اتلو و تراژدی مکبث / دو جاودانه از شکسپیر | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۷

اتلو و تراژدی مکبث / دو جاودانه از شکسپیر

ویلیام شکسپیر یکی از بزرگترین و نام‌آورترین نمایش‌نامه‌نویسان جهان به شمار می‌رود که با خلق ۳۹ نمایشنامه شاخص به شهرت جهانی دست یافت که او را برترین نمایشنامه نویس کل دوران دانسته اند.

به گزارش واحد بازرگانی صبا، حتی اگر علاقه ای به تئاتر و کتاب نداشته باشید هم قطعا نام شکسپیر را شنیده اید. در این مقاله درباره زندگینامه شکسپیر و دو اثر معروف اش اتلو و مکبث به صورت خلاصه خواهیم پرداخت.

اندکی زندگی نامه ویلیام شکسپیر

ویلیام شکسپیر زاده ۱۵۶۴ انگلستان بود. او را شاعر، نمایشنامه نویس و بازیگر تئاتر‌ میدانند. شکسپیر را بزرگترین نویسنده انگلیسی زبان دانسته اند. اطلاعات زیادی درباره زندگی شکسپیر در دست نیست اما در بین سال های ۱۵۸۵ و ۱۵۹۲ او فعالیت های خود را در زمینه های بازیگری، نویسندگی و مالکیت قسمتی از یک شرکت بازیگری به نام مردان لرد چمبرلین، در لندن آغاز کرد.

شکسپیر را برترین نمایشنامه نویس کل دوران دانسته اند که البته لقب کاملا مناسبی برای اوست و همانطور که میدانید پس از گذشت سالهای بسیار همچنان نمایشنامه های او را در بهترین تائتر های دنیا اجرا می کنند.

برخی رمان های های شکسپیر

از نمایشنامه های شکسپیر میتوان آثاری همچون: اُتِلو، تاجر ونیزی، هملت، رومئو و ژولیت، شب دوازدهم، مکبث، هنری پنجم را نام برد.

در ادامه به بعضی از نمایشنامه های ویلیام شکسپیر خواهیم پرداخت.

مکبث

مکبث یکی دیگر از آثار بزرگ شکسپیر است که بر اساس واقع های تاریخی اسکاتلند نوشته شده است، اما شکسپیر حوادث جنگ ها را با یکدیگر آمیخته است و سپس با ذوق ادبی و هنری خود نمایشنامه مکبث را نگاشته است.

مکبث داستان فرماندهی است که آوازه اش به گوش پادشاه دانکن که پادشاهی مهربان و لایق بوده، میرسد و تبدیل به یکی از محبوب ترین فرماندهان او می شود و به وی لقب و منصب می بخشد، اما مکبث توسط زمزمه های جادوگران و اغوای زن جاه طلب کور می شود و در شبی که پادشاه مهمان اوست، او را به قتل می رساند.

پس از آن مکبث می فهمد که چه اشتباهی کرده و دچار عذاب وجدان می شود به حدی که نمیتواند ذهن خود را آسوده نگه دارد و از هر چیزی آشفته می شود.

تمام نمایشنامه های شکسپیر مخلوطی جذاب از نظم و نثر است که مکبث نیز از این قاعده مثتثنی نیست و همین امر سبب جذابیت و دلنشینی بیشتر این نمایش می شود.

ماجرای مکبث داستان آسیب های جسمی و آثار منفی روحی و روانی و جاه طلبی انسان هایی است که به دنبال قدرت هستند و شکسپیر به بهترین نحو ممکن این اثر را درماتیزه کرده است.

طبق نوشته ها شکسپیر این اثر را در بین سالهای ۱۵۹۹ الی ۱۶۰۶ به رشته تحریر در آورده است و خود شکسپیر در اولین اجرای آن در سال ۱۶۱۱ نیز، احتمالا نقش داشته است.

نمایش نامه هملت

هَملِت برخلاف سایر کارهای شکسپیر یکی از بلند ترین نمایشنامه های اوست و در سال ۱۶۰۲ نوشته شده است.هملت سرشار از نکته های روانشناختی ست که هر کدام جای تعمل و تفکر بیشتر را دارند.قطعا شما جمله 《بودن یا نبودن》 را بارها شنیده اید، در این باره میتوان گفت که نخستین بار شاید این جمله در نمایشنامه شکسپیر به کار رفت و این مسئله را به گونه ای نشان دادند که تامل بیشتری را در برگرفت.

