۷ نکته برای یادگیری بهتر گرامر زبان انگلیسی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۶

۷ نکته برای یادگیری بهتر گرامر زبان انگلیسی

گرامر در واقع قوانینی است که افراد با استفاده از آن می‌توانند به آن زبان صحبت کنند و بدون داشتن این قوانین قادر به برقراری ارتباط با سایر افراد نخواهیم بود.

به گزارش واحد بازرگانی صبا، گرامر جنبه‌ای از زبان انگلیسی است که زبان‌آموزان نظرات متفاوتی درباره آن دارند. بعضی از آنها تمایل دارند تا قوانین گرامر را بیاموزند و تمرینات زیادی در مورد آن انجام دهند. عده‌ای دیگر از گرامر نفرت دارند و فکر می‌کنند، خسته‌کننده‌ترین بخشِ یادگیری زبان است.

به هر حال نمی‌توانید از یادگیری آموزش زبان انگلیسی فرار کنید، زیرا در هر جمله‌ای که می‌خوانید یا می‌نویسید، صحبت می‌کنید یا می‌شنوید، وجود دارد.

گرامر در واقع قوانینی است که افراد با استفاده از آن می‌توانند به آن زبان صحبت کنند. همان طور که در یک بازی به قوانین نیاز داریم در مورد زبان هم همین طور است. اگر در بازی قانونی وجود نداشته باشد یا افراد از قانون خودشان پیروی کنند، به زودی با شکست مواجه خواهند شد. در مورد یادگیری زبان نیز همین گونه است بدون داشتن قوانین ما قادر به برقراری ارتباط با سایر افراد نخواهیم بود.

در ادامه به بررسی برخی روش های یادگیری دستور زبان می پردازیم:

روش های یادگیری دستور زبان

روش طبیعی (ناخودآگاه)

انگلیسی­ زبان­ها یک ضرب­المثل دارند که می­گوید: اگر می­خواهید قوانین یک بازی را یاد بگیرید، باید آن را بازی کنید. پس برای یادگرفتن دستور هم نباید از اشتباه کردن بترسید. ما در واقع دستورزبان مادری خود را این کونه یاد گرفتیم، یعنی گوش داده ایم و سعی کرده­ایم تکرار کنیم. بنابراین اگر در زمانی درست در محیط درستی باشیم می­توانیم به صورت طبیعی از قوانین زبان سر دربیاوریم.

البته چون دستورزبان انگلیسی تاحدی دو حالت رسمی (کتابی) و محاوره ای دارد با این روش بیشتر می­توانید حالت محاوره را یاد بگیرید.

روش آکادمیک

برخی­ها ترجیح می دهند به دستورزبان به چشم یک درس نگاه کنند که کتاب اصلی و کتاب کار داشته باشند و به صورت منظم و درس به درس پیش بروند. کتاب های دستورزبان فراوانی وجود دارد که معمولا حجیم و خسته کننده و خشم هستند. بهتر است سراغ این کتاب ها نروید .کتابی را انتخاب کنید سطح­بندی شده باشد، مثال­های زیاد، تمارین زیاد، جذاب و سرگرم کننده داشته باشد و دستور زبان را به روشی اصولی و فصل به فصل درس داده باشد. یا مراجعه به آموزشگاههای زبان خوب

روش کتاب مرجع

در این روش شما می توانید یک کتاب مرجع دستور زبان خریداری کنید. روزی ده تا پانزده دقیقه مطالعه داشته باشید. بعد مثال هایی از قوانین دستوری پیدا کنید و سعی کنید آنها را (مثلا به صورت فلش کارت) به خاطر بسپارید. بعد هم سعی کنید در مکالمه از این قوانین دستوری پیروی کنید.

