«دشت خاموش» فیلمی سهل و ممتنع است/ یادآوری تجربه‌های بلاتار | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۰
مهرداد زاهدیان در گفتگو با صبا:

«دشت خاموش» فیلمی سهل و ممتنع است/ یادآوری تجربه‌های بلاتار

مهرداد زاهدیان می گوید یکی از دلایل موفقیت «دشت خاموش» این است که نوعی یادآوری تجربه های بلاتار کارگردان اهل مجارستان است.

مهرداد زاهدیان مستندساز در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره فیلم «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیه کنندگی سعید بشیری که این روزها روی پرده سینماها «هنروتجربه» است، بیان کرد: «دشت خاموش» را می توان فیلمی سهل و ممتنع دانست بدین دلیل سهل است که یک داستان ساده و کوتاه دارد و استوار کردن یک فیلم با چنین متن کوتاهی برای زمان حدود ۱۰۰ دقیقه، می‌تواند بسیار پرچالش باشد از سوی دیگر این فیلم به دلیل پیچیده بودن مفاهیم انسانی و ورود به دنیای شخصی پرسوناژهای متعدد می‌تواند ممتنع باشد.

وی ادامه داد: استفاده از میزانسن های حساب شده که با همکاری هنرمندانه فیلمبردار این فیلم سینمایی مسعود امینی تیرانی، از نقاط قوت فیلم محسوب می شود همچنین ایده استفاده از لوکیشن کوره پزخانه برای وقایع داستان و هماهنگی آن با اقلیم و جغرافیای ایران که نوعی نگاهی تمثیلی را نشان می دهد از باریک اندیشی کارگردان خبر می دهد و می‌تواند بر امتیازهای فیلم بیفزاید.

کارگردان مستند «زمستان است» درباره علل موفقیت «دشت خاموش» در فستیوال های خارجی مطرح کرد: توجه به مسایل کارگران، زنان همیشه کنجکاوی فستیوال های غربی را جلب می کرده است علاوه بر آن شاید «دشت خاموش» نوعی یادآوری تجربه های کارگردان اهل مجارستان (بلاتار) است و این پیوستگی شاید بیننده غربی را متوجه این فیلم کرده باشد. همچنین استفاده از یک فرم تکرارشونده و تایید کارگردان بر نوعی فاصله گذاری در شیوه کارگردانی این فیلم نکاتی است که از نگاه بینندگان جشنواره های جهانی پنهان نمانده است.

زاهدیان در پایان با اشاره به اینکه یکی از نقاط قوت فیلم «دشت خاموش» فیلمبرداری آن است، عنوان کرد: مسعود امینی تیرانی یکی از سینماگران خوش فکر و توانمند کشور است که صرف از نظر از دانش او در حوزه کارگردانی و فیلمسازی تجربه های درخشان او در زمینه فیلمبرداری قابل توجه است. بی تردید همراهی بی نقص ایشان در ارایه میزانسن ها، به کارگیری جزییات در نورپردازی و کار کردن در فضای خاکی و پر کنتراست موجود در لوکیشن کوره پزخانه خبر از کاری دشوار و پر از ریسک می دهد که مسعود امینی تیرانی به خوبی بر این چالش ها توفیق پیدا کرده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است