غلامرضایی آلمه جوقی پیشکسوت موسیقی قوچان درگذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۹

غلامرضایی آلمه جوقی پیشکسوت موسیقی قوچان درگذشت

استاد علی غلامرضایی آلمه جوقی پیشکسوت موسیقی قوچان فوت کرد.

به گزارش صبا، بنابر اعلام هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی، استاد علی غلامرضایی آلمه جوقی پیشکسوت موسیقی قوچان دیشب ۱۳ مهرماه درگذشت.

در توضیحی که جاوید برای این استاد موسیقی ارایه کرد، آمده است: «او تنها بازمانده از دسته بخشی های زبانگیر بود که در شاخه بخشی های دراصطلاح کتابی جای داشت و به تمام رپرتوارهای موسیقی اقوام ترک و کرمانج شمال خراسان آشنا بود، او که زاده ۱۳۱۰ بود، مدت سی سال در کنار استاد بزرگ بخشی های قوچان روانشاد کربلایی حسین یگانه شاگردی کرده بود، با او به رادیو رفته بود و جزو نخستین هنرمندان رسانه ای نیز به شمار می آمد.

براساس کتاب هایی که درخانه داشت او نزدیک به بیست داستان کردی و ترکی را با تمام آهنگ های مربوط به فصل های مختلف آن ها اجرا می کرد، در هنرهایی چون داستان پردازی موسیقایی، مناقب خوانی، نعت خوانی، مرثیه خوانی و شبیه خوانی مهارتی به سزا داشت و همین یکی دو سال پیش درجه یک هنرش را اهدا کردند.

با همه تلاش هایش در جشنواره های مختلف هیچکدام از دستگاه های هنری وفرهنگی کشور کوششی درجهت ضبط داشته هایش نکردند، یکی دو هنرمند جوان فیلمی کوتاه از زندگی اش ساختند و بس از آثار مناقب رضوی او در مجموعه آواها و نواهای رضوی بهره گرفتند.»

خبرگزاری صبا درگذشت این هنرمند را به جامعه موسیقی ایران و خانواده او تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است