روش خواندن کتاب

در این روش دستورزبان به صورت ماشینی و خشک درس داده نمی­شود و به هدف یادگیری دستورزبان مطالعه یک کتاب توصیه می­شود. برای آشنا شدن با دستور زبان یک زبان جدید بهتر است کتاب­های داستان سطح بسیار پایین بخوانید. در این روش باید سعی کنید جملات را (decode) یا رمزگشایی کنید. یکی از روش­ها ترجمه کردن جملات به زبان مادری است. هرچه بیشتر کتاب بخوانید ذهن شما داده­های بیشتری از دستور زبان دریافت می­کند و در بلند مدت شما فهمی از دستور زبان خواهید داشت.

روش خواندن آنلاین

وبسایت­ها و نرم افزارها و اپلیکیشن­هایی هستند که درس به درس دستور زبان را آموزش داده­اند. بعد از هر درس تمارین متنوعی دارند که با کمک آنها می­توانید دستور زبان را یاد بگیرید. مثلا شروع به یادگیری برنامه نویسی کنید با یک محیط کاملا لاتین. یا آموزشگاههای خوب آیلتس.

روش تکرار (drill)

در این روش شما از یک عبارت خیلی ساده دستوری شروع می­کنید. مثلا “I am…”، بعد با کلمات مختلف سعی می­کنید با این عبارت جمله بسازید یا عبارت را کامل کنید. این روش، که امروزه قدیمی شده، در گذشته متود اصلی آموزش دستور زبان بود. زمان­های افعال و صرف فعل و حالت سوالی هنوز هم در برخی کتب دستورزبان به این روش آموزش داده می شوند.

روش ترجمه

در این روش سعی می­کنند جملات را تحلیل کرده و به زبان مادری ترجمه کنند و برای هر قانون دستوری معادلی دقیق یا نزدیک پیدا کنند. این روش امروزه نسبتا دیگر کاربردی ندارد و ترجمه کردن دیگر برای یادگیری دستور توصیه نمی­شود. زیرا امروزه زبان­شناسان معتقدند هیچ زبانی دقیقا مانند زبان دیگری نیست و نمی توان معادل دقیقی برای قوانین دستوری پیدا کرد.

بهترین روش یادگیری دستور زبان چیست؟

بهترین روش یادگیری دستورزبان در واقع ترکیبی از روش­های گفته شده است. در واقع یادگیری دستور زبان یک روش نیست بلکه یک فرایند یادگیری است. برای شروع کردن به یادگیری دستور زبان بهتر است این روند را دنبال کنید:

۱- دستور زبان را از سطح واژگان شروع کنید.

ابتدا در سطح واژه یاد بگیرید اسم، فعل، حرف اضافه، صفت، قید و … چی هستند و نقش­شان چیست. از هر کدام مثال­هایی بخوانید و سعی کنید چگونگی کاربردشان را در جمله یاد بگیرید.

۲-هر نقش زبانی را جدا یاد بگیرید.

بعد از اینکه نقش های زبانی را یاد گرفتید، جدا جدا سراغشان بروید و در هر کدام عمیق شوید. مثلا ابتدا به سراغ بخش اسم­ها بروید و با انواع اسم­ها و کاربردهای دستوری­شان آشنا شوید. سپس ضمایر را مطالعه کنید، بعد صفات، قیدها و …

۳  دستور زبان را در سطح جمله یاد بگیرید.

– جملات ساده را یاد بگیرید.

وقتی با کلمات و نقش­هایی که می­گیرند آشنا شدید وقت آن می­رسد که به سراغ عبارت و ساختن جمله بروید. برای این کار هم همیشه از ساده­ترین ساختار شروع کنید. یعنی ابتدا عبارت­ها و سپس جملات ساده را یاد بگیرید. جایگاه بخش­های مختلف جمله مثل فاعل و فعل را یاد بگیرید و سعی کنید جمله بسازید.

– افعال پرکاربرد را یاد بگیرید.

