وزیر و رییس سازمان سینمایی به موزه سینما و فیلمخانه ملی رفتند/ یک وعده مالی برای فیلمخانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۹

وزیر و رییس سازمان سینمایی به موزه سینما و فیلمخانه ملی رفتند/ یک وعده مالی برای فیلمخانه

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به همراه محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و جمعی از دیگر مدیران فرهنگی عصر دیروز نهم مهرماه از موزه سینمای ایران و فیلمخانه ملی ایران بازدید کردند.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر عصر دیروز جمعه نهم مهرماه از موزه سینمای ایران و فیلمخانه ملی ایران بازدید کردند.

در این دیدار محمدمهدی اسماعیلی پس از بازدید از موزه سینما گفت: سینمای ایران بخشی از هویت ملی ما است و خاطرات مشترک زیادی با سینما و تلویزیون داریم، به همین دلیل در ابتدای کار باید مروری بر آنچه داشته ایم، می کردیم.

وی با بیان اینکه موزه سینما بخشی از تاریخ سینمای ایران است ادامه داد: برای ما که می خواهیم فعالیت های توسعه ای در سینمای ایران انجام دهیم، شناخت عمیق تری لازم بود به همین دلیل در اولین روز کاری رییس سازمان سینمایی از این دو مجموعه تاریخی- موزه سینما و فیلمخانه ملی- بازدید کردیم.

اسماعیلی موزه سینما را مجموعه افتخارآمیزی دانست و اظهار کرد: می توانیم بخش های دیگری را در آن ایجاد، تکمیل و مورد بهره برداری قرار دهیم. بیش از یک سده ای که از ورود سینما به ایران می گذرد، به ویژه دوره ۷۰ سال اخیر بخشی از حافظه تاریخی ما مجموعه هایی است که امروز در موزه سینما وجود دارد و یا باید به این مکان منتقل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بازدیدش از موزه سینما با بیان اینکه بیش تر متوجه حساسیت و مخاطره آمیز بودن کار شده است، عنوان کرد: اگر در حفظ این گنجینه و تکمیل آن دقت نکنیم ممکن است آسیبی وارد شود که بعدها تاسف بخوریم. بازدید از این مجموعه شوق ما را بیشتر کرد تا آنرا بهتر مورد بهره برداری قرار دهیم.

وی یادآور شد: موزه سینما باید شناسنامه و گنجینه تاریخ سینمای کشور باشد. زنده نگه داشتن و توجه به میراث ارجمند سینما و دستاوردهای ماندگار آن مستلزم شناخت و شناساندن این میراث گرانقدر به اعضای جامعه، به خصوص نسل جوان و نوجوان کشور است و این جایگاه به مثابه پل ارتباطی جامعه با سینماگران و هنرمندان به شمار می آید و باید از این جایگاه برای معرفی ظرفیت ها و زیبایی های سینما به جامعه و حتی اقشار و گروه های غیرسینمایی بیش ترین بهره را برد. باید از همه ظرفیت های موزه در راستای رشد و بالندگی و اعتلای سینما استفاده کنیم.

اسماعیلی درباره گفتگوهای تاریخ شفاهی موزه سینما نیز بیان کرد: سابقه کار در حوزه اسنادی دارم و مدتی معاون مرکز اسناد تاریخی بودم و بخشی از کارمان تاریخ شفاهی بوده است؛ ضبط و حفظ خاطرات کسانی که در حوزه انقلاب اسلامی نقش آفرین بودند. در حوزه سینما هم نیازمند تاریخ شفاهی هنرمندان هستیم که خوشبختانه در موزه سینما این کار شروع شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هر جایی که بتوانیم نگاه ها و خاطرات پیشکسوتان سینما را ضبط و حفظ کنیم اتفاقات خوبی به همراه خواهد داشت و گنجینه قابل استفاده ای خواهد بود.

اسماعیلی درباره مهمترین اولویت خود در سینما نیز گفت: محمد خزاعی از دوستان قدیم من بودند که این مسئولیت را به او واگذار کردیم زیرا هم اهالی سینما نسبت به ایشان نگاه مثبتی دارند و هم خود او شناخت خوبی نسبت به سینما دارد و برنامه ای که ارایه دادند و ما باهم به تفاهم رسیدیم به عنوان برنامه تحولی در سینمای ایران است. تا بر اساس این برنامه بتوانیم از همه ظرفیت های اهالی هنر در سطح کشور در حوزه های مختلف سینما بهره مند شویم.

وی در پایان تاکید کرد: باید عقب افتادگی هایمان در تولید آثار فاخر سینمایی را با حمایت و پشتیبانی جدی مجموعه دولت و شخص رییس جمهور جبران کنیم.

پس از بازدید محمدمهدی اسماعیلی و محمد خزاعی از بخش های مختلف موزه سینمای ایران، فیلمخانه ملی ایران و بخش های نیمه تمام آن، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد که با اختصاص اعتبار لازم علاوه بر اتمام بخش های باقیمانده، تجهیزات مورد نیاز تامین شده و از گنجینه سینمای ایران به شیوه استاندارد محافظت شود.

سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، مهران عباسی مدیرعامل موزه سینما، لادن طاهری رئیس فیلمخانه ملی ایران و مدیران موزه سینما از دیگر حاضران در این دیدار بودند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است