های این ایام را تشریح کرد.

بر این اساس برنامه های هفته کودک در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در روز ۱۷ مهرماه با برگزاری «جشن کتاب و کودک» محفل جوانه های استان چهارمحال و بختیاری و با حضور اعضای کودک محافل ادبی و اعضای کودک کتابخانه ها از طریق پلتفرم اسکای روم آغاز خواهد شد.

در ادامه استان همدان در روز یکشنبه میزبان جشن «جشن  کتاب و کودک» برای کودکان خواهد بود و برگزاری نشست کتاب خوان اختصاصی حوزه کودک با حضور نویسندگان، شاعران و تصویرگران کتاب کودک از دیگر برنامه های این روز است که طی آن اعضای کودک محافل ادبی و اعضای کودک کتابخانه ها به معرفی کتاب خواهند پرداخت.

روز دوشنبه ۱۹ مهر نیز  نشست تخصصی «آسیب شناسی نشر کودکان» با موضوع ادبیات وحشت برگزار خواهد شد و استان خراسان رضوی، برگزارکننده جشن «کتاب و کودک» خواهد بود. همچنین کارگروه مشورتی کتابداران کودک با حضور نمایندگان این گروه نیز در همین روز بصورت حضوری با حضور ۵ کتابدار کودک از ۵ استان، برگزار خواهد شد.

نشست علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد با کتابداران بخش کودک به همراه کارگروه های جنبی در موضوع کودک از برنامه های روز سه شنبه ۲۰ مهر خواهد بود و در این روز «جشن شعر و کتاب» در استان های تهران و البرز برگزار خواهد شد.

در ادامه برگزاری نشست تخصصی «بررسی آثار تالیف و ترجمه در ادبیات کودکان» به همراه «جشن شعر و کتاب» به میزبانی استان یزد نیز از برنامه های روز چهارشنبه ۲۱ مهر ماه خواهد بود.

همچنین همایش ملی «جوانه های ۲» با حضور اعضای فعال محافل ادبی سراسر کشور و اجرای شعرخوانی، نقالی، معرفی کتاب و… با حضور یک شاعر و نویسنده کودک به همراه جشن «شعر کتاب و کودک» استان مازندران از برنامه های آخرین روز هفته کودک خواهد بود.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی سال های اخیر در حوزه «کودک و نوجوان» تمرکز و ورودی جدی داشته و در برنامه‌ریزی‌ها خود در سطوح مختلف به‌ویژه در حوزه فرهنگی، منابع و خدمات کتابخانه‌ای این مهم را دنبال کرده است. بر این اساس توسعه و تجهیز بخش‌های کودک، بازطراحی بخش‌های کودک بویژه در کتابخانه‌های مرکزی، افزایش سهم خرید منابع کودک و نوجوان، خرید اسباب بازی، برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی برای کودکان و نوجوانان از جمله نشست‌های کتاب‌خوان کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، قصه‌گویی، کاردستی، جمع‌خوانی، جشن‌های مناسبتی و …، از جمله اقدامات نهاد در این حوزه بوده است.

برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کتابداران به منظور تقویت مهارت‌های ایشان در کار با کودک همچون «فلسفه برای کودک»، «هم افزایی مهارت قصه‌گویی»، اجرای طرح «با هم بخوانیم» و طراحی کتاب «هدهد سفید» (ویژه نوجوانان) و برگزاری جشنواره‌هایی چون «نشان هدهد سفید(انتخاب برترین کتابهای کتابخانه‌های عمومی از نگاه اعضاء کودک و نوجوان)» و «نخستین جشنواره قصه‌گویی نهاد کتابخانه های عمومی کشور» و راه‌اندازی «محافل ادبی جوانه‌ها» در کشور را از دیگر اقداماتی دانست که نشان دهنده اهتمام جدی نهاد به موضوع کودک و نوجوان است.

همچنین راه اندازی «محفل ادبی جوانه‌ها» که تحت نظارت محافل ادبی برای مخاطب کودک و نوجوان با هدف کشف و شکوفایی استعدادهای برتر و معرفی کودکان خلاق و نوجوانان مستعد است که هم اکنون در ۲۰ استان فعال شده و در طول این هفته در چند استان دیگر هم راه اندازی می شود. برگزاری برنامه‌های متعدد اعم از جلسات شعرخوانی مجازی، کارگاه داستان‌نویسی، کارگاه شعرسرایی و … از جمله اقدامات این محافل ویژه کودکان و نوجوانان بوده است.

بخش های کودک کتابخانه های عمومی از ابتدای مهر با در نظر داشتن مصوبات ستاد ملی کرونا و رعایت بخشنامه ها و دستورالعمل‌های لازم بهداشتی به امانت کتاب و ارائه خدمات پرداخته اند و میزبان اعضا بوده اند که علاقه مندان می توانند با مراجعه به کتابخانه های عمومی از خدمات فرهنگی و ترویجی مانند برگزاری جلسات قصه گویی، نمایش خوانی، اوریگامی، جمع خوانی، مسابقات کتابخوانی و نقاشی و … استفاده کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است