چگونه جهان طبیعی تاریِخ انسان‌ها را شکل داد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۱
معرفی کتاب؛

چگونه جهان طبیعی تاریِخ انسان‌ها را شکل داد؟

کتاب «سرآغازها» نوشته لوئیس دارتنل با ترجمه سحر یوسفی و مانی پارسا به همت نشر نو منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «سرآغازها» نوشته لوئیس دارتنل با ترجمه سحر یوسفی و مانی پارسا به همت نشر نو به چاپ رسید.

در معرفی این کتاب از سوی ناشر می‌خوانیم: «چگونه جهانِ طبیعی تاریخِ گونه ما را شکل داد؟

در سخن از تاریخ بشر غالبا تمرکز ما بر حیات سیاسی رهبران بزرگ، نیروی جمعیت‌های انسانی و جنگ‌های سرنوشت‌ساز است. اما خود سیاره زمین چگونه سرنوشت ما را تعیین کرد؟

بر اثر زمین‌ساخت صفحه‌ای بود که در شرق افریقا محیطی پویا و متنوع پدید آمد تا انسان بتواند در آن ببالد و بعدها همین زمین‌ساختِ صفحه‌ای بود که تعیین کرد تمدن‌های اولیه‌مان را در کجا بنا کنیم. عامل اصلی پیشرفت دموکراسی در یونان باستان کوهستانی بودن آن سرزمین بود که حاصل تاریخی چند میلیون ساله و فرایندهای عظیم زمین‌شناختی‌ست. عامل اصلی پیشرفت در عصر اکتشاف و استعمارگری و رشد تجارت جهانی چیزی نبود جز شناخت آدمی از الگوهای گردش جوّی. حتی امروز، رفتار رای‌دهندگان در جنوب شرقی ایالات‌ متحد امریکا به‌شکلی بنیادین از الگوی نهشته‌های دریایی ۷۵ میلیون ساله تبعیت می‌کند…

سرآغازها تاثیر نفسگیر زمین زیر پایمان را بر شکل تمدن‌هایمان آشکار می‌کند، از کاشت نخستین بذرها تا برپایی حکومت‌های مدرن.»

رزونامه «تایمز» درباره این کتاب نوشته است: «کتابی خارق‌العاده… دارتنل دورنمایی تازه از روابط میان انسان‌ها و سیاره‌شان ارایه می‌دهد… او بر زمین‌شناسی، جغرافیا، اخترشناسی و تاریخ اِشراف دارد. این کتاب دستاوردی تمام‌عیار است، اما آنچه آن را خاص می‌کند، شیوه برقرار کردن ارتباط میان این زمینه‌هاست به طریقی شفاف، منطقی و مفرّح… اثری تراز اول.»

وال استریت ژورنال در تعریف این کتاب آورذه است: «سرآغازها تاریخ سترگی‌ست، سنتزی عظیم از زمینه‌های بسیار نقش می‌زند… سبک فرح‌بخش و سبکبال آقای دارتنل از بازی با کلمات مملو است، که او را از خیل علم‌نویسانِ ملال‌آور متمایز می‌کند.»

کتاب «سرآغازها» در ۴۸۰ صفحه با قیمت ۱۸۰ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است