در زبان انگلیسی فعل be در جملات مختلفی نقش­های مختلف می­گیرد مثلا می تواند زمان جمله را استمراری کند، می تواند جمله را مجهول کند، می تواند گذشته کند و .. . با تمرکز کردن روی برخی از این افعال خاص می توانید بخش اعظمی از دستورزبان را یاد بگیرید.

زمان­های مختلف را یاد بگیرید.

جنبه­های زمانی افعال بخش مهمی از دستورزبان هر زبانی را شامل می­شوند. شاید در نگاه اول کمی پیچیده به نظر برسند، چون زمان ها در هر زبانی کم و بیش کاربردهای متفاوت دارند، یا شاید زبانی یک زمان را داشته باشد که در زبان مادری شما آن زمان وجود نداشته باشد، اما با تمرین می­توانید تفاوت­ها را یاد بگیرید. مهارت استفاده کردن درست از زمان ها بدون شک ۳۰% دانش دستورزبان شما را تشکیل می­دهد. پس سعی کنید با پرکاربردترین و ساده ترین زمان یعنی حال ساده شروع کنید و یکی یکی زمان ها را یاد بگیرید.

– جملات مرکب و پیچیده را یاد بگیرید.

بعد از یاد گرفتن جملات ساده نوبت ساختن جملات مرکب و پیچیده می­رسد. سعی کنید جملات ساده­ای را که یاد گرفته­اید مرکب کنید. مثلا دو جمله “the dog ran.” و “he ran fast” را که دو جمله ساده هستند به صورت مرکب بگویید “The dog ran and he was fast.”

– جملات شرطی را یاد بگیرید.

بعد از اینکه توانستید جملات مرکب و ساختارشان را فرا بگیرید وقت این می­رسد که جملات شرطی را یاد بگیرید. همانطور که گفته شد از ساده ترین نوع شروع کنید. یعنی ابتدا جمله شرطی نوع یک را با مثال­ها و تمرین زیاد یاد بگیرید و بعد از آن جملات شروطی نوع دو و سه. در این سطح از دستورزبان چون زمان­های افعال و کاربردها کمی با فارسی متفاوت می­شود بهتر است مثال­های فراوانی بخوانید و تمرین زیاد حل کنید.

– کار کردن با جمله­واره­ها را یاد بگیرید.

جمله­واره­ها ، برای مثال جمله­واره­ موصولی از بخش­های مهم دستور زبان هستند. با اصطلاح جمله­واره­های مستقل و غیرمستقل آشنا شوید. جمله­واره­ها در واقع مانند آجرهایی می­مانند که با کمک آنها می­توانید جملات پیچیده و مرکب بسازید. اگر جمله­واره­ها را یاد بگیرید مانند بنایی می شوید که می تواند خانه سازی کند.

وقتی به این سطح از یادگیری رسیدید باید خود را در بافت آن زبان قرار دهید و بافت جملات دستوری را برای خود بازسازی کنید. برای این کار می توانید کتاب بخوانید، فیلم ببینید، موسیقی گوش کنید و گوش و ذهن خود را با کاربردهای جملات دستوری در آن بافت آشنا کنید.

۴-  نشانه گذاری فراموش نشود

نشانه گذاری (punctuation) یکی از جنبه­های پیشرفته دستورزبان است که برای نوشتن متن آکادمیک کاربرد دارد. در آخرین مراحل یادگیری دستورزبان باید با انواع علائم نشانه گذاری و کاربردهایشان آشنا شوید تا بتوانید نوشته ای صحیح تولید کنید.

نباید این فکر را بکنید که با یادگیری این مراحل کار شما تمام شده است. این طور نیست! در واقع بعد از یادگیری این سطوح شما بیشتر و بیشتر با دستورزبان آشنا می شوید و جنبه های تازه ای از آن برای شما آشکار می شود. در این هنگام می توانید قوانین دستوری را با هم مقایسه کنید. کتاب بخوانید و متن بنویسید.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است