درمان درد زانو | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۳

درمان درد زانو

زانو درد بیماری شایعی است که ممکن است افراد در تمام سنین آن را تجربه کنند.

به گزارش واحد بازرگانی صبا، زانو درد مشکل شایعی است که در هر کدام از ساختارهای استخوانی زانو از جمله مفصل زانو (استخوان ران، درشت نی، نازک نی)، کاسه زانو (کشکک زانو) یا رباط ها و غضروف هاوومینیسک زانو بوجود می‌آید. اغلب مشکلات زانو به خوبی به روش‌های درمانی محافظه کارانه واکنش نشان می‌دهند و به جراحی نیاز ندارند. در ادامه این مطلب دکتر محمدرضا کاظمی فوق تخصص درد انواع درمان زانو درد را توضیح خواهند داد.

علل درد زانو

آرتروز زانو

پارگی منیسک

آسیب تاندون کشکک

علت زانو درد در زنان

کم تحرکی یکی از عواملی است که می تواند موجب درد زانو شود، متاسفانه خانم های خانه دار بعلت حجم بالای کار در منزل وقت ورزش کردن را پیدا نمی کنند و همین موجب اضافه وزن و ضعیف شدن عضلات ران می گردد که هر دو عامل می توانند علت زانو درد در زنان باشند.

علائم زانو درد

مهم ترین علائم زانو درد توسط دکتر محمدرضا کاظمی به شرح ذیل مطرح می گردد:

درد : مفصل در حرکت یا با فشار دچار درد می گردد که براساس محل آسیب مکان درد متفاوت است.

خشکی مفصل : خشکی مفصل که هنگام بیداری صبحگاهی شدید است.

التهاب:  مفصل حتی با وارد کردن فشار کم، دچار التهاب می‌شود.

کاهش انعطاف:  دامنه حرکتی مفصل محدود می شود.

قفل و خالی کردن زانو:  گیر کردن مفصل در میانه حرکت زانو

کریپیتاسیون : احساس صدای سایش هنگام حرکت

تشخیص علت درد زانو

تشخیص زود هنگام مشکلات زانو باعث جلوگیری از پیشرفت آسیب دیدگی می‌شود. تشخیص شامل شرح حال ، معاینه فیزیکی ، آزمایشات و تصویربرداری های مورد لزوم است که شامل گرافی ساده و جهت بررسی بافت نرم و ام آر آی می باشد.

درمان زانو درد

داروهای موثر زانو درد

از داروها جهت برطرف کردن علائم در فاز حاد استفاده می گردد که شامل مسکن های ضدالتهابی و ترکیبات غضروف ساز می باشد.

درمان های غیر تهاجمی درد زانو

فیزیوتراپی

زانوبند طبی

کفی و کفش طبی

ماساژ و درمان دستی و منیپولیشن

لیزر پرتوان

درمان های اینترونشنال و یا کمتر تهاجمی (مداخله ای)

دکتر محمدرضا کاظمی فوق تخصص درد در مورد درمان های اینترونشنال این توضیح را می دهند که اعمال اینترونشنال توسط فوق تخصص درد تحت راهنمایی اشعه ایکس (فلوئوروسکوپی) و یا سونوگرافی در اتاق عمل انجام می گردد که شامل:

تزریق ژل : مایع مفصلی حاوی اسید هیالورونیک است که باعث می‌شود این مایع سفت و چسبناک شود. در مشکلات زانو ، تولید اسید هیالورونیک کاهش پیدا می‌کند و غلظت آن در مایع مفصلی کاهش می یاد. این مساله منجر به تولید مایع رقیق‌تری می‌شود که توانایی کمتری در روان سازی مفصل و جذب ضربه دارد ، لذا تزریق داخل مفصلی ژل هیالگان جبران این مشکل راخواهد کرد.

تزریق اوزون : روش درمان زانو درد ناشی از آرتروز زانو با استفاده از تزریق اوزون برای انواع مشکلات زانو مفید و موثر می باشد. در موارد ابتلا به آسیب دیدگی های زانو از جمله آرتروز زانو این روش درمانی باعث بهبود جریان خون در بافت آسیب دیده می شود و بدین ترتیب با فراهم کرد مواد مغذی در بافت، باعث تسریع در بهبودی می شود. در این روش ازون ۲۵ میکروگرم به بافت آسیب دیده زانو تزریق می شود، و باعث از بین رفتن درد و تورم می شود و رسوبات فیبری را تحریک می کند، تا باعث شود سلول ها با استفاده از این رسوبات، بافت آسیب دیده را ترمیم کنند. تزریق اوزون باید هر ۱ الی ۲ هفته یکبار تکرار شود، بیماران پس از یک الی دو جلسه درمانی به بهبودی و نتایج دلخواه (تسکین درد و از بین رفتن تورم) می رسند.

تزریق PRP : تزریق PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت، یکی از روش های درمانی موثر در درمان آرتروز زانو می باشد. در این روش پلاکت های غلیظ شده که حاوی فاکتورهای رشد سلولی هستند تهیه و تزریق شده که در محیط تزریق شده مفصلی موجب جلوگیری از روند تخریب بافتی و ترمیم می گردد. این روش عوارض جانبی ندارد زیرا پلاسمای غنی از پلاکت از خون خود بیمار گرفته می شود .

تزریق ارتوکین : در روش ارتوکین ، خون خود بیمار گرفته شده و سرم آن پالایش می شود که حاوی آنتاگونیست اینترلوکین ۱ است و موجب کاهش درد و التهاب بافت آسیب دیده و ترمیم آن می شود.

پرولوتراپی : از ترکیب گلوکز هیپرتونیک با غلظت های ۱۲٫۵ درصد و بالاتر جهت ترمیم بافت آسیب دیده با تزریقات مکرر استفاده می گردد.

رادیوفرکوئنسی : از رادیوفرکوئنسی با مد پالس در جهت ترمیم مشکلات داخل مفصل و نیز تعدیل پیام عصبی انتقال درد (نرومدولیشن) اعصاب زانویی و… استفاده می گردد.

درمان درد زانو هنگام نشست و برخاست

درد زانو هنگام نشست و برخاست از دردهای شایع است. برای تشخیص علت آن لازم است فوق تخصص درد بیمار را معاینه کرده تا علت درد مشخص گردد.

درد زانو هنگام چهار زانو نشستن

علت درد زانو هنگام چهار زانو نشستن می تواند گسترده باشد، معمولا تا صحبت این دردها به میان میاید بیماران به فکر تعویض مفصل و درمان های تهاجمی میافتند، ولی در واقع امکان دارد درد شما با روش های ساده مثل ورزش های تقویتی عضلات پا مخصوصا تقویت عضلات چهارسر ران درمان شود. لازمه پیدا کردن بهترین روش درمانی، مراجعه حضوری و معاینه دقیق می باشد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000