ویراست چهارم کتاب «تاریخ خاورمیانه» در بازار کتاب | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۷
معرفی کتاب؛

ویراست چهارم کتاب «تاریخ خاورمیانه» در بازار کتاب

ویراست چهارم کتاب «تاریخ خاورمیانه» نوشته پیتر منسفیلد با ترجمه کیانوش امیری به همت نشر نیماژ به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، ویراست چهارم کتاب «تاریخ خاورمیانه» نوشته پیتر منسفیلد با ویراست نیکولاس پلهام با ترجمه کیانوش امیری به همت نشر نیماژ منتشر شد.

این کتاب شامل ۱۵ فصل به نام‌های «مقدمه: از گذشته تاکنون»، «اسلام در موضع تدافعی، ۱۸۰۰ الی …»، «مصر در دوران محمد علی: رقیب عثمانی»، «مبارزه برای اصلاحات، ۱۸۴۰-۱۹۰۰»، «بریتانیا در مصر، ۱۸۸۲-۱۹۱۴»، «ترک‌ها و اعراب»، «عامل ایران»، «مرگ مرد بیمار: ۱۹۱۸»، «فترت بریتانیا و فرانسه، تجزیه‌ خاور عرب: ۱۹۱۸-۱۹۳۹»، «جنگ جهانی دوم و عواقب آن»، «ورود ابرقدرت‌ها و دوران ناصر، ۱۹۵۰-۱۹۷۰»، «سال‌های بلوا»، «پاکس آمریکانا»، «نبرد آمریکا» و «تغییر حکومت از درون نه از بیرون» است که در این میان ۲ فصل آخر پس از مرگ پیتر منسفیلد، توسط نیکولاس بلهام نوشته است.

نیکولاس بلهام درباره‌ دلیل انتشار این ویراست در مقدمه‌ کتاب نوشته است: «پیتر منسفیلد در فصل پایانی تحت عنوان «چشم‌انداز قرن بیست‌ودوم»، که دو دهه پیش نگارش شده، پیشگویی خود را به اثبات رساند. او ظهور یک جنبش مسلح اسلام‌گرا را در منطقه‌ خاورمیانه پیش‌بینی کرده و گفته بود دولت‌های عرب با هر میزان پایگاه قدرت، دوام خواهند آورد. با این حال، یکی از پیش‌بینی‌های او کاملا غلط از آب درآمد. پیتر در پاراگراف پایانی نسخه‌ مورد اشاره پیش‌بینی کرده بود که با پایان یافتن دوران جنگ سرد، دولت آمریکا دیگر دلیلی برای حضور نظامی در جهان عرب نخواهد داشت و «بعید است جایگاه ابرقدرتی خود را در منطقه حفظ کند. شاید اگر سیاستمداران غربی گوش فرا داده بودند، جلوی خونریزی‌های بعدی تا حد زیادی گرفته می‌شد.

قطعا نمی‌توان اینگونه استدلال کرد که منطقه‌ خاورمیانه در پی مداخلات نظامی بعدی وضعیت بهتری پیدا کرده است. زمانی که منسفیلد اولین ویرایش این کتاب را حدود دو دهه پیش به پایان برد، دولت آمریکا در اوج قدرت بود. آمریکا سرمست از پیروزی در پی بیرون راندن عراق از کویت بود؛ نیروهای مجاهد مورد حمایت آمریکا در افغانستان بر شوروی غالب شده بودند و کشورهای عربی برای اولین بار آماده ‌می‌شدند تا با اسرائیل بر سر میز مذاکره نشسته و به اختلافات خود پایان دهند.

هدف از نسخه‌ به‌روزشده‌ فعلی واکاوی خطاهاست. دو فصل جدید در این ویرایش سیاست‌‌های جدید آمریکا را در قبال عراق، مناقشه‌ بین اعراب و اسرائیل و جنبش‌های جهادی نوظهور بررسی می‌کند. در اینجا مطرح شده است که منافع آمریکا بیشتر با کار با جنبش‌های سیاسی موجود در کشورها تامین می‌شود تا با تلاش برای تغییر رژیم از بیرون این کشورها. پیتر به این نکته رسیده بود که جوامع برای حل‌وفصل مناقشات باید علاوه بر صلح با دشمنان‌شان با خودشان نیز صلح کنند. او دو دهه پیش نوشته بود: جهان عرب به‌فوریت نیازمند دموکراسی بیشتر، مشارکت سیاسی گسترده‌تر و احترام بیشتر به حقوق بشر است.»

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: «واژه‌ «خاورمیانه» اروپامحور است. عجیب نبود که برای مردم شبه‌قاره‌ی هند آزاردهنده باشد. از نگاه آنان، این منطقه «باختر میانه» است. حتی ممکن است بگویند «غرب آسیا». چرا نه! اما ایراد آنجاست که دیگر مصر را شامل نمی‌شود. به همین منوال، «جهان عرب» که امروزه رواج یافته ایران و اسرائیل را که دست‌کم در کانون نگرانی‌های منطقه‌ واقع شده‌اند دربرنمی‌گیرد.»

کتاب «تاریخ خاورمیانه» ۵۶۸ صفحه و ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است