«المپیادی‌ها» فیلمسازان خوب سال‌های بعد خواهند بود/ مدارس درگیر سینما شده‌اند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۶
محمدرضا کریمی صارمی در گفتگو با صبا:

«المپیادی‌ها» فیلمسازان خوب سال‌های بعد خواهند بود/ مدارس درگیر سینما شده‌اند

عضو شورای برنامه ریزی محتوایی پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران درباره این رویداد و لزوم آموزش در سنین نوجوانی توضیح داد.

محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و عضو شورای برنامه‌ریزی محتوایی پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره این رویداد گفت: در چهار دوره گذشته المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران عده‌ای از علاقه‌مندان شرکت کرده، آموزش دیده و از سوی برخی سازمان‌ها مورد حمایت قرار گرفته‌اند تا وارد چرخه تولید غیرحرفه‌ای فیلم شوند. در این دوره ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک نفر را مورد حمایت قرار دادیم که متین از شهرکرد بود و به تازگی فیلمش را نیز به دست ما رسانده است.

به گفته وی، وزارت آموزش و پرورش و حوزه هنری نیز هر کدام از یک نوجوان حمایت کرده‌اند.

این مدیر فرهنگی تاکید کرد: مطمئنا در آینده این فیلمسازان نوجوان از فیلمسازان خوب ما خواهند بود و چه بهتر که پیمودن این مراحل را از دوران دانش‌آموزی آغاز می‌کنند تا بعد وارد رشته سینما در دانشگاه شوند و یا در انجمن سینمای جوانان دوره‌های تکمیلی را آموزش ببیند.

وی ادامه داد: به نظر من برگزاری المپیاد فیلمسازی برای نوجوانان اتفاق بسیار خوبی است که چند سالی است در کنار جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. این رویداد استعدادها را از سراسر ایران شناسایی کرده و زمینه‌ای را برای آن‌ها فراهم می‌آورد تا در آینده این مسیر را ادامه دهند.

کریمی‌صارمی درباره سرمایه‌گذاری بر نسل نوجوان و تربیت نیروی حرفه‌ای از میان نوجوانان توضیح داد: حدود ۲۰ سال پیش،‌ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، استعدادها شناسایی می‌شدند، برای آن‌ها دوره‌های مقدماتی فیلمسازی برگزار می‌شد و وقتی افراد به سن آغاز جوانی می‌رسیدند، سراغ انجمن سینمای جوانان می‌رفتند و دوره‌های تکمیلی را آموزش می‌دیدند. بعدها در سینمای آزاد تجربه‌های نیمه‌حرفه‌ای کسب می‌کردند که امروز همان مسئولیت و نقش را مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برعهده دارد. همین افراد در ادامه، مسیر حرفه‌ای خود را تکمیل کرده و وارد فضای دانشگاه می‌شدند. شاید یک سوم یا نیمی از فیلمسازان مطرح امروز کشور، همین مسیر را برای ورود به عرصه فیلمسازی طی کرده‌اند. همان‌طور که این فرآیند در هنرستان‌های صداوسیما نیز اتفاق می‌افتد. اگر بخواهیم در آینده افراد باتجربه و توانمندی داشته باشیم باید از سنین نوجوانی به آموزش فرزندانمان فکر کنیم.

در تمام رشته‌های هفت‌گانه هنر، افرادی موفق‌تر هستند که از کودکی آغاز کرده باشند

وی افزود: عمدتا در تمام رشته‌های هفت‌گانه هنر، افرادی موفق‌تر هستند که از کودکی آغاز کرده باشند، در نوجوانی و جوانی دوره‌های تکمیلی را دیده باشند و بعد وارد مسیر حرفه‌ای شوند.

این مدیر سینمایی درباره چگونگی و راهکار ایجاد تعامل و ارتباط موثر میان المپیاد فیلمسازی و مدارس بیان کرد: در آموزش و پرورش جشنواره‌های دانش‌آموزی مستمری برگزار می‌شود که استفاده از هر کدام بستگی به بارقه‌های فردی دارد. وقتی از مدارس سینمایی صحبت می‌کنیم منظور این است که پیش از مقطع دبیرستان می‌توان گریزی به این حوزه استعدادیابی زد و مدارس سینمایی داشت. الزاما هم منظور کالج‌های پیش از دیپلم نیست، می‌توان در سنین پایین‌تر استعدادها را شناسایی و برای دوران قبل از دبیرستان هم به داشتن مدارس تخصصی سینمایی فکر کرد. البته اینکه در سیستم آموزشی امروز بعد از دوره متوسطه بچه‌ها می‌توانند آموزش‌های هنری از گرافیک و نمایش تا سینما و انیمیشن ببینند، نیز اتفاق بسیار مبارکی است.

کریمی صارمی افزود: یکی از فعالیت‌های ۴۰ گانه کانون پرورش فکری، آموزش فیلمسازی است که ما امروز بیشتر در مراکزمان روی انیمیشن سرمایه‌گذاری می‌کنیم و این تاکید باعث شده است مخاطبان مراکز ما هم بیشتر شود. بسیاری از برگزیدگان المپیاد هم اعضای همین دوره‌ها هستند. وظیفه ما در کانون شناسایی استعدادهاست و برای آن‌ها دوره‌های مقدماتی هم در نظر می‌گیریم تا استعدادها به خانواده‌ها معرفی شوند و در مقاطع بالاتر مسیر حرفه‌ای را در پیش بگیرند.

رسالت تصویر، امروز کاملا درک شده است

وی با اشاره به اهمیت درگیر شدن مدارس در حوزه سینما توضیح داد: خوشبختانه رسالت تصویر، امروز کاملا درک شده است و در شبکه شاد بسیاری از فیلم‌های موضوعی را که با سرفصل‌های کتاب درسی همخوانی دارد، شاهد هستیم که بچه‌ها می‌توانند فراتر از کتاب‌های درسی خود در برنامه شاد به این آثار دسترسی داشته باشند. صحبت از چهار هزار عنوان فیلم است که در این قالب بارگذاری شده و نشان‌دهنده این واقعیت است که مدارس ما هم درگیر سینما شده‌اند و به تعبیری سینما وارد مدارس ما نیز شده است.

این عضو شورای برنامه ریزی محتوایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان، خطاب به نوجوانان علاقه‌مند به حضور در این رویداد گفت: امیدوارم در دوره‌های آینده استقبال بیشتری از این رویداد بشود. امروز شرایط کشور به واسطه شیوع ویروس کرونا شرایط خاصی است اما این دوره خاص به زودی تمام خواهد شد و ان‌شالله دوره‌های آتی المپیاد فیلمسازی دوره‌های باشکوه‌تری خواهند بود. امیدوارم نوجوانان علاقه‌مند به سینما برای ورود به این عرصه کار خود را از المپیاد آغاز کنند. این جریان جدید در سینمای کشورمان باید مورد حمایت هم قرار بگیرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است