مستند «قیچی» در بازتولید مجدد/ همیشه مستقل کار خواهم کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۹
الناز دیبا‌فر در گفتگو با صبا:

مستند «قیچی» در بازتولید مجدد/ همیشه مستقل کار خواهم کرد

کارگردان مستند «قیچی» درباره این مستند گفت از جدیدترین فعالیت‌های خود خبر داد.

الناز دیبافر کارگردان مستند «قیچی» در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا  از ساخت جدیدترین کار خود اینگونه خبر داد: من اکنون در حال بازتولید و ویراش مستند «قیچی» هستم و قصد دارم این کار را با ساختار متفاوتی از نسخه پیشین به جشنواره‌های معتبر در خارج از کشور بفرستم و حرفم را به گوش جهانیان برسانم. از آنجایی که من در ساخت این مستند از لحاظ روحی در شرایط مناسبی نبودم و به شدت ذهنم درگیر موضوع بود، این مستند علیرغم دیده شدن در جشنواره «سینما حقیقت» به اهدافی که مدنظرم بود نرسید، به همین علت تصمیم به ویرایش و بازتولید مجدد آن گرفتم. هدفم از بازتولید این کار تخصصی و حرفه‌ای‌تر شدن موضوع مستند است که حتی برای این کار با چند حقوق‌دان در خارج از کشور صحبت‌هایی انجام داده‌ام.

دیبافر توضیح داد: متاسفانه با توجه به محتوای این کار نمی‌توانم تهیه‌کننده‌ای برای آن داشته باشم چون هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر به همکاری برای ساخت چنین مستندی با چنین محتوایی نیست و من هم با این مسئله کنار آمده‌ام و در تلاشم تا گام به گام هزینه‌های لازم برای این پروژه را تامین کنم و به نوعی خودم دوباره تهیه‌کنندگی این پروژه را به عهده بگیرم.

این مستندساز خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود بعید است که این فیلم در ایران اکران شود ولی تصمیم دارم پس از اکران در جشنواره‌های بین‌ المللی به هر شکلی که شده آن را به دست مخاطبان ایرانی برسانم.

او افزود: به علت اینکه به شدت غرق در فضای داستان شده بودم و تمایل داشتم هر چه سریعتر پروژه را برای جشنواره سینما حقیقت آماده کنم، متوجه نواقصی که در برخی صحنه‌ها وجود داشت نبودم و همچنین به علت قوانین جشنواره ایران نمی‌توانستم برخی موضوعات مهم را بدون سانسور، به تصویر بکشم بنابراین در ویرایش مجدد سعی دارم سکانس‌ها را کامل کنم و حتی قسمت‌هایی را که قبلا در فیلم نبودند به آن اضافه کنم.

دیبافر به ترس از ادامه این پروژه اشاره کرد و گفت: با وجود ترسی که از تهدیدهای فراوانی که در این کار شده‌ام، دارم، به نظرم نتیجه کار آنقدر اهمیت دارد که به ترسم غلبه کنم و قوی‌تر از قبل ادامه دهم. به نظرم چیزی ارزشمند است که بتوانی با غلبه بر ترس انجامش دهی و من برای فریاد این درد این ترس را تحمل خواهم کرد و این کار را به اتمام خواهم رساند.

این کارگردان خبر داد: دو کار دیگری که قصد دارم در آینده شروع کنم شامل اجرای نمایشنامه «بی سرانجامی» به نویسندگی مهدی ملکی، نویسنده و شاعر و  نوشتن رمانی با عنوان «رقص قورباغه‌ها» به سبک رمان نو است که از زندگی پرفراز و نشیب زندگی خودم الهام می‌گیرد. در حال حاضر مشغول مطالعه کتاب‌های فروانی هستم تا بتوانم این رمان را به بهترین شکل ممکن به رشته تحریر در آورم.

کارگردان مستند «قیچی» در پایان از وضعیت موجود انتقاد کرد و گفت: من هیچ امیدی به این ندارم که از طرف دولتمردان جدید اتفاق خاصی در عرصه هنر و فرهنگ این سرزمین شکل بگیرد، چون به عقیده من هنر ناب هنری است که از طریق افراد گمنام و مستقل در حال شکل‌گیری است. امروزه با تجاری شدن هنر شاهد فعالیت‌هایی هستیم که نمی‌توان نام هنر را بر آنها گذاشت و همین امر هم باعث خانه‌نشینی بسیاری از هنرمندان و هم باعث شکل‌گیری نارضایتی‌های در جامعه شده است. در آخر هم امیدوارم که هیچ وقت مورد حمایت‌ شخص یا ارگان خاصی قرار نگیرم و مستقل کار کنم چون مورد حمایت قرارگرفتن یعنی سر خم کردن برای اهداف حمایت‌کننده.

مستند «قیچی» درباره زنی است که همسرش او را به دلیل بیماری‌اش ترک کرده و بنیان خانواده اش از هم می‌پاشد. بعد از تحمل ۱۳  سال درد و از دست دادن سلامتی‌اش در سال ۹۶ با عکسبرداری از شکمش متوجه جاماندن جسمی ۱۵ سانتی متری از عملی که سال ۸۴ انجام داده بود، شدند، دختر او برای پیگیری شکایت به ارگان‌های مربوطه مراجعه می کند اما…

رضا باقری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است