«تجربه‌» جدید روی پیشخوان رفت/ پرونده ویژه برای اسطوره‌شناس ایرانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۲

«تجربه‌» جدید روی پیشخوان رفت/ پرونده ویژه برای اسطوره‌شناس ایرانی

شماره‌ نخست دوره‌ جدید مجله «تجربه» امروز 3 مهرماه منتشر شد.

به گزارش صبا، ماهنامه‌ «تجربه» از امروز شنبه ۳ مهر ماه به دکه‌های روزنامه‌فروشی‌ و کتابفروشی‌های منتخب رفت.

این مجله‌ که رویکرد خود را فرهنگ، هنر و ادبیات برگزیده است، در دوره‌ جدید ضمن پرداختن جدی به این حوزه‌ها، سه بخش تازه‌ کودکی، مطالعات ایرانی و مطالعات زنان را نیز در دستور کار خود دارد.

در شماره‌ نخست دوره‌ جدید «تجربه»، ویژه‌نامه‌ای برای اسطوره‌شناس ایران جلال ستاری منتشر شده است که در آن پیمان طالبی نگاهی به کارنامه‌ این اندیشمند داشته است. فروغ اولاد نیز مروری داشته است بر دیدگاه زنده‌یاد ستاری درباره‌ «هزار و یک شب». با ناصر فکوهی نیز گفتگویی درباره‌ تاثیر جلال ستاری بر بازخوانی فرهنگ ایران ترتیب داده شده است.

همچنین فرشته نوبخت مطلبی را با عنوان «در جست‌وجوی ریشه‌ها» به نگارش درآورده است. نقش جلال ستاری در هنرهای نمایشی مطلب دیگری است که الهام احمدپور نوشته است و گیسو فغفوری نگاهی داشته به سال‌های مدیریت فرهنگی او و سرانجام حسین گنجی درباره‌ تاثیر او در هنرهای تجسمی نوشته است.

در بخش ادبیاتِ این شماره، به مناسبت درگذشت صفدر تقی‌زاده کارنامه‌ این مترجم بررسی شده است و شمیم شهلا و اسد امرایی هم مطالبی را درباره‌ او به رشته‌ تحریر درآورده‌اند. گفتگوی بلند فرشته احمدی با بلقیس سلیمانی درباره‌ رمان «تخم شر» از دیگر مطالب بخشِ ادبیات است و در نهایت میلاد حسینی درباره‌ رمان جدید «ایشی گورو» نوشته است.

در بخش موسیقی، مهدی میرمحمدی داستان پرپیچ و خم «ارکستر سمفونیک تهران» را مورد کنکاش قرار داده و در ادامه با کیاوش صاحب نسق در این باره سخن گفته است. گفتگو با صبا علیزاده درباره‌ آلبوم جدید او نیز از دیگر بخش‌های قسمت موسیقی است.

گیسو فغفوری هم در این شماره در گزارشی، به بررسی وضعیت و چشم‌انداز سینمای ایران در دوران کرونا پرداخته است و عماد پورشهریاری، کیوان کثیریان، امیرحسین علم‌الهدی، غلامرضا موسوی، همایون امامی، سیدحسام‌ فروزان و رضا صدیق نیز هر کدام از منظری به این موضوع پرداخته‌اند. گفتگو با ایرج تقی‌پور» نیز از دیگر بخش‌های این پرونده است.

یادداشتی از پوریا ذوالفقاری درباره‌ فیلم «خون شد» آخرین اثر مسعود کیمیایی نیز در این شماره منتشر شده است. از دیگر مطالب این بخش یادداشت احمد طالبی نژاد خطاب به وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

در بخشِ سینمای جهان ساسان گلفر ترجمه‌ای از پشت صحنه‌ تازه‌ترین فیلم جیمز باند انجام داده است. گفتگو با شان پن و دیلان پن و نقدی بر فیلم «واستیل واتر» و فیلم «خائن» به کارگردانی مارکو بلوکیو از دیگر مطالب این بخش است. گلفر همچنین نگاهی به بهترین فیلم‌های جشنواره‌ ونیز داشته است.

اما در بخش تئاتر احسان زیور عالم داستان تعطیلی کارگاه نمایش را روایت کرده و چگونگی بسته‌شدن این مکان تاثیرگذار را در گفتگویی با محمدرضا ژیان شاهد زنده‌ تعطیلی کارگاه نمایش، مرور کرده است. نگاهی به نمایش «چهارراه» تازه‌‌ترین تجربه‌ کارگردانی بهرام بیضایی نیز از دیگر سرفصل‌های بخش تئاتر این شماره‌ مجله‌ «تجربه» است.

حسین گنجی نیز در بخش هنرهای تجسمی، به حق و تکلیف هنر در عصر کرونا پرداخته و سعید باباوند، شهرزاد رویایی، حمیدرضا شش جوانی، شهروز نظری، آسیه مزینانی و سعید مزینانی یادداشت‌هایی در این باره نوشته‌اند. میزگردی با حضور سجاد باغبان ماهر، بهنام کامرانی و حسین محسنی بر سر کرونا و آنچه هنر از آن تاثیر گرفت، از جمله مطالب این بخش است.

در بخش مطالعات ایرانی، تحولات افغانستان مورد توجه قرار گرفته و نسبتِ این کشور با ایران و زبان فارسی تحلیل و ارزیابی شده است. گفتگو با نجیب بارور چند روز بعد از هجرتش از کابل به تهران هم در این شماره منتشر شده است. یادداشتی منتشر نشده از ناتل خانلری درباره‌ سفرش به افغانستان از دیگر بخش‌های این پرونده است.

در بخش کودکی نیز گفتگویی متفاوت منتشر شده با لیلی گلستان درباره‌ نسبت کودکی و هنر.

شماره‌ نخست دوره‌ جدید «تجربه» به مدیر مسئولی کتایون بناساز و سردبیری پژمان موسوی با قیمت ۵۰ هزار تومان و در ۱۴۴ صفحه منتشر شده است.

دبیری تحریریه‌ دوره‌ جدید «تجربه» را سما بابایی بر عهده دارد و مهدی میرمحمدی، میلاد حسینی، گیسو فغفوری، ساسان گلفر، احسان زیورعالم، حسین گنجی، الناز محمدی، حمیدرضا محمدی و مهدی حسنی اعضای شورای دبیرانِ آن را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است