بازگشت دوباره به کافه اروپا و بررسی جهان سابقا کمونیستی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۵
معرفی کتاب؛

بازگشت دوباره به کافه اروپا و بررسی جهان سابقا کمونیستی

کتاب «دیدار دوباره در کافه اروپا» نوشته اسلاونکا دراکولیچ با ترجمه‌ سحر مرعشی به همت نشر گمان به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «دیدار دوباره در کافه اروپا» نوشته اسلاونکا دراکولیچ با ترجمه‌ سحر مرعشی به همت نشر گمان منتشر و در بازار کتاب توزیع شد.

در قسمتی از مقدمه‌ این نویسنده کروات بر آخرین کتابش «دیدار دوباره در کافه اروپا» آمده است: «من کتاب کافه اروپا را در سال ۱۹۹۶ نوشتم. آن زمان تلاشم این بود اروپای جدیدی را به تصویر بکشم که از دل ویرانه‌های حاصل از فروپاشی کل بلوک کمونیستی سربرآورده بود ـــــ فروپاشی‌ای ناگهانی و کاملا دور ازانتظار در سال ۱۹۸۹، زلزله‌ای تاریخی که ما مردم اروپای شرقی‌ را ابتدا در بُهت فرو برد و بعد با حسی از سرخوشی و انتظارات کودکانه‌ رهایمان کرد. ما مردم صبوری نبودیم، می‌خواستیم یک‌ شبه همه‌چیز دگرگون شود. آن موقع در مورد این انتظارات نوشتم: «اروپا مادری نیست که چیزی بدهکارِ فرزندان مدت‌ها فراموش‌شده‌اش باشد، شاه‌دختی هم نیست که بخواهیم مجیز‌ش را بگوییم تا محبتش را جلب کنیم […] به احتمال زیاد، اروپا صرفا آن چیزی است که ما ـــــ کشورها، ملت‌ها، افرادـــــ برای خودمان می‌سازیم.»

در سی‌امین سالگرد فروپاشی، از نو به «کافه» اروپا برمی‌گردم تا ببینم که جهان سابقا کمونیستی حالا چه اوضاع‌ و احوالی دارد. گذر زمان چه تاثیرات مهمی بر آن‌ گذاشته و آیا می‌شد این تاثیرات را پیش‌بینی کرد یا نه؟ در سفر به هرکدام از این کشورها از خود می‌پرسم: آیا دیگر حق دارم واژه‌ «ما» را به کار ببرم؟ هنوز می‌توانم کل کشورهای سابقا عضو بلوک شرق را یک‌کاسه کنم، آن هم درست وقتی که هرکدامشان دارند بر تفاوت‌های میان خود و دیگران پافشاری می‌کنند؟ آیا اصلا «ما»یی باقی مانده است؟ و آخر سَر اینکه وقتی صحبت از تغییرات عمیق در یک جامعه می‌شود، سی‌ سال کم است یا زیاد؟»

پیش‌تر هم کتاب‌های «کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم»، «کافه اروپا» و «بالکان اکسپرس» در مجموعه تجربه و هنر زندگی نشر گمان از این نویسنده به چاپ رسیده است و اکنون کتاب جدید او یعنی «دیدار دوباره در کافه اروپا» در مجموعه خرد و حکت زندگی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است سعی دارد وضعیت مردم شرق اروپا را شرح دهد که گویا هیچ‌گاه نمی‌توانند عضوی از اروپا باشند.

در قسمتی از متن این کتاب می‌خوانیم: «آن روزها این کافه سر و روی درب‌وداغونی داشت، چراغ‌هایش تاریک و کم نور بودند، خیلی‌ها سیگار می‌کشیدند، اما همه بلند بلند حرف می‌زدند و چهره‌شان خندان بود، لیوان‌ها به هم می‌خوردند و می‌شد که بگویی سوروساتی برپاست. حالا همین که در کافه را باز می‌کنیم، می‌بینی میز و صندلی‌ها نو شده‌اند، تمام دم و دستگاه‌ها مدرن‌اند و نور تند چراغ‌ها به همه جا می‌تابد، حالا همه اسپرسو می‌نوشند و دیگر کسی آن روزنامه کاغذی ازمدافتاده را ورق نمی‌زند. کافه‌ها بزک شده‌اند…»

کتاب «دیدار دوباره در کافه اروپا» در ۲۲۸ صفحه با قیمت ۶۰ هزار تومان روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    133/408/245/000
  • مست عشق
    57/380/921/500
  • سال گربه
    36/903/516/000
  • بی بدن
    36/077/832/500
  • آسمان غرب
    6/222/570/000
  • ایلیاجست‌وجوی‌قهرمان
    5/301/465/000
  • آپاراتچی
    5/215/577/500
  • نوروز
    3/570/640/500
  • پرویزخان
    3/374/454/500
  • نیلگون
    پیش فروش 7/285/000
  • تاوان
    پیش فروش 600/000