هملت در خواستار ساخت طبع سرکش انسان است اما همانند سایر انسان ها در عملی ساختن این تدبیر دچار تردید و سرگشتگی می شود و همین امر او را از هدفش دور می کند.این تردید باعث افسردگی او می شود که اتفاقات بسبار دیگری را بوجود می آورد.

«بودن یا نبودن» پرسش بزرگ هملت است. هملت شکسپیر بر سر دوراهی شرارت و گیر کردن  در آن  یا سزاوار صفت انسان بودن و خوبی اوست.

این انتخاب همچنان شاید مهم ترین انتخاب نوع بشر است و سرگشتگی های آن تمام شدنی نیست.جنبه های روانشناختی این اثر بیشتر از سایر آثار اوست و تفکر بیشتری را می خواهد.

اتلّو

نمایشنامه اتلّو  در ژانر عاشقانه و تراژدیک است که شاید کمتر کسی بداند که بر اساس داستانی نوشته شده توسط سینیسر نویسنده ای ایتالیایی تبار است که در سال ۱۵۶۵ داستانی به نام کاپیتان مغربی را نگاشته بود، و پس از آن در سالهای ۱۶۰۳الی ۱۶۰۴ میلادی شکسپیر با اقتباس به آن نمایشنامه اتلو را نوشت.

داستان اتلّو درباره مردی که فرمانده ای مغربی در ارتش است می باشد که یکی از زیر دستان اش به نام ایاگو سبب می شود که او به همسرش شک کند و او را به قتل برساند. پس از به قتل رساندن همسرش البته به بیگناهی اش پی می برد و دست به خودکشی می زند.

اتلّو همچنان داستان بزرگترین تئاتر های دنیا و همچنین اُپرا ها می باشد که صدها هزار علاقمند دارد.

رمان رومئو و ژولیت

قطعا داستان افسانه ای رومئو و ژولیت را بارها شنیده اید و نیازی به توضیح ندارد! همچنان همانطور که در نمونه های ترجمه شده از انتشارات نیلوفر بخوانید، نمایش نامه رومئو و ژولیت و عشق کمیاب بین آنها در بین همه محبوب و شناخته شده است و مثال زدن دلدادگی بین آنها برای عشاق به کار می رود.

نمایش نامه رومئو و ژولیت شکسپیر، در سال ۱۶۵۹ برای اولین بار اجرا شد و در زمان خود شکسپیر یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین نمایشنامه های او بوده است.

رومئو ژولیت به نوعی داستانی باستانی است که اساس و پایه ان را میتوان داستانی ایتالیایی دانست که توسط آرتور برووک در سال ۱۵۶۲ و به شکل شعر و در سال ۱۵۹۱ توسط ویلیام پینتر به شکل نثر  نوشته شده است.

شکسپیر از هر دو اثر استفاده کرده است امت برای شخصیت های مکمل تغییرات زیادی را اجرا کرد که به شکل کلی نمایشنامه کمک بسیاری کرد.

نمایشنامه شکسپیر به صورت ترکیبی از نظم و نثر نوشته و اجرا شد که همین امر شاید یکی از دلایل محبوبیت بیش از حد آن بود.

همانگونه که گفته شد اثر های شکسپیر به شکل جهانی محبوب هستند و در این مقاله سعی کرده ایم چند نمونه از محبوب ترین آنها را برایتان به شکل مختصر شرح دهیم.

نمایشنامه درباره دختر و پسری از دو خانواده بزرگ و رقیب یکدیگر در شهر ورونا  ست که از مدت های قبل با یکدیگر دشمنی دارند. داستان از جایی شروع می شود که رومئو از خاندان مونتیگو همراه با معشوقه اش  به مهمانی منزل لرد کپیولت می رود؛ در آنجا او دلباخته دختر لرد می شود و این سرآغاز داستان عاشقانه و سخت آنها برای رسیدن به یکدیگر است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است