انتخاب ۴ کتاب برای قرار گرفتن در فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۲

انتخاب ۴ کتاب برای قرار گرفتن در فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان

آثار برگزیده شورای کتاب کودک برای فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY) ۲۰۲۲) معرفی شدند.

به گزارش صبا، کمیته جوایز شورای کتاب کودک از میان آثار برگزیده در دو دوره گذشته، کتاب‌هایی را برای قرار گرفتن در فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان سال ۲۰۲۲ برگزیده است.

این کتاب‌ها به شرح زیر هستند:

بخش تالیف:
«ادسون آرانتس دونا سیمنتو و خرگوش هیمالیایی‌اش»، نوشته جمشید خانیان، انتشارات فاطمی، کتاب طوطی

بخشی از دلایل انتخاب: نویسنده در این اثر به شکلی ویژه وجوه دراماتیک و اثرگذار سبک خود را بروز داده است. ساختار منسجم قصه و بهره‌گیری از زبان شفاف، موجز و صیقل‌خورده فضایی رازآلود اما شفاف و درگیرکننده می‌سازد. شخصیت و زبان کودک مبتنی بر فرهنگ و لهجه‌ بومی ساخته‌شده، طنز و انرژی خاصی در شخصیت قصه هست و عادات و عناصر ثابت مهندسی‌شده و دقیقی دارد که در روایت شوخ‌طبعانه اما تراژیک آن موضوع سوگ به شکلی نوآورانه طرح‌ شده است.

بخش ترجمه:
«گنج ناخدا باراکودا، ناخدای هفت دریا»، مترجم سعید متین، انتشارات هوپا

بخشی از دلایل انتخاب: مترجم در عین حفظ طنز و طراوت کتاب ترجمه‌ای روان را عرضه کرده است. استفاده از واژگان دقیق، لحن متناسب با کتاب اصلی و حفظ طنز اثراسپانیایی در سراسر کتاب وجود دارد. کتاب در مورد سوادآموزی، حروف و لغات است و مترجم این بخش‌ها را در زبان مقصد بازآفرینی کرده، بدون آنکه در چنین فرایندی کتاب را از متن مبدا منحرف کند. او در پرداخت شخصیت‌ها لحن خاصی برای هر یک در ترجمه ساخته است که با طبقه، جایگاه و روحیات هر شخصیت متناسب است.

بخش تصویر:
«بچه‌ها بهار»، تصویرگر هدی حدادی، انتشارات میرماه

بخشی از دلایل انتخاب: تصاویر سرشار از جزئیات هستند و مخاطب را با آیین‌ها و مراسم مرتبط با آمدن بهار آشنا می‌کنند؛ کاشت برنج، مراسم عروسی، شستن لباس‌ها و… هم‌زیستی انسان با طبیعت و حیوانات همان‌طور که در مناطق روستایی ایران وجود دارد، به‌خوبی در تصاویر نمایش داده‌ شده است. در تصاویر به فضاسازی‌ها بسیار توجه شده و منظره‌های زیبایی به تصویر درآمده‌اند. ترکیب‌بندی‌های متنوع مانع از تکراری شدن مناظر شده‌اند. رنگ‌ها شاد و متنوع و متناسب با منطقه‌ی جغرافیایی موردنظر انتخاب‌شده‌اند. اجرای تکنیک بسیار ماهرانه و پرقدرت و متناسب با حال ‌و هوای لطیف و شاعرانه‌ کتاب است.

معرفی پدیدآورندگان برای دریافت لوح افتخار و درج اطلاعات آثارشان در فهرست افتخار، فرصتی استثنایی برای معرفی کتاب‌های برتر ایرانی به ۷۷ کشور عضو IBBY است. الواح افتخار طی مراسمی در سی و هشتمین کنگره بین‌المللی ادبیات کودک و نوجوان (پوتراجایا، مالزی) به پدیدآورندگان اهدا خواهد شد.

فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY، فهرستی از آثار برجسته و برگزیده و تازه منتشرشده‌ای است که هر دو سال یک‌بار، به‌منظور تجلیل از نویسندگان، تصویرگران و مترجمان کشورهای عضو ارایه می‌شود. گزینش این آثار تنها از سوی شعبه‌های ملی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است