اشعار مولانا در موسیقی سنتی محصور نیست/ موسیقی «شعر» را به دل جامعه می‌برد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۱
وحید تاج به مناسبت بزرگداشت مولانا:

اشعار مولانا در موسیقی سنتی محصور نیست/ موسیقی «شعر» را به دل جامعه می‌برد

وحید تاج با اشاره به آهنگین بودن اشعار مولانا گفت که تمام هنرمندان حوزه‌های مختلف موسیقی می‌توانند از شعرهای بزرگ در کارهای خود بهره ببرند.

وحید تاج خواننده موسیقی سنتی ایرانی که بر اشعار مولانا تسلط دارد و اجراهای زیادی با شعر این شاعر بزرگ ایرانی دارد به مناسبت بزرگداشت مولانا در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا با اشاره به تناسب اشعار این شاعر با موسیقی گفت: برخی مواقع شاهد این هستیم که یک شعری بسیار زیباست اما کلمات آن آهنگین نیست و در این شرایط سخت است که روی این‌ نوع شعرها کار موسیقایی انجام دهیم ولی گذشته از مضامین عرفانی، کلمات آهنگینی که شعر مولانا دارد بسیار با موسیقی در تناسب است.

او ادامه داد: هنرمندانی که می‌‌خواهند آثاری با مضامین عرفانی اجرا کنند یا در ساخت موسیقی‌هایی که حالت طرب‌انگیزی، تهییج، سرزندگی و شعف را در شنونده زنده کند، بهترین گزینه اشعار مولانا است که در این سال‌ها هم‌ بسیاری از خوانندگان و آهنگسازان ما سراغ این شاعر رفته و از این ویژگی اشعار مولانا در آثار خود بهره برده‌اند.

کسی نمی‌تواند شعرهای بزرگ را برای خود تصاحب کند

این خواننده با اشاره به اینکه اشعار مولانا فقط مخصوص به موسیقی سنتی نیست و دیگر حوزه‌های موسیقی هم می‌توانند از آن الهام بگیرند، تشریح کرد: مولانا فقط برای منی که موسیقی سنتی کار می‌کنم نیست و هر هنرمندی در هر حوزه و ژانری ازجمله موسیقی پاپ، فولک و… می‌تواند از اشعار این شاعر بزرگ بهره‌مند شود و از آن‌ها الهام بگیرد. درواقع کسی نمی‌تواند این شعرهای بزرگ را برای خود تصاحب کند و این شعرها آنقدر غنی‌ هستند که هر کسی دوست دارد می تواند با آن‌ها کار کند و این گذر زمان است که براساس فرهنگ تعیین می‌کند کدام موسیقی میان مردم ماندگار می‌شود.

شعر می‌تواند از طریق موسیقی در دل مخاطبان رسوخ کند

او در ادامه به ارتباطی که از طریق موسیقی بین مردم و شاعران بزرگ ایجاد می‌شود اشاره کرد و گفت: من از کودکی در فضایی که موسیقی کار می‌شد بزرگ شدم و و به خاطر دارم در مدرسه زمانی که شعرهای کتاب درسی را از زبان استادان موسیقی مانند استاد شجریان یا استاد بنان می‌شنیدم، زودتر حفظ می‌شدم یا بهتر آن‌ها را درک و ارتباط برقرار می‌کردم. اکنون هم همین‌طور است و مردم معمولا شعرهایی را که خوانندگان و آهنگسازان بزرگ روی آن آهنگ ساخته‌اند بهتر می‌شناسند. درواقع فکر می‌کنم که وقتی یک خواننده شعری را می‌خواند، بیشتر در دل مردم رسوخ پیدا می‌کند و ماندگارتر هم می‌شود.

وحید تاج در پایان درباره آلبوم جدید خود به نام «سپند دل» که به زودی روانه بازار می‌شود، خاطرنشان کرد: پیش‌تر آلبوم «بی‌فاصله» و «بخارا» از من منتشر شده بود و اکنون آلبوم «سپند دل» مجوزهای لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است و به زودی وارد بازار می‌شود. آهنگساز این آلبوم محمدرضا عزیزی است که سال ها او را می‌شناسم و از آهنگسازان خوب کشور ما است. در این مدت پروژه‌های متعددی در دست داشتم و به همین دلیل خواندن این کار زمان زیادی برد و طولانی شد، اما حالا منتظریم تا ببینیم چه زمانی برای مخاطبان ارایه می‌شود.

آلبوم «سپند دل» شامل اشعاری از هوشنگ ابتهاج، محمدرضا شفیعی کدکنی، رهی معیری، زنده یاد افشین یداللهی و… است که با خوانندگی وحید تاج و آهنگسازی محمدرضا عزیزی به زودی منتشر می‌شود.

ندا زنیگنه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است