بازیِ مهتاب کرامتی در فیلمی بدون دیالوگ

آذر تجلی کارگردان فیلم کوتاه «ورای سکوت» که این روزها همراه با بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» روی پرده سینماهای هنروتجربه است در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا گفت: موضوع این فیلم درباره جهان درون انسان است که رنج‌ و شوق آن بر جهان بیرون انعکاس پیدا می‌کند و به نظر من پیام اصلی فیلم این است که آرامش واقعی را باید از درون جستجو کرد نه از بیرون.

او درباره اینکه چرا به این مساله پرداخته است، بیان کرد: از آنجا که درام‌های اجتماعی با موضوعات روان‌شناسی و جامعه‌شناسی، دغدغه من هستند با مطالعه فیلمنامه «ورای سکوت» نوشته شرف نسا نیرومند که به دنیای درون یک زن پرداخته بود، ترغیب شدم که این فیلمنامه را به یک فیلم تبدیل کنم.

به گفته وی، روایت این فیلمنامه به تمام امکانات سینما مانند نور، تصویر و صدا نیاز داشت پس لازم بود در قالب مدیای سینما به مخاطب ارایه می‌شد.

تجلی درباره دیگر ویژگی‌های «ورای سکوت» تاکید کرد: از آنجا که موضوع اصلی این فیلم سکوت است و دیالوگی در آن وجود ندارد، تصویر و صداهای فیلم بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع کارگردانی این فیلم متکی بر ایجاز و کاهش اضافات بود که مخاطب متمرکز بر اصل شود. پس از اولین اکران فیلم، همراه با بسته «شکست زمان» در سینمای هنر و تجربه، بازخوردهایی که از مخاطبانم گرفتم باعث خوشحالیم بود چراکه توانسته بودم آنچه که می‌خواهم را انتقال دهم. چندین همکار نیز به من گفتند که فیلم کوتاه «ورای سکوت» را باید در سینما دید و این مساله، هدف اصلی من بود.

نداشتن دیالوگ کار بازیگر را سخت‌تر می‌کرد که مهتاب کرامتی عالی ظاهر شد

این کارگردان درباره حضور عوامل و بازیگر حرفه‌ای در فیلم تصریح کرد: آشنايى و همكارى با طهورا ابوالقاسمى و مهتاب کرامتی برای من بسیار اتفاق خوبی بود چراکه آغاز به ساخت فیلم را برایم آسان‌تر کرد، از طرفی عوامل این فیلم از افراد حرفه‌ای سینما و بزرگان آن هستند که کار با آن‌ها مستلزم تجربه و دانش است. از آنجایی که همه عوامل صاحب‌نظر بودند، اعمال نظر و سلیقه خودم در فیلم برایم چالش‌هایی به همراه داشت یعنی انتقال منظور و مفهوم ايده اصلی این فیلم با توجه به این که این کار تک پرسوناژ و تک لوکیشن بود و زمان زیادی هم برای فیلمبرداری نداشتم، کار ساده‌ای نبود برای مثال ایجاد تنوع در یک لوکیشن با یک بازیگر و قاب‌های ثابت برای دکوپاژ، نیازمند کار بیشتری بود، همچنین نداشتن دیالوگ کار بازیگر را سخت‌تر می‌کرد که مهتاب کرامتی عالی ظاهر شد.

او درباره چالش‌های فیلم خاطرنشان کرد: مرحله پرچالش من در پست‌پروداکشن بود مثلا در تدوين و صداگذارى بسيار چالش داشتيم، كنار هم قرار دادن پلان‌ها با توجه به مفهوم کار، روزها بحث و بررسی نیاز داشت، روایت این فیلم به ظاهر خطی و ساده است اما زمان زیادی برای مونتاژ صرف شد تا این سادگی به وجود آید. صداگذارى نقش مهمی در این فیلم دارد و بازخوردهای مثبت زیادی برای آن دریافت کردم، تیم صداگذاری بسیار عالی عمل کردند و صدا در سراسر این فیلم به درستی مخاطب را همراه می‌کند و در انتهای فیلم، کار خود را به سرانجام می‌رساند.

تجلی در پایان درباره اکران بسته‌های فیلم کوتاه در سینماهای هنروتجربه عنوان کرد: اکران فیلم‌های کوتاه در سینماهای هنروتجربه بسیار اتفاق مثمرثمری است چراکه این فرصت را در اختیار فیلمسازان قرار می‌دهد تا آثار خود را که با زحمت به مرحله تولید رسانده‌اند در سینما به مخاطبان ارایه دهند. چنین برنامه‌ها و حمایت‌هایی افق‌های درخشانی از سینمای آینده را به تصویر می‌کشد و انگیزه عوامل را برای فعالیت در این عرصه روز‎به‌روز بیشتر می‌کند.

انتهای پیام/