تلاش جشنواره تئاتر پنجمک برای نامگذاری ۲۰ شهریور به نام رضا ژیان | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۳

تلاش جشنواره تئاتر پنجمک برای نامگذاری ۲۰ شهریور به نام رضا ژیان

با پیگیری محمد ژیان برادر زنده یاد رضا ژیان و به پیشنهاد حمید جبلی، جشنواره تئاتر پنجمک روز 20 شهریور را به نام رضا ژیان می نامد.

به گزارش صبا، با پیگیری محمد ژیان برادر زنده یاد رضا ژیان از طرف خانواده و به پیشنهاد حمید جبلی، جشنواره تئاتر پنجمک روز ۲۰ شهریور را به نام رضا ژیان می نامد.

یادداشت محمد ژیان به این مناسبت را می خوانید: «امسال در نخستین جشنواره آموزشی تئاتر پنجمک آموزشگاه گروه تئاتر مستقل به سرپرستی مریم کاظمی افتخار داشتم در  اجرای نمایش “آرش کمانگیر” یکی از هفت نمایش جشنواره حضور داشته باشم. در کنار جوانان و نوجوانان با استعدادی که عاشق صحنه هستند، و این عشق را مریم کاظمی در آنها شکوفا و بارور کرده است.

در انتها به دلیل نزدیک بودن زمان برگزاری و اختتامیه جشنواره به تولد رضا ژیان تصمیم گرفتیم امسال به همت حمید جبلی استاد و یار و برادر و رفیق نازنینمان خاطره ۲۰ شهریور را با آنان زنده نگه داریم.

بنا شد حدود سیصد جلد از نمایش نامه های “دوستان با محبت” و”عشق روی خرپشته” را که آخرین کارهای صحنه ای مشترک رضا و حمید خان است، وآقای فرزاد فربد مدیر انتشارات پریان؛ دیگر یار وبرادر عزیزمان، چاپ نموده اند، پس از امضاء حمید جبلی به یادگار این روز ، تقدیم هنرجویان گردد.

و این بار نیز حمید خان جبلی مثل همیشه با خلق یک ابتکار بکر ما را شگفت زده کرد و نشان داد که هنوز هم که هنوز است باید سال ها تلاش کنیم تا به گرد رفاقت و برادری و استادی حمید جبلی برسیم.

در بین حدود سیصد جلد کتاب که امضا کرده بود، تعدادی کتاب با عنوان ویژه هم نوشت و خواست به صورت اتفاقی در بین عاشقان نوجوان و جوان تئاتر توزیع شود.»

رضا ژیان بازیگر، کارگردان، نویسنده تئاتر، سینما و تلویزیون ۲۰ شهریور ماه ۱۳۲۸ در تهران پا به دنیا گذاشت و آثار ماندگار بسیاری را خلق کرد که همچنان در خاطر مخاطبانش زنده است. این هنرمند تئاتر ۲۷ بهمن ماه ۱۳۸۱ دار فانی را وداع گفت.

رضا ژیان که عمده فعالیتش بر صحنه تئاتر متمرکز بود از بازیگران بنام سینما و تلویزیون نیز به‌شمار می‌رفت و علاوه بر بازیگری آثاری را نیز کارگردانی کرد.

وی فعالیت هنری را از دوران تحصیل و در خانه پیشاهنگی و کاخ جوانان آغاز کرد و پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان و در سن بیست سالگی با پیوستن به «کارگاه نمایش»، وابسته به تلویزیون ایران، به صورت حرفه‌ای به بازیگری روی آورد. مجموعه‌های تلویزیونی «حرف تو حرف» و «سرزمین افتخار» از جمله مهمترین کارهای این دوره از فعالیت هنری او به‌شمار می‌رود.

رضا ژیان پس از انقلاب بیشتر بر صفحه تلویزیون ظاهر شد که کارگردانی مجموعه تلویزیونی «مثل‌آباد» و بازیگری در آن و بازی در مجموعه‌های «محله برو بیا» و «محله بهداشت» نام او را بپش از پیش مطرح کرد. رضا ژیان چند سالی را نیز در خارج از ایران سپری کرد. از جمله مشهورترین آثار هنری دیگر او می‌توان به این موارد اشاره کرد: مجموعه‌های تلویزیونی «طنزآوران جهان»، «تهران ۱۱- ۵۹۵ ج ۴۸»، «آژانس دوستی»، «زیر بازارچه» و فیلمهای سینمایی «مرد عوضی»، «مومیایی ۳»، «مسافر ری»، «عشق فیلم» و نمایش های «دوستان بامحبت» و «عشق روی خرپشته» هستند.

نمایش های «حالت چطوره مش رحیم»، «گلدونه خانوم»، «پاتوق»، «احمد آقا بر سکو»، «صغری دلاک»، «صورت برداری»، «شبات»، «زیبا اهل حر آباد»، «قمر در عقرب»، «جان نثار»، «خاطرات و کابوسهای یک جامه دار از زندگی و مرگ میرزاتقی خان امیرکبیر»، «کافه اکبر آقا نوستالژی»، «آن سفر کرده»، «خانه ما آنسوی مرز»، «کاشفان باقلوا»، «قصه آقا جمال»، «دوستان با محبت»، «سبزه، دوست خوب بچه ها» از جمله آثاری هستند که این هنرمند بازی، کارگردانی و یا نوشته است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است